شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
«ما می‌توانیم» محور اصلی «آرزوهای دست‌ساز» است

نویسنده و منتقد ادبی در نشست نقد و بررسی کتاب «آرزوهای دست ساز» در مشهد گفت: «ما می‌توانیم» عنصری است که در کتاب «آرزوهای دست ساز» مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، نشست نقد و بررسی کتاب «آرزوهای دست‌ساز» با حضور علیرضا مهرداد نویسنده انقلابی، علی براتی؛ نویسنده و محقق، حجت‌الاسلام محمد محمدی فرید؛ محقق و فعال فرهنگی در حسینیه هنر برگزار شد.

مهرداد با اشاره به اینکه این کتاب روایتی از شکل‌گیری شرکت دانش بنیان است، گفت: دیدگاه نویسنده در این اثر، بر‌مبنای پیام‌ محوری است و از تکنیک و عوامل داستان کمک گرفته تا کار جذاب، خلق کند. 

نویسنده و راوی در «آرزوهای دست‌ساز» با یکدیگر تداخل دارند
این نویسنده و منتقد اظهار کرد: در این اثر با روایت داستانی مواجه هستیم، اما این سوال مطرح است که آیا براساس قانون‌ها و مقررات داستان‌نویسی شکل گرفته یا خیر؟ در پاسخ باید گفت نویسنده داستان را بما‌هو داستان به رسمیت نمی‌شناسد، بر همین اساس در سراسر کار مجبور است برخی از مقررات حوزه داستان را نادیده بگیرد و از کنارش عبور کند چون برای او اهمیت ندارد. 

مهرداد اظهار کرد: در این کار نویسنده و راوی دونفر هستند و آن‌ها را جدا کردیم و مقدمه، امضای نویسنده دارد. زمانی که نثر مقدمه و رویکرد مقدمه و ایده‌ها و باورهای نویسنده را کنار نثر راوی و تجزیه و تحلیل‌های او می‌گذاریم؛ با یکدیگر تداخل پیدا می‌کنند. نویسنده روی خط راوی و راوی روی خط نویسنده حرکت می‌کند. راوی این کتاب دخیل نیست بلکه ناظر است و اگر دخیل بود، زمینه هم‌ذات‌پنداری و مانوس بودن فراهم بود. 

تاکید «آرزوهای دست‌ساز» بر عنصر «ما می‌توانیم» 
براتی در ادامه گفت: «ما می‌توانیم» عنصری است که در این کتاب، مورد تاکید قرار گرفته است‌ و مخاطب هدف نگارش نویسنده را درک می‌کند. اما آیا هر خواننده حاضر است این کتاب را بخواند و تا آخر دنبال کند تا متوجه شود این شرکت دانش‌بنیان به موفقیت می‌رسد؟ در پاسخ باید گفت این کتاب برای قشر خاصی نگارش شده است و هر خواننده‌ای را نمی‌تواند جذب کند.  

وی قلم خوب نویسنده را شاخص مهم این اثر دانست و گفت: این اثر جغرافیای واژگان خوبی دارد و نویسنده‌ای است که قدر واژه و کلمه را می‌داند و درک می‌کند. داستانی که تولید می‌شود و داستانی که خلق می‌شود، دو مساله جدا از هم هستند و در هیچ نقطه‌ای اشتراک ندارند. کتاب «آرزوهای دست‌ساز»  تولید زیبایی است اما خلق نشده است؛ این سوال مطرح می‌شود که بین خلق و تولید وجود دارد؟ 

وی افزود: کارهای تولیدی صادق چوبک، فرامتن عجیبی دارد و به سراغ اندیشه مخاطب می‌رود که مورد پسند هر مخاطبی نیست، اما برای فردی که قدرت کشف متن را دارد بسیار لذت‌بخش است. داستانی که خلق می‌شود، ابتدا به دل می‌نشیند، بعد اندیشه را متاثر می‌کند.

وی افزود: «آرزوهای دست‌ساز» سرگذشت یک شرکت دانش بنیان است، اما چون نویسنده نمی‌دانسته در این حیطه چه قابلیت‌هایی است که براساس آن قابلیت‌ها چیدمان کند، در پرداخت شخصیت‌ها، مسیر راه را به اشتباه رفته است. در سرگذشت نامه، سرگذشت مهم‌تر از آدم‌ها است، مانند داستان موقعیت که موقعیت مهم‌تر از افراد است. شرکت دانش‌بنیان در داستان گم‌ می‌شود و در انتها می‌بینیم شرکت دانش‌بنیان «کوثر» مضمحل می‌شود و تضادها در متن مخاطب را اذیت می‌کند.  

«آرزوهای دست‌ساز» برای مخاطب هدف جذاب نیست
محمدی در ادامه این نشست گفت: ۲۰ سالی در حوزه نشر فعالیت دادم. نویسنده، قصه خوبی را انتخاب کرده و بیش از ۲۰ بار تجدید چاپ شده و اگر با ویرایش وارد بازار شود، استقبال بهتری از آن را شاهد خواهیم بود.

این فعال فرهنگی ابراز کرد: مخاطب این کتاب همان‌طور که نویسنده در مقدمه عنوان می‌کند دانش‌آموز و دانشجویان هستند و زیست دانشجویی را نشان می‌دهد؛ برهمین اساس باید در نخستین مخاطب را جذب کند؛ در حالی‌که عنوان آرزوهای دست‌ساز برای مخاطب جذابیت ندارد و نمی‌تواند ارتباط برقرار کند.

کتاب  «آرزوهای دست‌ساز»؛ نخستین کتاب چاپ شده در حوزه تاریخ شفاهی پیشرفت 
میلاد حبیبی، نویسنده کتاب به هدف نگارش کتاب و انتخاب این موضوع اشاره کرد و گفت: سال ۹۶ در مجموعه جبهه فرهنگی در واحد تاریخ شفاهی این موضوع مطرح شد با این هدف که  تاریخ‌نگاری را بر موضوعاتی معطوف کنیم که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است. 

نویسنده کتاب «آرزوهای دست‌ساز» افزود: در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ در حوزه‌های فنی و علمی روایتی مطرح نشده و به نوعی با تاریخ‌شویی مواجه بودیم؛ بر‌همین اساس به جستجو پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم که در حوزه پیشرفت‌ها، روایت بومی نداشتیم و عموما آنچه در بازار کتابفروشی‌ها بسیار پرمخاطب بود، آثار ترجمه‌ای است که چندان با فرهنگ و اعتقادات ایرانی‌‌ها هم‌خوانی ندارد. کتاب «آرزوهای دست‌ساز» نخستین کتابی است که در حوزه تاریخ شفاهی پیشرفت به چاپ رسیده و نمونه دیگری نداریم.

حبیبی درباره علت انتخاب نام کتاب گفت: زمانی که حرف از آرزوها به میان می‌آید تصور می‌کنیم باید اتفاق عجیبی رخ دهد تا به آرزوها برسیم؛ درحالی‌که افراد با تلاش به اهداف خود می‌رسند و به همین دلیل عنوان آرزوهای دست‌ساز انتخاب شد‌. استناد متن برای من مهم بود و اینکه روایت مستند و مبتنی بر واقعیت باشد. چون خود تاریخ شفاهی و موضوع غیرجذاب بود، تصمیم گرفتم برای جذابیت از عناصر داستانی کمک بگیریم تا متن تاریخ شفاهی را به فضای روایت و داستان نزدیک کنیم. 
 
به گزارش ایبنا؛ کتاب «آرزوهای دست‌ساز» به قلم میلاد حبیبی و نشر راهیار در ۱۵۷ صفحه به قیمت ۵۰ هزار تومان به چاپ بیستم رسیده است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها