سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰
ساخت تاریخ دروغین به جای تاریخ واقعی از خطرات نسیان است/ تشکیل کتابخانه تخصصی آزادگان

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر جامعه‌ای دچار خودفراموشی شد، طبیعتا به هر مسیر و جهتی می‌توان او را برد. چون دیگر وجود ندارد. بنابراین گرد هم آمدن و ذکر خاطره کردن و توجه به گذشته پرافتخار از این لحاظ واجد اهمیت است. زیرا باعث می‌شود ما از نسیان دور شویم. به عبارتی ذکر خاطره پادزهر فراموشی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یاسر احمدوند در مراسم رونمایی از کتاب‌های مؤسسه پیام آزادگان گفت: به ذهنم رسید که شاید خاطره‌گویی یا گرد هم آمدن برای شنیدن خاطره یا همان تذکار امر مهمی است. شاید یکی از مسائل و مشکلات در جامعه امروز داریم موضوع نسیان است که توجه به خاطره خطر نسیان را دور بکند.

او افزود: به نظرم از این منظر توجه به گذشته و ذکر وقایع اهمیت بسزایی دارد. فراموشی از آفات‌های جوامع غیرالهی و هدیه شیطان است. از طرفی فراموشی خداوند باعث فراموشی خود می‌شود و اگر جامعه‌ای دچار خودفراموشی شد، طبیعتا به هر مسیر و جهتی می‌توان او را برد. چون دیگر وجود ندارد. بنابراین گرد هم آمدن و ذکر خاطره کردن و توجه به گذشته پرافتخار از این لحاظ واجد اهمیت است. زیرا باعث می‌شود ما از نسیان دور شویم. به عبارتی ذکر خاطره پادزهر فراموشی است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: امروز در جامعه خیلی لازم داریم که دچار فراموشی نشویم. خود من گاهی که تصاویری می‌بینم یا متنی را می‌خوانم برایمان تلنگر و تذکر است حتی اگر به آن واقف بودیم یا در آنجا حضور داشتیم یا قبلا شنیده یا خوانده بودیم، این تکرار باعث می‌شود که فراموشی از بین برود.

یاسر احمدوند با هشدار درباره فراموشی تاریخ گفت: چند شب پیش تلویزیون در برنامه‌ای تصاویری از گذشته را منتشر می‌کرد، تصاویری از آزادگان که به دیدار مرقد حضرت امام خمینی(ره) رفته بودند و آن حس و حال واقعه را نشان می‌داد. خب، ما این تصاویر و دیدار را دیده بودیم، اما خیلی غریب بود انگار تازگی داشت. این تصاویر نشان می‌داد که ما در این موضوع دچار نسیان شدیم و اگر تذکره داده نشود، موضوعات دیگری جایگزین آن می‌شود. لذا اگر خاطره جمعی کشور ما دچار نسیان شود، تصاویر و خاطرات دیگری جایگزین آن خواهند کرد.

او ادامه داد: حتی ممکن است خاطرات دروغین و مصنوعی از گذشته کشور جایگزین واقعیت شود، یعنی ساخت تاریخ دروغین به جای تاریخ واقعی از خطرات نسیان است. گذشته فاسد و غیرقابل توجیه پر از ظلم و فساد را به عنوان گذشته افتخارآمیز و ارزشمند جایگزین می‌کنند و ایثار، فداکاری و جانبازی و همه فضائل و ارزش‌های نیکو را دقیقا به عکس جایگزین خواهند کرد. این هم از خطرات نسیان است.

معاون فرهنگی عنوان کرد: همه ما باید به همدیگر تذکر دهیم و امثال بنده که در جایگاهی هستیم باید به ترویج خاطرات و تصاویر گذشته کمک کنیم و در این زمینه باید تلاش بیشتری داشته باشیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه آماده همکاری است برای تدوین، انتشار و ترویج خاطرات در حد مقدورات و بضاعتی که وجود دارد به صورت حداکثری جزو اولویت‌هاست و ان شاء الله در این زمینه بتوانیم خدمتگزار باشیم.


حفظ اسناد در معرض خطر آزادگان
در ادامه این برنامه بیژن کیانی، مسئول مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این موسسه گفت: نخستین کاری که مؤسسه از سال 1384 تاکنون انجام داده است،گردآوری اسناد آزادگان بود که در معرض خطر نابودی قرار داشت. برخی از مجموعه‌هایی که با آزادگان در دوران جنگ سروکار داشتند، اسناد آنها را جمع کرده بودند که از بین ببرند، به عنوان اسنادی که دیگر مورد نیاز نیست اما وقتی ما مطلع شدیم برای به دست آوردن این اسناد مذاکره و آنها را به حفظ کردیم.     

او افزود: همه اسناد مرتبط با آزادگان از نهادهایی که به نوعی با مسئله اسارت و آزادگان سر و کار داشتند، گردآوری شده است. همچنین در مؤسسه نخستین کتابخانه تخصصی آزادگان شکل گرفته که امروز در دسترس همه پژوهشگران و محققان است. همه کتاب‌هایی که درباره آزادگان چاپ و منتشر شده در این کتابخانه قرار داده شده است و فرصت مغتنمی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته که اگر بخواهند درباره آزادگان و اسارت تحقیق و پژوهش کنند، به راحتی می‌توانند به منابع دسترسی داشته باشند.

رئیس مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان بیان کرد: تقریبا 30 هزار ساعت مصاحبه صوتی و تصویری از آزادگان گرفته شده است و همه این مصاحبه‌ها بر اساس موضوع جداسازی شده و در بانک اطلاعاتی مؤسسه قرار گرفته است تا باز هم اگر پژوهشگران بخواهند به فایل‌های مصاحبه آزادگان دسترسی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها