یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
«به رنگ آبی» احمدرضا احمدی در كتابفروشي‌ها نمايان شد

«به رنگ آبی» نخستین دفتر از مجموعه هفت جلدی «دفترهای واپسین» سروده احمدرضا احمدی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دفترهای واپسین» عنوان مجموعه‌ای هفت جلدی از جدیدترین سروده‌های احمدرضا احمدی است که به تازگی از سوی موسسه کتاب نشر نیکا منتشر و راهی بازار نشر شد.

هر یک از دفترهای این مجموعه به نام یک رنگ نام‌گذاری شده‌اند. «به رنگ آبی» عنوانی است که شاعر برای دفتر نخست از «دفترهای واپسین» در نظر گرفته است.

«به رنگ آبی» دربرگیرنده 64 قطعه شعر نسبتا بلند است. زبان ساده و تصاویري شعرها همانند دیگر اشعار احمدی، بارزترین ویژگی این سروده‌ها هستند. مضامین شعرهای این دفتر از جنس موضوعاتی هستند که در پیرامون خود می‌بینیم، با این تفاوت که شاعر آن‌ها را با زبان و خیال شاعرانه خود پرورانده است. این شعرها به انسان، تنهایی انسان معاصر، عشق، زندگی و اجتماع می‌پردازند.

در شعر «در آن باران سیل‌آسا» مي‌خوانيم:
«من
هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم
بتوانم
با این نردبان دو پله
به آسمان بروم
نمی‌دانستم
در آن باران سیل‌آسا
سرم را روی شانه‌ی چه کسی
بگذارم
کوچه در حضور من
در زمان گم شد
من تنها و سرگردان
کوچه را جست‌و‌جو می‌کردم
من
تا توانستم
و در توانم بود
در جست‌و‌جوی کوچه
بودم.»

احمدرضا احمدی متولد 30 اردیبهشت 1319 در کرمان است. وی در سال 1343 به همراه نادر ابراهیمی، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی و جمعی دیگر از نویسندگان و شاعران، گروه ادبی «طرفه» را با هدف دفاع از هنر موج نو تاسیس کرد. انتشار دو شماره مجله طرفه و تعدادی کتاب در زمینه شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه است.

احمدی مهر ماه  1349 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا 1358 در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از  1358 تا زمان بازنشستگی یعنی  1373 در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود.

آشنایی او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملا متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست سالگی به طور جدی به سرودن شعر پرداخت. نخستین مجموعه شعرش را با عنوان «طرح» در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد. همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد.

در سال ۱۳۸۵ احمدی به عنوان شاعر برگزیده پنجمین دوره اهدای جایزه شعر بیژن جلالی انتخاب شد. وی در سال ۱۳۸۸ نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شد.

نخستین دفتر از مجموعه «دفترهای واپسین» با عنوان «به رنگ آبی» در 168 صفحه، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت هفت هزار و 500 تومان از سوی کتاب نشر نیکا منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط