پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
«گتسبی بزرگ» برای چهارمين بار  روانه بازار كتاب ايران شد

چاپ چهارم رمان «گتسبی بزرگ» نوشته اسكات فیتس جرالد با ترجمه كریم امامی در مجموعه «رمان‌های بزرگ دنیا» از سوی انتشارات امیركبیر منتشر شد؛ رماني كه به عنوان دومين رمان برتر قرن بيستم برگزيده شده است.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، نسخه اصلی این رمان نخستین بار در سال 1925 میلادی منتشر شد. ماجراهای كتاب در بین فصل‌های بهار تا پاییز سال 1922 میلادی در نیویورک به وقوع می‌پیوندند و ماجراهای جنگ جهانی اول را دنبال می‌كند. این رمان از سوی موسسه «كتابخانه مدرن» دومین رمان برتر قرن بیستم نامگذاری شده است.

در این كتاب علاوه بر متن داستان، توضیحات مترجم درباره برخی عبارات و مفاهیم به كار رفته در رمان، تقویم زندگی و فهرست آثار نویسنده و مختصری از زندگی‌ او آورده شده است. همچنین در بخشی دیگر، در چند نامه و نقدی كه از این رمان آورده شده است، مخاطب اطلاعاتی درباره خود رمان و دلایل موفقیت داستان به دست می‌آورد.

فضای این رمان تا حد زیادی با توجه به وضعیت آمریكا بعد از جنگ جهانی اول قابل درک است؛ دورانی كه این كشور با شكوفایی اقتصادی زیادی مواجه شد و تعداد ثروتمندان آن به شدت افزایش یافت. به همین دلیل است كه در سراسر این داستان ثروتمندانی حضور دارند كه در جشن‌هایی خیره‌كننده حضور می‌یابند و گتسبی هم یكی از همین افراد است.

«گتسبی بزرگ» كنایه‌ای است به زندگی مردم آمریكا كه بعد از دوره‌ای سخت، غرق در ثروت و خوشبختی شدند و كم‌كم اخلاق در آن جامعه از یادها رفت. گتسبی هم تنها نمونه‌ای از همین افراد است كه خوشبختی‌شان خیلی زود به پایان رسید.

در پشت جلد این كتاب آمده است: «این رمان آمیخته با خاطره‌هایی شخصی است كه با نثری پرتحرک بیان شده است. جی گتسبی جوانی جاه طلب و احساساتی است كه در واقع جیمز گتس نام دارد و جنگ 1917 – 1918 را با درجه افسری به پایان برده است. وی بعدها به یك قاچاقچی ماهر با شخصیتی مرموز تبدیل می‌شود. او در اوج ثروت و جشن‌هایی كه خود به راه می‌اندازد باز هم پسری است در درون غمگین و متاثر. «گتسبی بزرگ» هجو گزنده‌ای است از خودخواهی جامعه آمریكایی كه اساس آن منحصرا بر پایه پول است و ثروتمندان آن وظیفه جاروزدن را به دیگران محول می‌كنند.»

چاپ چهارم رمان «گتسبی بزرگ» اثر فیتس‌جرالد با ترجمه كریم امامی در 254 صفحه و به بهای 4200 تومان از سوی انتشارات «امیركبیر» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها