چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۶
نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است

خراسان‌رضوی-محمد مهدی خالقی نویسنده و مستندساز گفت: نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است و با مصاحبه شونده باید رابطه احساسی برقرار شود گویی که مصاحبه کننده می‌خواهد با او زندگی کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در مشهد، محمد مهدی خالقی چهارشنبه شب در نشست نقد و بررسی کتاب «در محضر کلنل» که با حضور اهالی ادب و فرهنگ در حسینیه هنر مشهد برگزار شد، افزود: در این کتاب با نقص روایت و اثری موجز روبرو هستیم.باید توجه داشت که ایجاز شمشیری دو لبه است که گاهی کاربرد دارد و گاهی لطمه می‌زند و این مهم به خاطرات سوژه بستگی دارد.

وی خطاب به نویسنده گفت: اثری را بسازید که بتواند از خود دفاع کند. در این کتاب بسیاری خاطرات و شخصیت‌پردازی ناقص است که یا مصاحبه کننده مبنای سوال نداشته یا مصاحبه شونده مبنای جواب نداشته است. 

خالقی با اشاره به اینکه قواعد تیتر در این کتاب رعایت نشده است، افزود: تیتر در عین حالیکه مسئله‌ای را لو نمی‌دهد، اما بخشی از اطلاعات متن را منتقل می‌کند و باید به گونه‌ای انتخاب شود که سبب جذب مخاطب شود. 

وی با خاطر نشان کردن اینکه عصر کنونی جنگ تیترها و ایجاز و کوتاهی در عین حفظ محتواست، گفت: نام کتاب به منزله پیشانی کتاب است و این نکته را مدنظر داشته باشید که نام ‌کتاب را سریع و احساسی نگذارید. به جای عنوان در محضر کلنل با تامل، نام بهتری می‌توانست انتخاب شود. رنگ جلد نیز رنگ مرده و خاکی است که گرمی در آن وجود ندارد. 

وی نداشتن احساس را مهم‌ترین ضعف کتاب«در محضر کلنل» دانست و افزود: نگارش در حوزه تاریخ شفاهی فرآیندی روانشناسی است و با مصاحبه شونده باید رابطه احساسی داشته باشید گویا که می‌خواهید با او زندگی کنید و باید به شما اطمینان کند و مسائل مختلف زندگی را بازگو کند تا اثری خوب تولید شود‌.

خالقی گفت: کتاب «در محضر کلنل» را می‌توان کتاب خاص رهبر دانست؛ چرا که خاطرات بسیاری از رهبر که تاکنون شنیده نشده را در فصل دهه ۶۰ ذکر کرده است. اینکه از شخصیتی نه مذهبی بلکه صرفا میهن پرستی عنوان می شود، اثرگذاری آن را بیشتر و باورپذیرتر می کند؛ بنابراین این اثر مجموعه کتاب خوبی در توصیف بخشی از زندگی رهبری به عنوان رهبری مردمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها