سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
2 سال انتظار برای ارزیابی 3 کتاب!

مدیر اجرایی فرهنگنامه مولفان اسلامی با اشاره به این‌که روند تهیه این فرهنگ‌نامه از دهه هفتاد آغاز شده است، اظهار کرد: جلدهای چهارم تا ششم فرهنگ‌نامه آماده شده‌اند اما دو سال می‌شود که در دست کارشناسی برای ارزیابی مانده است./

حجت‌الاسلام محمد غفوری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره روند نگارش و انگیزه تالیف این فرهنگنامه اظهار کرد:‌‌ با توجه به این‌که علوم عقلی و تجربی در طول ادوار مختلف تمدن اسلامی، رشد و شکوفایی داشته و اندیشمندان و فیلسوفان بسیاری بوده‌اند که هریک اثری مهم از خود برجای گذاشته‌اند، بر آن شدیم این مجموعه را جمع‌آوری کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ‌نامه قرن‌های یکم تا سوم هجری روانه بازار نشر شده و قرار است قرن‌های چهارم تا ششم هجری را به صورت چند جلد جداگانه ارایه کنیم که تاکنون بخش اصلی کار به پایان رسیده و در انتظار ارزیابی کارشناسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هستیم.

مدیر اجرایی فرهنگ‌نامه مولفان اسلامی با بیان این‌که این فرهنگ‌نامه به ‌نوعی شرح‌حا‌ل‌نگاری محسوب می‌شود، افزود:‌ تاکنون آثار شبیه به این مجموعه تالیف شده‌اند، اما تفاوت این مرجع با دیگر آثاری که در این دسته قرار می‌گیرند، در آن است که مثلا اغلب در معرفی آثار در زبان‌های فارسی و عربی تنها به معرفی صرف اکتفا شده، در حالی‌که ما در این مجموعه اطلاعات جانبی مختلفی را نیز ارایه و علاوه بر آن، از نویسنده و زندگی او نیز صحبت کرده‌ایم.

غفوری اظهار کرد: در جلد یکم این مجموعه از 586 منبع استفاده کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم منابع خود را افزایش دهیم. البته انجام این کار مستلزم حمایت کافی است و در صورتی که از ما حمایت شود، مطالب مربوط به قرن هفتم هجری به بعد طی پنج سال به پایان می‌رسند.

وی گفت:‌ در این فرهنگ‌نامه هر قرن به‌شکل الفبایی تنظیم شده است و از این نظر می‌تواند کمکی شایان به محقق کند، زیرا شناسنامه علمی فرهیختگان و دانشمندان مسلمان را از صدر اسلام معرفی می‌کند.

مدیر اجرایی فرهنگنامه مولفان اسلامی ادامه داد: در این مجموعه، علاوه بر معرفی نویسنده، اطلاعات مربوط به نسب هر نويسنده، اطلاعات زيست‌نامه آن مولف مانند خاستگاه، تاريخ ولادت، دوران دانش‌آموختگی، سفرهای علمی، استادان و شاگردان، فعاليت‌های سياسی ـ اجتماعی، تاريخ درگذشت و در نهايت، كتاب‌ها و آثار علمی، یک‌جا ارایه شده‌اند.

وی در پایان گفت:‌ جلد نخست این فرهنگنامه اختصاص به سه قرن نخست هجری یعنی از سال یکم تا 300 هجری، جلد دوم به معرفی مولفان قرن چهارم هجری از سال 301 تا سال 400 هجری، جلد سوم مولفان قرن پنجم هجری از سال 401 تا سال 500 هجری و جلد چهارم نیز به معرفی مولفان قرن ششم هجری از سال 501 تا سال 600 هجری پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط