سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
اهالی نشر علیه قانون جدید در آمریکا شکایت کردند

کتابخانه‌ها، کتابفروشی‌های مستقل و ناشران ایالت آرکانزاس آمریکا علیه قانون جدید این ایالت که می‌تواند کتابداران و کتابفروشان را روانه زندان کند، شکایت ثبت کردند. آنها این دستور را خلاف قانون اساسی می‌دانند و معتقدند «کتابفروشی و کتابخانه‌ها را مجبور می‌کند تا به روشی مغایر با اهدافشان، خودسانسوری کنند.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک تایمز، این شکایت در حالی مطرح می‌شود که ایالت‌ها و شهرهای سراسر آمریکا به طور فزاینده‌ای در دسترس بودن انواع خاصی از کتاب‌ها را محدود کرده و کسانی که مخالف چنین مقرراتی هستند، راه‌های بیشتری برای عقب‌نشینی پیدا می‌کنند.
 
قانون آرکانزاس که قرار است در ماه آگوست اجرایی شود، مستلزم آن است که هر محتوایی که ممکن است برای خردسالان «مضر» باشد، از جمله کتاب ها، مجلات و فیلم‌ها، در یک بخش جداگانه و «فقط برای بزرگسالان» قفسه‌بندی شود.
 
آدام وب، مدیر اجرایی کتابخانه گارلند کانتی در هات اسپرینگز گفت که این قانون کتابداران را در وضعیت ناممکنی قرار می‌دهد. «یا من از قانون پیروی می‌کنم اما حقوق مشتریان را زیر پا می‌گذارم، یا از حقوق اساسی مشتری‌ها دفاع می‌کنم و احتمالا متهم به ارتکاب جرمی می‌شوم.»
 
در این دادخواست آمده است که بسیاری از کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها فضایی برای ایجاد چنین بخشی ندارند، از سویی دادن یک بخش مجزا به این محتواها، موجب انگ زدن به آنها شده و دسترسی بزرگسالانی را که کودکی به همراه دارند، به آن‌ها دشوارتر می‌کند. همچنین بر اساس این شکایت، قانون جدید روندی در زمینه به چالش کشیدن محتواها و به نفع کسانی ایجاد می‌کند که مایل به حذف کتاب‌ها هستند.
 
نکته بسیار مهم این که این قانون همچنین پایانی است بر حمایت از کتابداران و مربیان، مبنی بر اینکه در صورت استفاده از مواد آموزشی یا ارائه کتاب‌هایی که ممکن است به نظر برخی قابل اعتراض باشد، آنها را در برابر پیگرد قانونی محافظت کند. همچنین توزیع «موارد مضر» برای یک خردسال توسط کتابداران و کتابفروشان جرم محسوب شده و مجازات آن تا یک سال زندان است.
 
آلیسون هیل، مدیر اجرایی انجمن کتاب‌فروشان مستقل آمریکا و از ثبت‌کنندگان این شکایت گفت: «قانون جدید می‌تواند تاثیری مخرب داشته باشد و منجر به غربی وحشی شود که در آن هر کس می‌تواند به هر کتابی اعتراض کند و در نهایت ممکن است یک کتابفروش با یک سابقه کیفری سنگین مواجه شود.»
 
سناتور ایالتی دن سالیوان و از حامیان قانون جدید، در مقاله‌ای در نشریه آرکانزاس دموکرات از این قانون دفاع کرد. او نوشت: «ما داروسازان را از قوانین خرید و فروش مواد مخدر، کشتارگاه‌ها را از قوانین حیوان‌آزاری و پزشکان را از قوانین تجاوز جنسی مستثنی نمی‌کنیم. با این حال، قبل از این لایحه، معلمان و کتابداران که نزدیک‌ترین افراد به فرزندان ما هستند، صد درصد از نظر قانونی آزاد بودند که مطالب نامناسب را در محل کار خود به کودکان ارائه دهند.»
 
این شکایت، یکی از جدیدترین نشانه‌های اعتراض سازمان‌یافته نسبت به ممنوعیت‌های در حال ایجاد در حوزه کتاب در آمریکاست. براساس گزارش انجمن کتابخانه‌های آمریکا، در سال 2022 بیش از هر زمان دیگری برای حذف کتاب از کتابخانه‌ها تلاش شد، چیزی حدود دو برابر سال قبل از آن.

گزارش ماه آوریل سازمان آزادی بیان انجمن قلم آمریکا از زمانی که این گروه در ژوئیه 2021 شروع به ردیابی این ممنوعیت‌ها کرد، 4000 مورد از حذف کتاب‌ها را نشان داد.
 
انجمن قلم آمریکا و پنگوئن رندوم هاوس، بزرگ‌ترین ناشر این کشور، به تازگی علیه مدرسه کانتی اسکامبیا در فلوریدا شکایت و استدلال کردند که این ایالت با محدود کردن دسترسی دانش‌آموزان به کتاب در موضوعاتی خاص، حقوق آنها را نقض کرده است.

همچنین جمعه گذشته، انجمن ناشران آمریکایی و شش شرکت انتشاراتی در حمایت از گروهی از ساکنان در ایلیانو تگزاس- که از مقامات شهرستان و کتابخانه به دلیل حذف کتاب شکایت کردند- با این استدلال که ممنوعیت‌ها خلاف قانون اساسی است و متمم اول شهروندان را نقض می‌کند، گزارشی ارائه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها