سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۰
گسترش اندیشه شهید آوینی فراتر از مرزهای ایران

کارگردان و مستندساز انقلاب گفت: اندیشه شهید آوینی فراتر از مرزهای ایران گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، نشست کتاب‌شناسی آثار شهید مرتضی آوینی به همت کتابشهر مشهد در قالب برنامه‌های هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان رضوی شامگاه دوشنبه با حضور محمد‌مهدی خالقی نویسنده، کارگردان و مستندساز حوزه انقلاب برگزار شد.

محمد‌مهدی خالقی در این نشست با اشاره به اینکه فکر و اندیشه شهید مرتضی آوینی به فراتر از مرزهای ایران گسترش پیدا کرد، گفت: «کتاب جنگ در دل جنگ» پژوهشی بلند با نگاهی به مستند‌های جنگی سید مرتضی آوینی از ديد یک نويسنده فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن است که در چهار فصل مطالب خود را ارائه می دهد.

وی افزود: شهید سید مرتضی آوینی موازی با کار فیلم‌سازی فعالیت‌های مکتوب در مجلات داشت و این سیر تا سال‌های آخر حیات او ادامه دارد. 

خالقی ادامه داد: آثار شهید آوینی  در دو دسته قرار می گیرند؛ آثاری مکتوب نگارش شده که مستقیم مربوط به شهید آوینی است که بعد شهادتش گردآوری شده و دسته دوم کتاب‌هایی که دیگران نوشتند و تعداد آن ها زیاد نیست؛ اما قابل تامل و توجه است.

خالقی بیان کرد: «هر آنکه جز خود»، «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مباني تمدن غرب»، «آغازی بر یک پایان»، «فتح خون»، «مبانی نظری هنر از دیدگاه شهید مرتضی آوینی»، «آینه جادو» که در سه جلد با عناوین مقالات سینمایی، نقدهای سینمایی، گفتگوها، سخنرانی ها و مقالات سینمایی به چاپ رسیده، «حکمت سینما»، «حلزون های خانه به دوش»، «فردایی دیگر»، «امام(ره) و حیات باطنی انسان»، «یک تجربه ماندگار»، «رستاخیزجان»، «رویای فرشتگان»، «انفطار صورت»، «گنجینه آسمانی»، «با من سخن بگو دو کوهه»، «حکومت فرزانگان»، «سفر به سرزمين نور»، «مرکز آسمان»، «نسیم حیات»، «شهری در آسمان»، «نامه ای به یک دوست قدیمی»، «شرق  بهشت»، «حقیقت، گفتار متن یک مجموعه مستند»، «تماشاگه راز» آثار مکتوب نگارش شده شهید آوینی است.

 
وی ابراز کرد: «سيد مرتضی آويني» در «فتح خون» يا  «روايت محرم» در دو قسمت در هم تنيده به تجزيه و تحليل اتفاقات ماجرای عاشورا می پردازد كه بخش نخست آن رويدادهای مهم اين واقعه را از رجب ماه سال ۶۰ تا محرم سال ۶۱ به اختصار وصف كرده و بخش دوم اين رويدادها را مورد كاوش روحانی و معنوی قرار می دهد.

خالقی گفت: در قسمت اول كتاب فتح خون، با بيان ماجراهای عاشورا، يک  «نگاه اول» از چند و چون عملكرد شخصيت ها در كربلا به دست می آيد و تغييراتی را كه هر كدام در آن شرايط پشت سر گذاشتند، به تصوير می كشد. اما در بخش دوم كه نويسنده ماجراها را از ديد خود تحليل می كند، طرز فكر و بينش او در پس ظواهر خودنمايی می كند.

وی خاطر نشان کرد:  «سيد مرتضي آويني»، با نگاهي عرفاني به عاشورا تلاش می كند تا چشم خواننده را به باطن وقايع و حقيقت ايدئولوژي عاشورا باز كند و جلوه‌ای جديد از اين اتفاق را در ذهن خواننده ايجاد كند. 

خالقی با بیان اینکه «سيد مرتضي آوينی» در «فتح خون» يا «روايت محرم» با بهره گیري از آيه و حديث، تحليل مستدل و در عين حال روح نوازی را ارائه می كند كه فطرت الهی و ذات معنوی انسان را به تصوير می كشد، گفت: از اين دريچه، عاشورا فقط يك رويداد دور تاريخی نيست؛ بلكه مضمونی است در زندگی هر انسان حقيقت طلب و حق پرست كه درون مايه آن را مرتب در زندگی خود مشاهده می كند.

خالقی ابراز کرد: گنجينه آسمانی؛ مجموعه گفتار متن فیلم‌های روایت فتح  است  كه شهيد سيد مرتضی آوينی در آن سخن گفته است كه توسط موسسه روایت فتح اين گفتارها پياده شده و به صورت يك كتاب درآمده است. 

خالقی گفت: نسيم حيات؛ در بردارنده گفتار متن برنامه هاي تلويزيوني است كه شهید بعد از رحلت حضرت امام، در فاصله سال هاي ۱۳۶8 تا ۱۳۷۱ ساخته و یا صرفا متن آنها را نوشته است. 

وی افزود: غالب نوشته هاي اين مجموعه به تحولاتی می پردازد كه با بروز حضرت امام خمينی و گسترش انقلاب اسلامی ايران در جهان ، گشايش افق تازه ای را در تاريخ بشر امروز بشارت می دهد. متن دو برنامه هفت قصه از بلوچستان و گم گشته های ديار فراموشی كه سيد مرتضي آويني در يكي دو سال بعد از پيروزی انقلاب ساخته، براي تكميل اين مجموعه، در کتاب حاضر گنجانده شده است. 

وی گفت: از مجموعه آثاری که دیگران درباره شهید آوینی نگاشتند می توان به «مرتضی و ما» نوشته سید محمد آوینی، بر ستیغ جبال نوشته جهانگیر خسروشاهی، «سینمای اشراقی»؛ سینمای دینی و هنر اشراقی شهید آوینی با نظری به عکاسی اشراقی، «ما را به کجا می برند»؛ نگاهی نو به تلویزیون از منطر شهید آوینی نوشته وحید جهان تیغ،«واقعگرایی اسلامی به مثابه نظریه فیلم مرتضی و نظریه فیلم» به قلم محمد علی طایی، «ماجرای فکر آوینی» به قلم وحید یامین پور،«روایت جنگ در دل جنگ» به قلم انیس دو ویکتور اشاره کرد.

وی با خاطر نشان کردن اینکه وجه جذابیت شهید سید مرتضی آوینی به خاطر چهره سینمایی او بود، گفت: شش روز در تركمن صحرا؛ خان گزيده ها در شش قسمت؛ مرد جهاد و شهادت در سه قسمت؛ خون بهاي بيداري؛ فتح خون در سه قسمت، حقيقت در يازده قسمت، هفت قصه از بلوچستان؛ قيام هلل؛ اقتصاد صلواتی در شش قسمت، شيرمردان خدا در چهار قسمت، كربلا، جنگ، مردم در سه قسمت، ويژه برنامه والفجر۸؛ روايت فتح در شصت و سه قسمت، مرثيه؛ آمريكا تزوير، تجاوز؛ نسيم حيات، رايحه انقالب اسلامی در لبنان در سيزده قسمت، قاصد مهربانی ها در هفت قسمت، فراق يار نه آن می كند كه بتوان گفت در دو قسمت؛ انقلاب سنگ در شش قسمت، با من سخن بگو دوكوهه در دو قسمت، سراب در هفده قسمت، سه نسل آواره در سه قسمت و شهري در آسمان در شش قسمت؛ مجموعه ۱۵۸ قسمتی برنامه های تصویری شهید آوینی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها