پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
زندگی‌نامه جامع شهید سلیمانی منتشر می‌شود

زینب سلیمانی گفت: تمرکز فعلی بنیاد شهید سلیمانی، روی کتاب‌های زندگی‌نامه شهید سلیمانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زینب سلیمانی؛ رئیس بنیاد حفظ و نشر آثار شهید حاج قاسم سلیمانی از بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب بازدید کرد. 

آنچه در ادامه از نظر می‌گذرانید، بخش اول گفت‌وگوی تفصیلی خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اوست.    

تجربه نمایشگاه امسال برای جنابعالی چگونه بود؟             
 الحمدلله استقبال مردم خیلی خوب و پرشور است. حضور مردم در غرفه بنیاد مکتب حاج قاسم که در جریان آن هستم، وصف‌ناشدنی است. عزیزان با ذوق و شوق به غرفه می‌آیند، خرید می‌کنند، سوال می‌کنند و می‌خواهند برنامه بعدی را بدانند و از کتاب‌های در دست انتشار می‌پرسند. این برای ما یک گنجینه ارزشمند و انگیزه‌بخش است. امیدواریم بتوانیم به حول قوه الهی آن را حفظ کنیم.
این حضور نشانه دیگری بود از ارادت و محبت مردم به شهید سلیمانی. دلیلش هم برآمده از همان عشقی و علاقه خالصانه شهید به مردم است. مردم عزیزمان این عشق و علاقه شهید سلیمانی به خودشان را دیدند و تجربه کردند. الحمدلله  این محبت بعد از سه سال و نیم هر روز بیش از دیروز نمود دارد.
 
              
برنامه امسال غرفه  بنیاد مکتب حاج قاسم در نمایشگاه کتاب چیست؟        
برنامه اصلی ما این بود که در بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب حضور فعال داشته باشیم. تلاش بر این بود حضور، منحصر در بخش فروش محصولات و آثار نباشد. ازجمله کارهایی که در غرفه انجام شد معرفی آثار برتر درباره شهید سلیمانی است. برایمان مهم بود که در جهت ترویج محتوای خوب این عناوین را به مردم معرفی کنیم و پل ارتباطی میان ناشران کوشا و مردم باشیم. به نظرم این بخش غرفه نسبت به فروش آثار مهم‌تر است.          
علاوه بر این بنا داشتیم دغدغه مخاطبان حاضر در نمایشگاه را بدانیم.  علایق آنها را در نسبت با موضوع شهید بشناسیم. قصد داریم از دل این گفت‌وگوها، کمبودها و نواقص را مرتفع کنیم و در ادامه مسیر از این نظرات بهره ببریم.
از حضور نخبگان و اساتید و کارشناسان در نمایشگاه نیز استفاده کردیم و گفت‌وگوها و نشست‌های تخصصی مختلفی را با حضور آنها برگزار کردیم. این گفت‌وگوها نیز در کنار صحبت با مخاطبان برای ما در ادامه مسیر قابل استفاده است.
این‌ها به نظرم نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برنامه ما این است که مطابق آنچه مقام معظم رهبری اشاره کردند ابعاد مختلف مکتب شهید سلیمانی را واقعا برای عموم مردم تببین کنیم. 
 

آثاری که در غرفه به مردم معرفی می شوند چیست و چگونه انتخاب شده‌اند؟         
بخش اول آثاری است که بنیاد تولید کرده است. بنیاد در طول سال کتاب‌هایی را با سرفصل‌های مختلف چاپ و منتشر می‌کند. بخش دوم عناوینی است که بنیاد در همکاری و همیاری با سایر ناشران کشور آنها را چاپ کرده است. بخش سوم هم کتاب‌هایی است که از میان هفتصد عنوان کتابی که در کشور منتشر شده انتخاب شده است. این چهل عنوان کتاب پس از بررسی و صحت‌سنجی نسبی و در مقایسه با سایر آثار برتر تشخیص داده شدند. ما در غرفه این عناوین را به مردم معرفی کردیم و تلاش کردیم با این کار به ترویج محتوای مناسب و درست کمک کنیم. این چهل عنوان هم موضوعات متنوعی دارند. از کتاب‌های نظری تا کودک و نوجوان.

 
با توجه به شعار آینده خواندنی است، آینده آثار در خصوص شهید سلیمانی را چطور می‌بینید؟
آنچه تا امروز در حوزه نشر انجام شده است و چاپ این هفتصد عنوان در سه سال به لحاظ کمی اتفاق عجیبی است. نشان از اقبال ناشران و بازار نشر به موضوع شهید سلیمانی است. اما سوای کمیت و به رغم تلاش‌های ناشران به لحاظ کیفی هنوز با نقطه مطلوب فاصله جدی داریم. بنیاد تلاش می‎کند در همکاری با ناشرانی که در این سه سال و نیم در موضوع شهید کار با کیفیتی ارائه کرده اند به سمت نقطه مطلوب گام بردارد. این کار هم به تنهایی میسر نیست و نیاز به استفاده از همه ظرفیت‌های فرهنگی و ادبی دارد.
              
 
برنامه آینده بنیاد حاج قاسم سلیمانی چیست؟      
امید داریم به یاری خدا  و دوستان پرانگیزه‌ای که در مکتب تلاش شبانه‌روزی دارند نام، یاد و مکتب شهید سلیمانی به درستی تببین شود و این گنج با استفاده از ظرفیت‌های هنری و ادبی کشور به نسل های آینده منتقل شود. تبیین این مکتب و تبدیلش به محصولات هنری، ادبی و پژوهشی کارویژه اصلی ما در مکتب است. ان‌شاءالله خدای متعال به تلاش و کوشش همه علاقه‌مندان شهید برکت دهد و بتوانیم کارهایی در شان این شهید عزیز انجام دهیم.
              
 
کتاب جدیدی در دست انتشار است؟       
بله. تمرکز اصلی بنیاد کتاب زندگی‌نامه شهید سلیمانی است. البته کتاب های دیگری نیز در دست تولید است اما جای خالی کتابی جامع و متقن از زندگی شهید سلیمانی خالی است. موضوع کتاب برای بنیاد بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم با صبر و دقت این پروژه را به سرانجام برسانیم.
 
گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها