سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۶
«آموزش اوقات فراغت» براي رفاه و سلامت جامعه

كتاب «آموزش اوقات فراغت» از سوي انتشارات نوربخش راهي بازار نشر شد. تلاش براي نشان دادن درك بهتر از تاثيرات بالقوه اوقات فراغت بر اجتماع، از جمله اهداف تاليف اين اثر به شمار مي‌‌‌آيد.\

دكتر عباس اردكانيان، مولف كتاب «آموزش اوقات فراغت» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: اين اثر از شش بخش اصلي تشكيل شده است. بخش نخست، تصويري تحليلي ـ فلسفي از بازي، تفريح و اوقات فراغت ارايه مي‌دهد كه مخاطب با مطالعه اين بخش شناختي از ماهيت بازي، تفريح و اوقات فراغت به‌دست مي‌آورد و با تئوري‌هاي گوناگون درباره بازي؛ از انديشه‌هاي كلاسيك گرفته تا مفاهيم معاصرتري كه موضوع بازي را به تئوري‌هاي فرويد مرتبط مي‌سازد، آشنا مي‌شود.

وي ادامه داد: من در تاليف بخش نخست به شش مفهوم اوقات فراغت اشاره كرده‌ام و جنبه‌هاي گوناگون تفريح را نيز مورد تحقيق و بررسي قرار داده‌ام.

مولف كتاب «آموزش اوقات فراغت» با اشاره به اين كه آگاهي از نيازهاي گوناگوني كه از رهگذر فعاليت‌هاي اوقات فراغت برآورده مي‌شوند، مي‌تواند بر رفتارهاي ما تاثيرات مهمي بر جاي گذارد، افزود: در بخش دوم كتاب، اطلاعاتي درحوزه توصيفات نظري نياز به فراغت، مزاياي آن و رضايت ‌خاطر ناشي از آن ارايه شده؛ به گونه‌اي كه به مخاطب كمك مي‌كند تا دريابد چگونه مي‌تواند از اين اطلاعات براي توجيه گزينه‌هاي فعاليت‌هاي اوقات فراغت و پردازش فلسفه شخصي منسجمي در اين حوزه كمك بگيرد.

دكتر اردكانيان تصريح كرد: «كاركردهاي اجتماعي تفريح و اوقات فراغت» عنوان بخش سوم اين اثر را به خود اخصاص داده كه در آن به بيان مزاياي اجتماعي خدمت‌رساني سازمان‌يافته در حوزه تفريح پرداخته‌ام و لزوم حمايت از مقوله تفريح را به عنوان يكي از كاركردهاي ضروري اجتماعي مطرح كرده‌ام.

مترجم كتاب «كودكان فيلسوف» عنوان داشت: مخاطب در بخش چهارم با تعريف آموزش اوقات فراغت، اهداف آموزش اوقات فراغت، ارتباط اوقات فراغت و آموزش آشنا مي‌شود. همچنين در ادامه بخش چهارم توضيح داده‌ام كه ميان سلامت اوقات فراغت و سلامت رواني افراد ارتباطي مستحكم وجود دارد و آموزش اوقات فراغت، عاملي حياتي براي رفاه و سلامت جامعه به شمار مي‌آيد.

وي با تاكيد بر اين موضوع كه آموزش اوقات فراغت يكي از راه‌هايي محسوب مي‌شود كه متخصصان فراغت مي‌توانند با توسل به آن، بناي سلامت را در جامعه بنيان نهند، بيان داشت: در بخش پنجم سعي كرده‌ام از محدوديت‌ها و موانع پيش روي تجارب مربوط به اوقات فراغت، اطلاعاتي را در اختيار مخاطب قرار دهم و او را با مدلي از آموزش اوقات فراغت آشنا كنم. اين بخش به مخاطب كمك مي‌كند به شناخت و دركي برسد تا آموزش اوقات فراغت را به مثابه شيوه‌اي براي رشد جامعه تلقي كند.

مترجم كتاب «اوقات فراغت و صنعت گردشگري» در پايان گفت: بخش ششم اين نوشتار با عنوان «ضرورت و اهميت آموزش اوقات فراغت در روند رشد و رفاه در جامعه ايران» شروع مي‌شود. اين بخش سعي دارد كه نشان دهد آموزش اوقات فراغت نياز حياتي جامعه امروز ايران به شمار مي‌آيد كه در طريق توسعه و صنعتي شدن گام نهاده است.

دكتر اردكانيان در حال تاليف كتابي ديگر در حوزه اوقات فراغت است كه ممكن است با عنوان «اوقات فراغت و كيفيت زندگي» روانه بازار نشر شود. او در اين كتاب به تاثير پيشرفت تكنولوژي در انتخاب شيوه اوقات فراغت اشاره كرده، به مخاطب آموزش مي‌دهد تا اوقات فراغتي را انتخاب كند كه به رشد و پيشرفت تمام ابعاد وجودي او كمك كند.

چاپ نخست كتاب «آموزش اوقات فراغت» اثر دكتر عباس اردكانيان در شمارگان 1000نسخه، 200 صفحه و بهاي 50 هزار ريال به تازگي از سوي انتشارات نوربخش راهي بازار نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا قدیانی ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    با سلام ممنون میشم آدرس ایمیل دکتر اردکانیان را داشته باشم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط