یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
برندگان نخستین دوره جایزه مارگارت وایز براون معرفی شدند

کمیته کتاب کودک در کالج آموزشی بانک استریت، دو کتاب را به عنوان نخستین دریافت‌کنندگان جایزه کتاب مارگارت وایز براون برای برتری در ادبیات کودکان خردسال هستند، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، «به من شکلات بده!» اثر آلیشا سویگنی (اورکا) در گروه سنی زیر 18 ماه و کتاب «من و شجره‌نامه» اثر کارول بوستون وترفورد با تصویرگری اشلی کورین (سورس‌بوکز) در رده سنی 18 تا 36 ماه، برنده جایزه شدند.

جایزه سال 2023 که به نام نویسنده کتاب «شب بخیر ماه» و دانش‌آموز سابق «بانک استریت» نام‌گذاری شده است، از بهترین بورد بوک‌ها یا کتاب‌های مصور چاپ شده در سال‌های 2021 یا 2022 برای گروه سنی صفر تا 3 سال تقدیر می‌کند.

برای قدردانی از هر دو دریافت‌کننده جایزه، کمیته ارزیابی، رویدادی مجازی را 9 مارس میزبانی خواهد کرد که شامل سخنرانی کلیدی با عنوان «بورد بوک‌ها در اتاق امتحان کودکان: چیزی برای فکر کردن» و یک میزگرد درباره ساخت بهترین بورد بوک‌هاست. ثبت نام در این رویداد از 10 فوریه آغاز خواهد شد.

سینتیا ویل، مدیر مرکز بانک استریت برای ادبیات کودکان گفت: «کمیته کتاب کودک در دو سال گذشته تلاش زیادی برای شناسایی بورد بوک‌ها با کیفیت بالا- حوزه‌ای از ادبیات کودکان که اغلب از سوی منتقدان نادیده گرفته می‌شود- انجام داده است. ما بر این باوریم که تعامل با کتاب‌ها و ادبیات با کیفیت بالا برای نوزادان و کودکان نوپا به دلایل متعددی مهم است، از جمله برای ایجاد محرک در حمایت از رشد مغز، تقویت مهارت‌های بینایی و به خاطر سپردن، ایجاد درک درباره شیوه عملکرد جهان و ایجاد رابطه بین نوزادان و بزرگسالان. آنها سنگ بنای توسعه مهارت‌های ابتدایی سوادآموزی هستند.»

این کمیته، علاوه بر جایزه مارگارت وایز براون، نخستین فهرست بهترین بورد بوک‌های سال را- برای سال 2023- ارائه کرده و قصد دارد این فهرست را هر سال منتشر کند.
کمیته کتاب کودکان (CBC) اولین بار بیش از صد سال گذشته بنیان گذاشته شده و هدف از تشکیل آن، کمک به والدین، معلمان و کتابداران برای انتخاب بهترین کتاب برای کودکان و رشد استعدادها و خلاقیت‌های آنهاست. این کمیته هرسال بیش از 6هزار جلد کتاب نوشته ‌شده در حوزه کودک را بررسی و نقد می‌کند. 

این کمیته نخستین دوره جایزه کتاب کودک مارگارت وایز براون را برای متمرکزکردن فعالیت‌های خود در حوزه ادبیات کودک و ارتقای این حوزه راه‌اندازی کرده است. براون یکی از موفق‌ترین نویسندگان کتاب کودک در زمان خود بود. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به «خرگوش فراری» درباره عشق بی‌قید و شرط پدر و مادر به فرزند و «خانواده خزدار کوچک» درباره حیوانات مهربان اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها