پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
جان لوکاس، نویسنده و مورخ برجسته درگذشت

جان لوکاس، نویسنده پُرکار و مورخ شناخته‌شده آمریکایی در سن 95 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از نیویورک‌تایمز، جان لوکاس، نویسنده و مورخ مجارستانی‌الاصل که نظریاتش درباره سیاست و پوپولیسم با نظرات لیبرال‌ها و همچنین محافظه‌کاران فرق داشت روز دوشنبه در خانه شخصی خود در فینیکس‌ویل در سن 95 سالگی از دنیا رفت. دختر لوکاس می‌گوید حمله قلبی علت مرگ پدرش است.
 
آقای لوکاس مورخ اروپای مدرن بود و علاقه خاصی به وینستون چرچیل داشت و کتابی در مدح چرچیل هم نوشته بود. این در حالی است که به شدت از هیتلر و استالین تنفر داشت. تنفری که بعدها به احترام برای هیتلر تبدیل شد و در جایی نوشت که هیتلر محبوب‌ترین رهبر انقلابی دنیای مدرن است.
 
نویسنده آثاری چون «هیتلر تاریخ»، «تاریخچه کوتاهی از قرن بیستم»، و «هیتلر و استالین» یکی از پناهندگان فراری از دست نازی‌ها و کمونیسم شوروی بود و در نهایت توانست در کالجی مسیحی در فیلادلفیا پذیرفته شود. کالجی که 47 سال از عمرش را صرف تدریس به دانشجویانش کرد.
 
جان لوکاس بیش از 35 کتاب نوشت و مقالات و مطالب متعددی را هم در مجلات و روزنامه‌ها منتشر کرد و با اینکه هیچ‌وقت در دانشگاهی مهم و شناخته‌شده تدریس نکرد اما الهام‌بخش سه نسل از مورخین موفق ایالات متحده شد.
 
لوکاس بیشتر از اینکه به بیان حقیقت به افراد در قدرت شهرت داشته باشد به صداقت با مخاطبینش شهره بود. معتقد بود تاریخ توسط طبیعت بشر و اراده‌ای آزاد ساخته می‌شود و از بین بردن اخلاقیات موجب سقوط جوامع به دوره‌ای تاریک شده است.
 
در سال 2008 در مجله محافظه‌کاران نوشت: «این ملی‌گرایی است که در قرن بیستم و حتی الان برای مردم مهم بوده است، نه کمونیسم. ملی‌گرایی پوپولیستی مهم‌ترین تهدید برای تمدن امروز است.»
 
در نقد رمان «1984» نوشته جوروج اورول هم گفته بود: «اورول بیشتر از اینکه نگران نابودی حقیقت باشد به نابودی عدالت می‌اندیشد.»
 
جان لوکاس در سال 1924 در بوداپست به دنیا آمد. پدرش پزشک و عضو کلیسای کاتولیک و مادرش یهودی بود. در خانه معلم خصوصی زبان انگلیسی داشت و از دانشگاه بوداپست در رشته تاریخ فارغ‌التحصیل شد.
 
با اینکه لوکاس مسیحی بود اما وقتی نازی‌ها به مجارستان حمله کردند او را یهودی خواندند و مجبورش کردند عضو ارتش شود تا با نازی‌ها بجنگد. با اینکه نازی‌ها در نهایت شکست خوردند اما لوکاس امیدی به پیشرفت تحت حکومت رژیم کمونیست شوروی نداشت. در سال 1946 به صورت غیرقانونی به آمریکا رفت و در نیویورک اقامت داشت.
 
از سال 1947 در کالج چست‌نات مشغول به کار شد و در سال 1994 بازنشسته شد و در خانه‌ای زندگی کرد که حالا و پس از مرگش 20 هزار جلد کتاب را در کتابخانه‌اش جای داده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها