دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
حوزه کتاب و کتابخوانی مغفول واقع شده است

حسین غریب، در نشست « کتاب‌خوان اختصاصی مدیران و مسئولان» با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: حوزه کتاب و کتابخوانی مغفول و مظلوم واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و دفتر امور فرهنگی و اجتماعی استانداری قم و با حضور حسین غریب، مدیرکل اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم، فخرالدین یوسف پور، رئیس هیت مدیره و مدیر خانه مطبوعات استان قم، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و جمعی از مسئولین استانی به دبیری یونس عزیزی، نویسنده و عضو خانه مطبوعات استان قم، نشست «کتابخوان اختصاصی مدیران و مسئولان» در سالن امام حسن(ع) استانداری قم برگزار شد.
  
در ابتدای این نشست غلامرضا رضایی، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، به معرفی کتاب «تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» نوشته علی‌اکبر ولایتی پرداخت و گفت: هدف این کتاب ارائه گزارشی مستند از نحوه شکل‌گیری تمدن اسلامی و اشاره به فراز و فرودهای این تمدن است.
 
وی ادامه داد: این کتاب از 10 فصل تشکیل شده و در مقدمه آن دورنمایی از کلیات بحث مطرح می‌شود. نویسنده در فصل اول به تعریف فرهنگ و تمدن می‌پردازد و فراز و فرودهای یک تمدن را بررسی می‌کند.
 
رضایی بیان کرد: فصل دوم به زمینه‌های شکل‌گیری تمدن اسلامی و تاریخ نگارش در این تمدن اختصاص دارد و آقای ولایتی در فصل سوم به سراغ مولفه‌‌های شکوفایی علوم اسلامی می‌رود و نقش مردم را در علومی همچون ریاضی، اخلاق، طب و... را  کنکاش کرده است.
 
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، افزود: در فصل چهار، سازمان‌های اداری بررسی شده؛ همچنین انواع مختلف تمدن‌ها و دیوان‌ها را که نشان از پیشقراولی اندیشمندان مسلمان است برمی‌شمرد.
 
وی بیان کرد: فصل پنجم درباره جایگاه هنر در تمدن اسلامی است، فصل 6 به تاثیر تمدن اسلامی بر تمدن غرب اختصاص دارد، در فصل هفتم علل بیرونی و درونی افول یک تمدن مطرح می‌شود، فصل هشتم اما خیزش و اقتدار مجدد اسلام را به بحث می‌گذارد، علل متعدد افول تمدن اسلامی در فصل نهم بررسی شده و در نهایت فصل دهم درباره بیداری اسلامی و زمینه شکل‌گیری، رشد و تمدن اسلامی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین اکرامی‌نژاد، مسئول روابط عمومی بهزیستی استان قم با معرفی کتاب «محمد و آئین نبرد» نوشته ژنرال مصطفی طلاس گفت: در این کتاب به جنگ‌های پیامبر اشاره می‌شود و نویسنده در خلال آن به «جنگ اکتبر» یا به تعبیر مسلمانان «جنگ رمضان» که چهارمین جنگ بین اعراب و رژیم اشغالگر قدس بوده است، اشاره می‌کند.
 
وی گفت: نویسنده در این کتاب به جلساتی اشاره می‌کند که درباره جنگ اکتبر تشکیل می‌شد و می‌گوید من با فرماندهان موضوعاتی را مطرح و نوع نبرد پیامبر را تشریح می‌کردم تا بتوانیم از تاکتیک‌های پیامبر استفاده کنیم. آن جنگ طولانی که ۲۱ روز به طول انجامید با پیروزی مسلمانان خاتمه یافت.
 
اکرامی‌نژاد اضافه کرد: نویسنده تاکید می‌کند اگر ما از تاکتیک‌های پیامبر به صورت کامل استفاده می‌کردیم، اکنون اسرائیلی وجود نداشت اما متاسفانه همان اتفاقی که در جنگ احد برای پیامبر افتاد، برای ما هم رقم خورد.
  
اقدس نجاتی، معاون دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم نیز با معرفی کتاب «من زنده‌ام» گفت: این کتاب داستان زندگی چهار بانوی ایرانی است که در دوران دفاع مقدس به عنوان امدادگر اسیر می‌شوند و پس  از مدتی مقاومت، آزاد شده و به وطن بازگشتند.
 

در ادامه فخرالدین یوسف پور، رئیس هیت مدیره خانه مطبوعات استان قم ضمن معرفی کتاب «سواد رسانه‌ای و مدیریت بحران» بیان کرد: این کتاب نوشته جمعی از نویسندگان است که در سال ۱۳۹۷ ازسوی انتشارات پشتیبان منتشر شده و برای مدیران، اهالی رسانه و به طور کلی افراد موثر در امنیت جامعه مفید است.
 
حسین غریب، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم در این نشست با اشاره به اینکه متاسفانه حوزه کتاب و کتابخوانی مغفول و مظلوم واقع شده است، گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان با حضور آقای توکلیان توفیقات خوبی در این حوزه کسب کرده که امیدواریم با توجه به مرجعیت نهاد کتابخانه‌های عمومی در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، شاهد اتفاق‌های مثبت در این زمینه باشیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم افزود: در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید شیوه درست خواندن را به کودکان و نوجوانان بیاموزیم، ایده‌های عملیاتی کتاب‌ها را استخراج و ترویج کنیم و در نهایت کتاب‌های مفید را دست‌بندی و به صورت کتابچه در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.
 

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم نیز با محور قرار دادان سخنان رهبری در دیدار با خانواده شهدای حمله تروریستی شاه‌چراغ، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با خانواده‌های شهدای حادثه تروریستی شاه‌چراغ به کوتاهی انجام شده در حوزه رسانه، تبلیغ و ترسیم اشاره کردند که امیدواریم با ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بتوانیم گام مثبتی در راستا برداریم.
 
وی تاکید کرد: با توجه به تعبیر رهبر انقلاب در حوزه فرهنگ و کتاب به «واجب دینی»، امیدواریم به کمک مدیران کتاب‌دوست استان بتوانیم گام‌‌های عملی در این حوزه برداریم.
 
توکلیان افزود: یکی از اقدامات مثبت صورت گرفته در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی، نشست کتابخوان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه بوده است که با استقبال خوبی از سوی اصحاب فرهنگ و رسانه استان همراه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها