سه‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۳
بررسي غزليات عطار و مولانا در شب نخست زمستان

پانزدهمين نشست از مجموعه درسگفتارهايي درباره‌ عطار، «سفر به ذره» نام دارد كه ميزگردي درباره غزليات عطار و مولانا است. اين نشست در شب نخست زمستان (30 آذر) با حضور اديبان و علاقه‌مندان در مركز فرهنگي شهر كتاب برگزار مي‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست «سفر به درون ذره» ميزگردي درباره غزليات عطار و مولانا عصر چهارشنبه (30 آذر) ساعت 30/16 با حضور دکتر قدمعلي سرامي، دکتر حميدرضا شايگان‌فر و دکتر غلامرضا خاکي در مرکز فرهنگي شهر کتاب برگزار مي‌شود.

بي‌شک شعر عطار بعد از شعر سنايي، دومين اوج شعر عرفاني فارسي است و پس از عطار بلندترين قله‌ شعر عرفاني، جلال‌الدين مولوي است. غزليات مولوي و عطار از مهم‌ترين نمونه‌هاي غزل عرفاني فارسي است. مقايسه‌ ميان غزل مولانا و عطار موضوع بحث پانزدهمين مجموعه از درسگفتارهايي درباره‌ عطار است.

برخي مولاناپژوهان معتقدند كه مولانا در كتاب «مثنوي»، تنها يك جا از عطار نام مي‌برد؛ آن هم در دفتر ششم و هنگام بازگويي قصه سلطان محمود. در «ديوان شمس» نيز چند جا ذكر عطار آمده است. همين‌ها نشان دهنده اين است كه مولانا ارادت عظيم به عطار داشته است. نگاه عظيم مولانا به عطار در «مناقب العارفين» افلاكي بسيار ظهور دارد. پس نبايد در ارادت خالصانه مولانا به عطار شك كنيم و ترديد به خود راه دهيم. مولانا، سنايي و عطار را با هم مي‌ديده است و هر جا نام سنايي را مي‌آورد، از عطار نيز ياد مي‌كند. 

مركز فرهنگي شهر كتاب در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير(بخارست)، نبش کوچه‌ سوم واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها