چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
استناد به کتاب‌هایی با موضوع حفظ تمامیت ارضی و حدود و ثغور مملکت

هدایت فرخانی گفت: حفظ تمامیت ارضی و حدود و ثغور مملکت است که افرادی را تربیت کرده که آثار و کتاب‌هایشان می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم نقد و بررسی کتاب «بررسی ماهیت قراردادهای پیمان و پیمانکاری EPC» نوشته دکتر رسول حمیدپور راضیان سه‌شنبه 11 بهمن 1401 در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد. در این نشست رضا جهانفر، دبیر نشست، رسول حمیدپور راضیان و دکتر هدایت فرخانی به عنوان منتقد سخنرانی کردند.

رضا جهانفر در ابتدای این نشست گفت: ستاد تخصصی امور حقوقی مجموعه کتاب‌هایی را منتشر کرده است که این کتاب‌ها برای همه کسانی که در قسمت حقوقی مشغول کار هستند، مرجع است. نویسنده این کتاب از نویسندگان کوشا در امور حقوقی در کشور و این کتاب پاسخگوی بسیاری از سوالات در امور پیمانکاری و قراردادهای پیمان است.

در ادامه رسول حمیدپور راضیان گفت: سوگند به قلم و آنچه می‌نویسد، آیات مبارک قرآن کریم است که به قلم و آنچه می‌نویسد سوگند یاد می‌کند. قلم علما برتر از خون شهیدان است. خون شهید ارزشمند است ولی قلم علما که برای هدایت انسان‌ها آورده شده است را برتر از همه چیز می‌داند.

وی افزود: بحث حقوقی و قراردادهای پیمانکاری به تعهد اشاره دارد. تعهد منشا و مبدا کتابی است که مورد قبول و پسند بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته است و ما را مورد تشویق قرار داده‌اند. این کتاب دو بار چاپ شده است و در مسیر چاپ سوم قرار دارد. در سال 1395 مدیر حقوقی قراردادهای شهرک بهشتی و شرکت پیشگام بودم که 10 هزار خانوار امروزه آنجا زندگی می‌کنند. دعوای حقوقی بسیار مهمی پیش آمد که خسارت تاخیر و تادیه میلیاردها تومان پول می‌شد. از آنجا بود که به فکر نگارش این کتاب افتادم.

حمیدپور راضیان بیان کرد: EPC یکی از روش‌های رجوع کار به پیمانکار است. تمام مسوولیت به پیمانکار واگذار می‌شود. برای چاپ اول 500 جلد چاپ کردیم. برای چاپ دوم هم 500 جلد به چاپ رسیده است و منتظر چاپ سوم هستیم. این کتاب در همایش‌های نیروی مسلح به عنوان کتاب برتر انتخاب شد. انتظار داریم و سراپا گوش هستیم تا افراد متخصص نواقص را گوشزد کنند تا بتوانیم آن را در چاپ بعدی مرتفع کنیم.



در ادامه این نشست هدایت فرخانی به عنوان منتقد گفت: این لطف به من شده است که به عنوان ناقد کتابی را مورد نقد قرار بدهم که نویسنده آن 10 کتاب تالیف کرده است و از آن افرادی است که اگر دقت و فرصت کافی باشد، می‌توانند آثاری ماندگار تالیف کنند. حفظ تمامیت ارضی و حدود و ثغور مملکت است که افرادی را تربیت کرده که آثار و کتاب‌هایشان می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد. قبل از ورود به بحث باید بگویم که بحث‌های حقوقی سنگین و ناآشناست. در حوزه علم حقوق به عنوان یکی از گرایش‌های علوم انسانی 36 تا 40 گرایش حقوقی داریم. سیاستگذاری رشته حقوق در کل با مشکل روبه‌رو بوده است. برخی از رشته‌ها رشد خوبی داشته و در برخی از حوزه‌ها در سطح اولیه هستیم.

وی افزود: یکی از راه‌ها و روش‌هایی که می‌تواند این خلا را جبران کند، نگارش کتاب است که کتاب «بررسی ماهیت قراردادهای پیمان و پیمانکاری EPC» با توجه به معلومات نویسنده خوب و عالی نوشته شده است. در دیوان عدالت اداری نگاه ما به موضوعات، نگاه از دریچه حقوق خصوصی است. در حالی‌که به نفوذ و عدم نفوذ نمی‌رسیم و وکلای قوی هم در این زمینه نداریم. نظریه‌پردازی و تولید محتوای مناسب در این زمینه انجام نشده است.

فرخانی بیان کرد: در حوزه حقوق یکسری از گرایش‌ها را اساتید مورد تاکید قرار دادند و برخی کمتر توجه شده است. در مقالاتم بسیار به این کتاب ارجاع داده‌ام. منظور این است که این کتاب قابل استناد و پرارجاع در حوزه حقوق است. این کتاب در سه فصل به نگارش درآمده است. اول ماهیت مفهوم و انواع قراردادهای پیمانکاری. خود EPC و قراردادهایی که به اصطلاح ایشان بحث طراحی، ساخت و نظارت با پیمانکار است.

وی در ادامه گفت: قراردادهای EPC قراردادهایی هستند که شما به عنوان کارفرما هیچ کاری ندارید و پیمانکار با تمام ریسک‌ها باید کار را به انجام برساند. در نظام حقوقی خیلی این قراردادها مورد بررسی قرار نگرفته است. در شرایط کنونی و در وضعیت تحریم این نوع قرارداد می‌تواند به دولت کمک کند و راهگشا باشد. این نوع قرارداد در صنعت نفت زیاد استفاده می‌شود. در فصل اول معارفه‌ای انجام داده‌اند. در فصل دوم شرحی از معایب و ویژگی‌های قراردادهای EPC آورده شده است. EPC متمایز شده و وجه تمایز بیان شده است که بسیار به خواننده کمک می‌کند. فصل سوم به ماهیت و شرایط پیمانکاری اختصاص دارد و در نهایت کار ارزشمندی انجام شده است که نمونه قراردادهای پیمانکاری نیز در پایان کتاب آورده شده است.

فرخانی افزود: روش نویسنده در کتاب توصیفی تحلیلی است که سعی دارد در پایان علم آگاهی و شناخت در مورد موضوع را به خانواده ارائه بدهد. چند ویژگی عمده این کتاب هوشمندی در انتخاب عنوان کتاب و انتخاب انتشارات بوده است. ویژگی مثبت دیگر این است که نویسنده این اثر از هر دو ویژگی جنبه علمی-کاربردی برخوردار است. از ویژگی‌های مثبت دیگر این کتاب این است که نویسنده خود اجراکننده هم بوده است.

وی افزود: مفاد کتاب قلم خوبی دارد. قلم کتاب شیوا، جذاب و گیراست. جزئیات در کتاب ذکر شده است. اما بهتر آن است مواردی در چاپ بعدی مورد توجه قرار بگیرد. بخشی را به قراردادهای پیمانکاری در کشور ما اختصاص بدهید. بحث دستورالعمل ماده 38 را داریم که اگر در کتاب آورده شود، باعث تقویت جنبه علمی می‌شود. البته قرارداد EPC یکی از موفق‌ترین قراردادهای جهانی است که اگر در کنار EPC به EPCF و EPCM هم اشاره کنید، کامل‌تر و جامع‌تر خواهد شد. این قراردادها در سطح نیروهای مسلح باید اجرا شود، اگر اجرا شده است نتیجه را بیان کنید و اگر اجرا نشده با رعایت حیطه‌بندی اطلاعات، اشاره کنید که چگونه می‌توان این موانع را حل کرد.

فرخانی بیان کرد: نمونه قرارداد انگلیسی هم اضافه کنید. مثل قرارداد صنایع نفت که خارجی هستند. اگر آشنایی با قرارداد انگلیسی نداشته باشیم، ممکن است به مشکل بخوریم که این راهکار سبب حل این مشکلات خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها