دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۳۰
راهكارهايي براي والدين كودكان چند معلوليتي

مدير امور اجتماعي سازمان آموزش و پرورش استثنايي از چاپ كتاب «خانواده و كودك با ناتواني‌هاي چندگانه» خبر داد و گفت: اين اثر راهكارهايي را به والدين كودكان چند معلوليتي براي طراحي برنامه‌هاي آموزشي ويژه ارايه مي‌كند.\

اسماعيل برقي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: خانواده‌هاي داراي فرزندان عادي مي‌توانند به منابع بسياري مراجعه كنند كه در آن براي تسهيل دسترسي والدين به فعاليت‌هاي مربوط به برنامه‌ريزي آينده و پيشرفت كودك به شيوه‌ تخصصي يا ساده بحث شده است، اما كمتر كتابي را مي‌توان يافت كه براي والدين كودكان با نيازهاي ويژه طراحي شده باشد. 

وي ادامه داد: كودكان استثنايي و خانواده‌هاي آنها ويژگي‌هاي منحصر به فردي دارند كه توجه بيشتري را طلب مي‌كند. در اين خانواده‌‌ها مشكلات ويژه‌اي بروز مي‌كند كه از مشكلات فرزند ناشي مي‌شود و مي‌تواند نه تنها زندگي كودك را تحت تاثير قرار دهد، بلكه اساس خانواده را متزلزل سازد.

مدير امور اجتماعي سازمان آموزش و پرورش استثنايي تصريح كرد: اگر بخواهيم كودكان از زندگي لذت ببرند و استعدادهاي بالقوه آنها شكوفا شود، بايد به نيازهاي جسمي، رواني، اجتماعي و ذهني آنها توجه كنيم و اين كار جز از راه آموزش مناسب والدين امكان‌پذير نيست. بنابراين كتاب «خانواده و كودك با ناتواني‌هاي چندگانه» با هدف تشريح چالش‌ها براي خانواده‌هاي داراي كودكان چند معلوليتي و بررسي نقش والدين و ارايه راهكارهاي موثر براي آنان، منتشر شده است.

برقي يادآور شد: در نخستين بخش اين نوشتار، مراحل مختلف زندگي والدين داراي كودكان با ناتواني‌هاي چندگانه خلاصه شده است و پيشنهاد مي‌شود والدين و متخصصان نظراتشان را به گروه بين‌رشته‌اي بياورند تا برنامه‌هاي مناسب‌تر و موثرتر براي اين دسته از كودكان تهيه شود.

وي افزود: در دومين بخش ز اين اثر توصيه‌هايي به والدين ارايه شده كه علايق و ترجيحات والدين را در برخورد با كودكان داراي ناتواني‌هاي چندگانه تحت تاثير قرار مي‌دهد. 

مدير امور اجتماعي و اطلاع‌رساني سازمان آموزش و پرورش استثنايي تصريح كرد: در بخش‌هاي پاياني، نمونه‌هايي از دفترچه‌ها و بروشورهاي آموزشي مورد نياز والدين معرفي شده‌اند.

برقي اظهار داشت: «همدلي با فرزند ناتوان»، «تدوين انجام تحليل تكليف»، «مهارت‌هاي ارتباطي و راهكارهاي آن براي كودكان با ناتواني ارتباط»، «چگونه كودك با مشكلات حركتي مي‌تواند ارتباط برقرار كند»، «مراقبت‌ها و مهارت لازم براي كودكان با ناتواني» و «مراقبت‌هاي بهداشتي» عناوين برخي از فصول اين اثرند.

چاپ نخست كتاب «خانواده و كودك با ناتواني‌هاي چندگانه» اثر مريم باشعور لشگري در شمارگان 1500 نسخه، 151 صفحه و بهاي 20 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات سازمان آموزش و پرورش استثنايي منتشر و راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط