دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
ادبیات داستانی کودک و نوجوان ایلام در آغاز راه است

مهدی احمدی‌خواه، شاعر و مدرس دانشگاه در نشست نقد و بررسی ادبیات داستانی کودک و نوجوان استان ایلام گفت: نقد ادبیات داستانی کودک و نوجوان ایلام فعلاً زود است. چرا‌که هنوز در آغاز راه قرار داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در ایلام، نشست نقد و بررسی ادبیات داستانی کودک و نوجوان ایلام با حضور مهدی احمدی‌خواه، شاعر و مدرس دانشگاه، زهرا مُرادپور، نویسنده و روان‌شناس کودک و داریوش همتی نویسنده و مجری، در سالن جلسات مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی ایلام، برگزار شد.
 
احمدی‌خواه، مدرس دانشگاه و شاعر در این نشست ابتدا به تاریخ ادبیات داستان بزرگسال در استان ایلام پرداخت و ادامه داد: متولیان ادبیات کودک و نوجوان استان از ضعف و فقر این ژانر، حکایت می‌کنند و معتقدند که ادبیات کودک و نوجوان در استان حامی ندارد؛ اما وقتی خوب نگاه می‌کنیم حامی، مسئول، مجری، طراح برنامه، همه و همه خود این عزیزان هستند. کاش مشخص شود چه کسانی باید حمایت کنند؟
 
سُراینده مجموعه شعر کردی «نیشان دل ریشان» ادامه داد: نقد ادبیات داستانی کودک و نوجوان ایلام فعلاً زود است. چرا‌که هنوز در آغاز راه قرار داریم. چه در فارسی و چه در کردی بین ۱۰ تا ۱۵ اثر بیشتر نداریم و آن نیز مربوط به ۸ یا ۱۰ نفر است که این نشان می‌دهد اکثر نویسندگان این حوزه تک اثری هستند. (که احتمال ورود تفننی به این ژانر را قوت می‌بخشد.) اما مرتضی حاتمی، که به شیوه بازنویسی و بازآفرینی از ادبیات کلاسیک و تألیف برای کودکان و نوجوانان (که در نوع خود بسیار ارزشمند می‌باشد.) گام‌های خوبی برداشته و ۷۷ اثر (7 اثر تألیف در قالب رمان و مجموعه داستان و 70 اثر بازآفرینی و بازنویسی) به تنهایی خلق و منتشر کرده که از این میان تنها رمان نوجوان «فرار...فرار...» مربوط به جغرافیای استان ایلام است.
 
وی ادامه داد: حاتمی به تنهایی جور همه  ما را کشیده است. زمانی که ما همگی در استراحت بودیم و خوابیدیم او تمام اوقات، لحظات و روزهای عمرش را صرف نوشتن این آثار کرد و البته این تلاش ادامه دارد.

 
 

مؤلف کتاب په‌ل وه‌چ (جوانه) (بررسی تطبیقی ادبیات کودک و نوجوان فارسی و کردی) پیشنهاد داد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دیگر نهادهای فرهنگی در موازات یکدیگر و با هدف مشترک به موضوع فرهنگ و ادب کودک و نوجوان ورود کنند. ایجاد انجمن‌ها و محافل ادبی مختص به این ژانر ادبی، حمایت از فعالان این حوزه، استمرار کارگاه‌های تخصصی‌تر از سوی نویسندگان آثار، می تواند به رونق ادبیات داستانی کودک و نوجوان استان کمک کند.
 
وی در پایان به نویسندگان توصیه کرد که از فرهنگ غنی و ادبیات شفاهی بومی بهترین استفاده‌ها را داشته باشند.
 
 

زهرا مرادپور، روان‌شناس کودک و نویسنده در ادامه این نشست گفت: کارکردهای ادبیات داستانی بسیار قابل توجه هستند. ازجمله: سرگرمی و بازی، توسعه و پیشرفت زبان، مهارت‌های ادبی، مهارت‌های شنیداری، تقویت قوه ادراک و تخیل، مهارت‌های مربوط به ایجاد ارتباط، زبان‌آموزی و آشنایی با واژگان نام‌ها و اصطلاحات، انتقال مفاهیم علمی، اخلاقی و...، تقویت حس کنجکاوی، انتقال ارزش‌ها، آشنایی با واقعیت‌های زندگی، اصلاح رفتار، تعامل اجتماعی و پیوندهای فرهنگی.
 
نویسنده کتاب داستان‌های چند ثانیه‌ای ادامه داد: از بُعد روان‌شناسی، اگر کودکی دچار مشکلات روانی یا اختلالات رفتاری و هیجانی باشد ادبیات کودک و به‌طور خاص، داستان‌گویی و داستان خوانی این گره‌ها را باز می‌کند.
 
 وی در ادامه ضمن اشاره به گروه‌های سنی مخاطب بیان کرد: توجه به گروه‌های سنی در ادبیات داستانی بسیار مهم است. ویژگی‌های کودکان ۲-۶ سال با ویژگی‌های کودکان ۷-۹ سال با ویژگی‌های کودکان ۱۰-۱۲ سال و ۱۳-۱۶ سال متفاوت است و نویسنده باید ویژگی‌های هر سن را بداند و با توجه به رشد شناختی و عاطفی-روانی کودک برایش بنویسد.
 
این نویسنده ایلامی در ادامه ضمن اشاره به چالش‌های ادبیات داستانی در استان ایلام گفت: ادبیات داستانی در ایلام چالش‌های خاص خود را دارد، ازجمله: کتاب‌سازی که پدیده‌ای ضدفرهنگی است و فرد صرفاً برای اینکه کتابی چاپ کند وارد این حوزه می‌شود و بعد غیبش می‌زند! دیگر اینکه گاهی فردی را می‌بینیم که در ادبیات بزرگسال موفق نشده و به ادبیات کودک روی می‌آورد که نتیجه، اثری خواهد بود ضعیف و نامناسب برای کودک. چالش مهم دیگر فقدان نشست‌های ادبیات کودک و نقد آثار این حوزه است.
 
 
 
منصور محبی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در این نشست بیان کرد: این جلسه، نخستین نشست تخصصی نقد و بررسی در سال جدید بود، انتظار می‌رود ناشران و نویسندگان برای جلسات نقد و بررسی آثار خود را ارائه دهند، در آینده نزدیک هم قرار هست در هفته دفاع مقدس ادبیات بومی ما در این زمینه بررسی شود.
 
این نشست از سوی موسسه فرهنگی هنری عصر پیام ایلام با مدیریت واحد زهرایی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها