پنجشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
دومین رویداد «قصه‌های‌ خوب برای بچه‌های خوب»

دومین رویداد قصه های خوب برای بچه‌های خوب به میزبانی حوزه هنری کودک و نوجوان با محوریت قصه‌گویی، پرده‌خوانی، نوای‌عاشورایی و نمایش عروسکی ویژه کودکان 9 الی 12 ساله برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، همایش «گرامیداشت فرهنگ عاشورایی – قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» ویژه 9 الی 12 ساله‌ها، با حضور مصطفی رحماندوست، شاعر، ستاره خالقی، قصه‌گو، سمیرا خانزادی، مدرس قصه‌گویی، جمعی از کودکان و نوجوانان و با اجرای گروه نقالی فرزندان ایران، روز چهارشنبه‌(دوم شهریور‌ماه) در تالار سوره‌ حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

حوزه هنری کودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی، دومین رویداد «قصه‌های‌ خوب برای بچه‌های خوب» را با محوریت قصه‌گویی، پرده‌خوانی، نوای‌عاشورایی و نمایش عروسکی با حضور پرشور کودکان برگزار کرد. برنامه‌ای جامع برای آموزش و تشویق کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و هنرهای نمایشی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی تدارک دیده شده که در این مدت کوتاه، خوش به بار نشسته و نویدبخش چشم‌اندازی روشن در قصه‌خوانی بچه‌ها است.

این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در تالار سوره حوزه هنری آغاز شد.

قصه‌گویی ستاره خالقی
ستاره خالقی در ادامه این برنامه به قصه گویی با محوریت کتاب «بانوی قصه‌ی من» از نشر مهرک پرداخت. کتاب«بانوی قصه‌ی من» اثر مژگان شیخی است. خالقی با اجرای خود به قصه حضرت زینب و قهرمانی‌های او در کربلا پرداخت.

گروه سرود احسان
اجرای گروه سرود احسان به سرپرستی یوسف بهشتی که قطعه «امیری حسین و نعم الامیر» و قطعه ای که برای «امام زمان(عج)» تولید کرده‌اند را اجرا کردند.

قصه‌گویی با نماهنگ
سمیرا خانزادی در ادامه این برنامه به قصه گویی با نماهنگ‌ با محوریت کتاب «چراغ نیایش» از نشر مهرک پرداخت. کتاب«چراغ نیایش» اثر محسن هجری است. این کتاب درباره زندگی امام سجاد(ع) است که در آن به وقایع عاشورا اشاره شده است.

نقالی عاشورایی
در قسمت بعدی نقالی قسمت‌هایی از رشادت‌های امام حسین(ع) و یارانش در کربلا با سرپرستی خانم تاجیک انجام شد.

کتاب‌های عاشورایی کودکانه، حرف‌های بزرگترهاست
برنامه بعد به صحبت‌های مصطفی رحماندوست اختصاص داشت. رحماندوست درباره نوشتن وقایع کربلا برای کودکان گفت: من که 40 سال است که برای بچه‌ها می‌نویسم، تا به حال توانسته‌ام دو شعر به نام‌های «قصه‌ی آب» و «لالایی عاشورا» بسرایم؛ باید به پدرها و مادرها بگویم که نوشتن از وقایع عاشورا برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت است.

وی ادامه داد: زمانی که شعر لالایی‌ام از رادیو پخش می‌شد، همزمان یاد تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای افتادم؛ تصمیم گرفتم قصه عاشورایی را از قبل‌تر از روز واقعه بنویسم؛ بنابراین در این شعر، عاشورا از خیلی سال‌های پیش شروع شده بود. کتاب‌های زیادی را می‌بینیم که از عاشورا برای کودکان می‌گویند ولی تمام آن‌ها حرف‌های بزرگترهاست.

رحماندوست در انتها قسمت‌هایی از شعر «لالایی عاشورا» را خواند.

معرفی کتاب غایب
در قسمت بعدی به معرفی کتاب «غایب» نوشته حسن بیانلو پرداختند. این کتاب توسط انتشارات مهرک به چاپ رسیده است.

روایت مشک‌های خالی
بخش انتهایی این همایش به نمایش عروسکی مشک‌های خالی اختصاص داشت. این نمایش روایت‌کننده داستان مشک‌هایی بود که از اینکه در کربلا نتوانسته بودند کودکان را سیراب کنند شرمنده بودند و داستان از زبان آن‌ها تعریف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها