سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
ترویج کتابخوانی ارتباط مستقیم با توسعه فرهنگ عمومی دارد

معاون سیاسی، اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی در آیین گرامیداشت سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: کتاب و کتابخوانی، یکی از مسائل مهم در حوزه گسترش فرهنگ عمومی جامعه است و ترویج کتابخوانی ارتباط مستقیم با توسعه فرهنگ عمومی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی، آیین استانی گرامیداشت سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی؛ طاهر بخشایی، مدیرکل امور فرهنگی اجتماعی استانداری؛ نیر الهامی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری؛ خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر جوانبخت، مدیرکل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان؛ راضیه پورحیدر، مدیر حوزه علمیه خواهران ارومیه؛ مشاور نماينده ولی فقيه در استان و سایر مسئولین در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی آذربایجان‌غربی برگزار شد.

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی، اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی ضمن درود به روح ملکوتی امام خمینی(ره) و شهدای گلگون‌کفن و گرامیداشت سی‌اُمین دوره هفته کتاب گفت: کتاب و کتابخوانی، یکی از مسائل مهم در حوزه گسترش فرهنگ عمومی جامعه است و ترویج کتابخوانی ارتباط مستقیم با توسعه فرهنگ عمومی دارد.

وی با اشاره به لزوم افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی افزود: مقوله کتابخوانی در حوزه‌های مختلف نقش بسزایی دارد و باید مشوق‌های لازم در این حوزه پیش‌بینی شود؛ فضای مجازی نباید موجب غفلت از توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی شود.

ابراهیمی ادامه داد: بنا به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی)،کتاب و کتابخوانی در بین جوانان ترویج شود؛ ایجاد عادت به مطالعه و انس با کتاب باید درسنین کودکی تحقق پیدا کند و خانواده‌ها، نهاد آموزش و پرورش و سایر سازمان‌های فرهنگی در این حوزه ایفای نقش می‌کنند.

وی ضمن تأکید بر ضرورت جهاد تببین در عصر کنونی بیان کرد: مطالعه و کتابخوانی یکی از ابزارهای عملیاتی کردن جهاد تبیین است و مطالعه در این زمینه الزامی است.

ابراهیمی با اشاره به طرح «شنبه‌های محرومیت‌زدایی» در استانداری آذربایجان‌غربی گفت: کتابخانه‌های عمومی با اعزام کاروان کتابخوانی به مناطق محروم، برای تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی این طرح تلاش می‌کنند.
 

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی نیز با تبریک سی‌اُمین دوره هفته کتاب با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» به تمامی تلاشگران و فعالان این عرصه افزود: خط‌مشی برنامه‌های هفته کتاب در سال‌جاری، انعکاس پیشرفت‌ها و تلاش‌ها با محوریت شعار سال، نشاط، امیدآفرینی، کاربرمحوری و سبک زندگی ایرانی- اسلامی است.

وی در ادامه با اشاره به مهمترین اقدامات این اداره کل در یکسال گذشته برای توسعه کتابخانه‌های عمومی گفت: افتتاح یک باب کتابخانه عمومی در روستای «اوچ تپه» شهرستان بوکان، افزایش چهار کتابخانه مشارکتی و سالن مطالعه عمومی تحت نظارت این اداره کل، ایجاد بخش مستقل ناشنوایان در کتابخانه مرکزی و از مهم ترین اقدامات این اداره کل بوده است.

معصومی ادامه داد: طی سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان‌غربی 20 مصوبه برای کتابخانه‌های عمومی در هشت شهرستان تصویب شده است؛ با اجرای این مصوبات 6600 مترمربع به فضای کتابخانه‌ای در استان افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به رشد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: رشد 272 درصدی تعداد اعضای کتابخانه‌های عمومی و رشد 467 درصدی میزان امانت از کتابخانه‌های عمومی در یک سال گذشته، نشان از ارتباط مؤثر با اعضاء و خدمات کاربرمحور کتابخانه‌های عمومی بوده است.

وی با تقدیر از تمامی افراد حقیقی و حقوقی که یاریگر کتابخانه‌های عمومی بوده‌اند، افزود: تلاش خواهیم کرد کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از جلوه‌های جهاد تبیین و موثر در آگاهی بخشی و تداوم گفتمان انقلاب اسلامی نقش آفرین باشد.

معصومی در پایان اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی، دارای یکی از بزرگترین شبکه‌های مردمی گسترده است؛ که رتبه اول منطقه، رتبه اول جهان اسلام و رتبه چهار در آسیا را به خود اختصاص داده است و شایستگی ارتقاء به بهترین جایگاه را دارد.

به گزارش ایبنا؛ اجرای گروه سرود، مسابقه پیامکی، پخش کلیپ‌های مرتبط، گفتگو با کتابخوانان و کتابداران برگزیده و .... بخش‌های دیگری از این آیین بود.

در پایان این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها