شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
تلاش متولیان برای برگزاری نمایشگاه کتاب کرمانشاه/ ناشران بومی منتظر نمایشگاه استانی هستند

دغدغه‌های مالی سفر و اسکان در تهران موجب شد که ناشران کرمانشاهی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشکل داشته باشند از همین‌رو برگزاری نمایشگاه استانی کتاب پس از گذشت چندسال تعطیلی ضرورت دارد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا): نه تنها ناشران استانی بلکه ردپای پررنگ بسیاری از ناشران برتر کشور همواره در نمایشگاه استانی کتاب کرمانشاه دیده می‌شد، نمایشگاهی که به دلیل وسعت و استقبال مردمی بزرگترین رویداد فرهنگی کرمانشاه بود و به نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات مربوط به نشر، برگزاری این رویداد را  دچار وقفه کرده است.

توان اندک ناشران و فروشندگان کتاب در کرمانشاه برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران موجب شد که تنها یک انتشارات در این نمایشگاه حاضر شود و مابقی ناشران و کتابفروشان علاقمند به‌صورت مجازی در آن شرکت کنند، هرچند این حضور مجازی خالی از لطف نیست ولی بسیاری از فرصت های حضور فیزیکی را ندارد.

برگزاری نمایشگاه منطقه‌ای با محوریت کرمانشاه

از همین رو یک نویسنده کرمانشاهی در گفت‌و گو با ایبنا، تاکید کرد: به نظر می‌رسد برای تشویق و ترغیب جامعه به مطالعه، باید نمایشگاه کتاب در استان نیز برگزار شود، حتی می‌توان یک نمایشگاه در غرب کشور به نمایندگی و با محوریت کرمانشاه برگزار کرد.

سعید امامی افزود: با توجه به این مهم که استان کرمانشاه از نظر جغرافیایی شرایط بسیار خوبی برای برگزاری یک نمایشگاه کتاب منطقه‌ای دارد مسئولین مربوط می‌توانند از این پتانسيل به بهترین وجه استفاده کنند.


 
امامی افزود: این امر موجب می‌شود که به تدریج کرمانشاه تبدیل به یک قطب فرهنگی شود و ناشران و نویسندگان و علاقه‌‌مندان حوزه کتاب و فرهنگ به کرمانشاه بیابند و این استان تبدیل به کانونی برای تبادل افکار و آرا شود. 
 
این نویسنده ادامه داد: با توجه به اینکه تنها یک ناشر از استان کرمانشاه در نمایشگاه تهران حضور داشته است این امر باید پیگیری و دلایل آن مشخص شود، با وجود تمام اینها باید بیشتر این امور مورد تدقیق و تحقیق قرار بگیرد تا شاهد چنین کسادی برای حضور ناشران در چنان نمایشگاه بزرگی نباشیم.
  
نمایشگاه استانی فرصتی برای علاقمندان کتب بومی است

در ادامه یکی دیگر از شاعران و صاحب‌قلمان کرمانشاهی به ایبنا، گفت: نمایشگاه کتاب تهران، بین‌المللی است و حضور استان‌ها در آن ضروری است، علاقمندان کتب بومی در چنین نمایشگاهی، کتاب موردنظر خود را پیدا می‌کنند به عنوان مثال کردهای مقیم تهران می‌توانندبه ناشران ایلام، کردستان و کرمانشاه مراجعه کنند.

رضا جمشیدی ادامه داد: نمایشگاه کتاب استانی برای افرادی که توان مراجعه به نمایشگاه تهران را ندارند مناسب است گرچه بحث‌های زیادی چون گرانی کاغذ کتاب، مشکلات اقتصادی و... وجود دارد ولی نمایشگاه استانی فرصتی برای علاقمندان کتب بومی است.
 

جمشیدی اضافه کرد: ناشران مرکز نیز می توانند درچنین نمایشگاهی شرکت کنند چراکه برخی از کتابفروشان کتاب‌های نشر مرکز را عرضه می‌کنند و موافق برگزاری هردو نمایشگاه و حتی نمایشگاه شهرستانی کتاب هم هستم.

در ادامه مدیرانتشارات فحوا که خود شاعر و اهل قلم است در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، گفت: در این نمایشگاه به صورت حضوری شرکت نکردم ولی برخی از آثارم توسط انتشارات استان در نمایشگاه عرضه شده، هزینه‌های حضور در نمایشگاه تهران برای ناشران کرمانشاهی بالا است.
 
 
اصغر عظیمی‌مهر معتقد است، اگر برگزاری نمایشگاه استانی به صورت جدی پیگیری شود حال صنعت چاپ و نشر به سمت بهبودی می‌رود.

در این رهگذر، رئیس گروه فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایبنا، بیان کرد: تنها انتشارات سرانه در  نمایشگاه  کتاب 1402  حضور داشت و چندین ناشر و کتابفروش به‌صورت مجازی در این نمایشگاه شرکت کردند.

پیمان جسری افزود: اکثر ناشران به دلیل مسائلی همچون بعد مسافت، کمی آثار برای حضور فیزیکی رغبت نداشتند و از سوی دیگر نمایشگاه سازوکار خاص خود را دارد و به هر متقاضی اجازه حضور نمی‌دهد.

وی درخصوص تاثیر برگزاری این نمایشگاه در وضعیت صنعت چاپ و نشر استان‌ها گفت: نمایشگاه یک بخش تاثیرگذار در صنعت چاپ و نشر است، و آنچه که مدنظر است و از تاثیر بیشتر برخوردار است نمایشگاه استانی کتاب است که سالانه برگزار می‌شود و چند سال است به دلیل کرونا و مشکلات مربوط به ناشران برگزار نشده است.
 

پیگیر برگزاری نمایشگاه استانی هستیم
جسری از تصمیماتی برای برگزاری نمایشگاه استانی کتاب در سال جاری خبر داد و افزود: در صورت موافقت و حمایت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایجاد زیرساخت‌های فنی درصدد برگزاری این نمایشگاه در هفته کتاب در آذرماه هستیم و همشهریان، ناشران و کتابفروشی‌ها نیز مشتاق برگزاری آن هستند.

وی با بیان اینکه در صورت اعطای یارانه وزارتخانه شاهد برگزاری نمایشگاه می‌شویم، افزود: وزارتخانه نیز به سمت فروش مجازی متمایل شده است و برگزاری نمایشگاه استانی به پیگیری استانداری و شهرداری نیز بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها