پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
ضرورت توجه به نقشه مهندسی فرهنگی در تدوین برنامه‌های توسعه کشور

محمود حاجیلویی، در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گلستان، توجه به مقتضیات منطقه، شرایط کنشگران اصلی فرهنگی در اجرایی‌سازی اسناد بالادستی را ضروری دانست و گفت: «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» در تدوین برنامه‌های توسعه و قانون بودجه‌ سالانه باید در نظر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در گلستان، صد‌و‌یکمین جلسه پیاپی و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گلستان در سال جاری با حضور حضرت آیت‌الله سید‌کاظم نور‌مفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان، محمود حاجیلویی، معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی آق‌بابا، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و هیات همراه و جمعی از مدیران کل استان گلستان و اعضای شورا چهارشنبه (30 شهریورماه) در بیت نماینده ولی‌فقیه تشکیل شد.

پس از گزارش‌دهی اعضا درباره مصوبات جلسه گذشته و مواردی منطبق با دستورهای جلسه پیش رو، محمود حاجیلویی، معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز خرسندی بابت حضور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گلستان، اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌کوشد، با طراحی برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، نقش تصمیم‌های استانی در مدیریت فرهنگی محلی را افزایش دهد و تخصیص اعتبارات استان‌ها در حوزه فرهنگی نیز براساس آن صورت گیرد.


وی ادامه داد: اجرایی‌سازی اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است که در بیانات و احکام ایشان در پیوست احکام، مکرر تکرار شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی در فصل جدید فعالیت خود رویکرد اجرایی‌سازی اسناد ـ اسناد بالادستی ـ را به‌عنوان رویکرد اصلی انتخاب کرده است.

حاجیلویی افزود: در فصل جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن «نقشه مهندسی فرهنگی کشور»، 2 راهبرد را همزمان دنبال می‌کنیم. راهبرد نخست این است که «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» در تدوین برنامه‌های توسعه و قانون بودجه‌ سالانه باید در نظر باشد. راهبرد دوم، توجه به استان‌ها و منطقه‌گرایی است. معتقدیم که در اجرایی کردن یک سند، باید به مقتضیات منطقه توجه کرد؛ همچنین باید به شرایط کنشگران اصلی فرهنگی عرصه عمومی فرهنگ نگاه ویژه و واقعی داشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ برش‌های استانی مساله‌محور تدوین‌ شده است، گفت: در آیین‌نامه، تدوین برش‌های استانی به استان سپرده‌ شده است و در استان‌ها متولی تدوین بُرش، شورای فرهنگ عمومی استان و شورای برنامه‌ریزی همزمان بوده و شورای عالی انقلاب فرهنگی، متولی اصلی اجرایی‌سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.

حاجیلویی ادامه داد: اجرای این برش‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی است و نظارت بر‌اجرا نیز از سوی نهاد سیاست‌گذار اتفاق می‌افتند، یعنی تدوین، اجرایی‌سازی و نظارت را نهاد سیاست‌گذار دارد.



وی افزود: شورای فرهنگی استان یک شورای باسابقه و سرمایه فرهنگی برای کشور است که همه کنشگران رسمی استان، دستگاه‌های فرهنگی و دستگاه‌های غیرفرهنگی مؤثر در حوزه فرهنگ، عضو شورای فرهنگی استان هستند. اگر قرار باشد سندی برای استان نوشته شود، مشارکت محتوایی‌اش دست شورای فرهنگی آن استان است.

حاجیلویی اظهار کرد: حضور و توجه به مردم یکی از ضمانت‌های اصلی اجرایی شدن اسناد اصلی ازجمله «نقشه مهندسی فرهنگی کشور» است که در رویکرد منطقه‌ای تأمین می‌شود؛ همچنین در آیین‌نامه تدوین برش‌های استانی و دستورالعمل‌های فرهنگی مردم نقش خیلی جدی دارند.

در بخش پایانی این جلسه و بعد از سخنان نماینده ولی فقیه و استاندار گلستان، از کتاب «بُرش نقشه مهندسی فرهنگی استان گلستان» رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها