یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
مقتل ابومخنف جزو آثار معتبر و دست اول در عاشوراپژوهی است

حجت‌الاسلام مسائلی با اشاره به سیر مقتل نویسی در تاریخ اسلام گفت: یکی از معتبرترین مقاتل مربوط به ابومخنف است، هرچند این اثر از بین رفته اما در کتاب‌های مختلفی گزارش‌هایی از آن ارایه شده است.

حجت الاسلام «مهدی مسائلی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به اولین مقاتلی که درباره واقعه عاشورا و قیام حسینی نوشته شده است، گفت: ابومخنف، متوفای 157 هجری قمری، از اولین افرادی است که درباره عاشورا نوشته و مقتل او از اصیل ترین مقاتل به شمار می‌رود اما این کتاب تا قرن چهارم هجری قمری در دسترس بوده و بعد از بین رفته است.

استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: از این مقتل در کتاب‌ها و مقاتل متعددی یاد شده و در واقع منبع بوده است برای مثال در تاریخ طبری که اشاراتی به آن وجود دارد، از سوی دیگر علمای مختلف تلاش کردند گزیده‌هایی که از این مقتل که در کتاب‌های دیگر ارایه شده را جمع آوری و اثری شسته و رفته ارایه کنند که از آن میان اثر حجت الاسلام یوسفی غروی با عنوان «بازسازی مقتل الحسین (ع) ابومخنف» دقیق و قابل توجه است.

وی در ادامه اظهار کرد: آثاری نظیر «ترجمة الامام الحسین و مقتله(ع)»، انساب الاشراف بلاذری، از جمله دیگر آثاری است که در این عرصه ارایه شده است. غالب این کتاب‌ها تاریخی هستند، از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که مقتل نویسی از قرن چهارم و پنجم به بعد افول می‌یابد تا عصر صفویه که از آن زمان به بعد نهضتی در این باب آغاز می‌شود با این رویکرد که بیشتر مقتل را می‌نویسند نه از باب تحلیل وقایع عاشورایی، به بیان دیگر آثاری برای روضه خوانی و منقلب شدن افراد نوشته می‌شود و از این رهگذر موارد نادرست فراوانی وارد این مباحث می ‌ود لذا مقاتلی که در عصر صفویه و قاجار می‌بینیم عموما موهن بوده و با عقل سلیم تعارض دارد.

حجت الاسلام مسائلی ادامه داد: باید توجه کنیم که اگر قرار است بر مبنای مقاتل زندگی و شهادت امام حسین(ع) را برای مخاطبان مطرح کنیم باید به کتاب‌های معتبر و اصیل اشاره کنیم، مقتل ابومخنف قوی ترین اثر در این عرصه است، متاسفانه در عرصه مقتل نویسی در برخی ادوار داستان نویسی و ارایه مطالب شبهه برانگیز را می‌بینیم که به هیچ روی قابلیت ارایه ندارند.

وی در پایان گفت: یک پژوهشگر، یک منبری و اساسا فردی که می‌خواهد یک واقعه تاریخی را روایت کند باید به آثار متقن ارایه کند تا بتواند به درستی مطالب را به مخاطبان خود منتقل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها