سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
بایدها و نبایدها در نوشتن یک کتاب/ توصیه‌های نویسندگان مشهور

مجله ویک انگلیس با استفاده از جملات نویسندگان مشهور توصیه‌هایی برای نویسندگان جوان جمع‌آوری کرده است که برای شروع کار نویسندگی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ویک، نوشتن رمان یا داستان بلند همیشه راس توانایی نویسندگان بوده است و نویسنده‌هایی در طول تاریخ مشهور شدند که رمان‌های خوبی نوشتند. مجله ویک انگلیس توصیه‌هایی به نویسندگان جوان دارد که می‌‌تواند در نوشتن داستان مفید باشد. این مجله توصیه‌های زیر را با الهام از نویسنده‌های مشهور جمع‌آوری کرده است:
 
کار منظم را فراموش نکنید
مهم نیست اول صبح شروع به نوشتن می‌کنید یا آخر شب تصمیم به این کار می‌گیرد، نکته کلیدی این است که این کار یعنی نوشتن یک کار منظم و بدون وقفه باید باشد. نویسندگان مشهوری مثل تولستوی، جین آستن و همینگوی این کار یعنی صبح زود بیدار شوید و تا آخر شب بنویسید. فرانتس کافکا نویسنده مشهور آلمانی نویسندگی را به عنوان یک شغل دائم و ثابت می‌دانست و می‌گفت شما مجبور هستید بدون اینکه به چیزی فکر کنید تا آخر شب بنویسید وگرنه زیاد برای نتیجه مطلوب امیدوار نباشید. استیون کینگ نویسنده معاصر آمریکایی می‌گوید برای نوشتن شش صفحه در روز برنامه‌ داشته باشید و اگر خواستید کمتر کنید از قبل بدانید. هر نویسنده سرعت خاصی دارد ولی مهم دائمی و منظم بودن آن است. هاروکی موراکامی یکی از موفق‌ترین نویسندگان معاصر در گفتگو با مجله ادبی پاریس ریویو گفته بود که ساعت چهار صبح از خواب بیدار می‌شود تا بنویسد و این کار را هر روز تکرار می‌کند. این تکرار باعث موفقیتش شده است.
 
مکانی مناسب پیدا کنید
ارنست همینگوی مثل ویکتور هوگو و روالد دال فضای باز را گاهی اوقات ترجیح می‌دادند و کسانی مثل ترومن کاپوت ترجیح می‌دادند در رختخواب کتاب بنویسند. این مسئله کاملاً شخصی است و بستگی به روحیات نویسنده دارد. ولی مهم این است که مکان مناسب برای نوشتن را پیدا کنید. البته بعضی‌ها مثل رولینگ نویسنده مجموعه هری پاتر هرجا که باشد شروع به نوشتن می‌کنند. رولینگ می‌گوید یک بار در سفری در هواپیما بخش‌هایی از هری پاتر را روی دستمال کاغذی نوشته بود. فیونا موزلی نامزد امسال جایزه من بوکر اولین رمانش را در سفر با قطار شروع کرد.
 
اینترنت را قطع کنید
نویسنده‌های زمان معاصر ابزاری کمکی برای جستجوی نوشته‌ها و افکار دیگران به نام اینترنت دارند که به عقیده بسیاری از نویسندگان مشهور زمان معاصر ابزاری است دشمن آنهاست. جاناتان فرانزن نویسنده آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر می‌گوید اینترنت همانقدر که برای اطلاع از نظرات و نوشته‌های دیگران مفید است به همان اندازه نیز برای خلاقیت مضر است. این ابزار دنیای مدرن زمان را هدر می‌دهد. فرانزن می‌گوید اگر بخواهم شروع به نوشتن کنم حتماً اینترنت باید خاموش باشد. زادی اسمیت نویسنده انگلیسی هرچند عادت دارد با کامپیوترش بنویسد ولی می‌گوید وقتی شروع به نوشتن رمان می‌کنم که اینترنت به آن وصل نباشد.
 
هرچه می‌توانید به جای نوشتن بخوانید
پیکاسو نقاش مشهور در جایی گفته بود: هنرمندان خوب کسانی هستند که از روی هم کپی می‌کنند ولی هنرمندان عالی آنهایی هستند که کار دیگران را دزدی می‌کنند. مطالعه کار نویسندگان دیگر نه تنها به کار شما لطمه وارد نخواهد کرد بلکه موجب ارتقای آن خواهد شد. ویلیام فاکنر گفته است: بخوانید. ایده را جذب کنید و بعد بنویسید. اگر خوب بود نگه دارید ولی اگر خوب نبود بلافاصله از پنجره بیرون اندازید. استیون کینگ می‌گوید: اگر زمانی برای مطالعه ندارید، پس برای نوشتن هم زمان ندارید. مسئله نوشتن به همین سادگی است. اگر می‌خواهید بنویسید باید قبل از آن بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها