یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
شناسایی همه روستاهای مهاباد بالای هزار نفر جهت احداث کتابخانه

فرماندار مهاباد گفت: همه روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر برای احداث حداقل يک كتابخانه شناسايی و با كمك انجمن حامی و خيران، فضای كتابخانه در آنها راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، چهارمین جلسه انجمن كتابخانه‌های عمومی شهرستان مهاباد و دومین جلسه انجمن شهر خلیفان با حضور عارف خدرلو، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مهاباد، عبدالسلام امامی، امام جمعه مهاباد، خدیجه معصومی مدیركل كتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی، سیامند جوانبخت رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد، چیا قادری، رئیس اداره كتابخانه‌های عمومی این شهرستان و سایر اعضا امروز صبح 26 دی‌ماه سال جاری در محل سالن جلسات فرمانداری مهاباد برگزار شد.

در ابتدای جلسه چیا قادری، رئیس اداره كتابخانه‌های عمومی مهاباد ضمن خیر مقدم به اعضای حاضر در جلسه به تشریح دستور جلسات پرداخت و با توجه به كمبود تعداد كتابخانه و سرانه فضا در این شهرستان خواستار توسعه فضای كتابخانه‌ای در این شهرستان شد.

وی در ادامه با توجه به نزدیكی دو كتابخانه شیخ شلتوت و مجتمع فرهنگی از همدیگر و همچنین توسعه عادلانه فضای كتابخانه‌ای در سطح شهر خواهان تعیین تكلیف نهایی در مورد انتقال كتابخانه مجتمع فرهنگی به ساختمان قرائت خانه شهرداری شد.

در ادامه جلسه، آرش شهابی، رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی اظهار کرد: جهت توسعه فرهنگی مهاباد آماده همكاری با كلیه دستگاه‌های فرهنگی هستیم و شهرداری و شورای اسلامی در تلاش است تا خواسته‌های فرهنگی جامعه و نهادهای فرهنگی را برطرف سازد.

وی افزود: با انتقال كتابخانه‌ مجتمع فرهنگی به قرائتخانه شماره 4 واقع در بلوار پرستار مخالف نیستیم؛ اما با توجه به بافت فرهنگی این منطقه خواهان ادامه فعالیت بخش قرائت خانه در این ساختمان هستیم.

در ادامه جلسه، ماموستا عبدالسلام امامی، امام جمعه مهاباد در سخنانی گفت: حامیان و خیران حوزه توسعه و ترویج كتابخوانی، جهادگران فرهنگی هستند كه در راه رضایت خداوند و بدون هیچ چشم داشتی فعالیت می‌كنند.

وی مطالعه و كتابخوانی را یكی از نیازهای جهان پر از خشونت امروز دانست و افزود: فضا و زیرساختهای مناسبی در مساجد سطح روستاها بدون استفاده مانده كه می‌تواند به كتابخانه اختصاص یابد.

امام جمعه مهاباد ادامه داد: پیشرفت كشورهای توسعه یافته در سایه فرهنگ مطالعه و علم‌آموزی بدست آمده است و بخشی از پرداخت زكات را نیز می‌توان در قالب كمک به امر توسعه فرهنگی به احداث و تجهیز كتابخانه اختصاص داد.

خدیجه معصومی، مدیركل كتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی هم اظهار كرد: 3 كتابخانه عمومی شهرستان مهاباد معیار سنجش، جهت تزریق اعتبارات به شهرستان است و بهبود عملكرد كتابخانه‌های عمومی در افزایش اعتبارات شهرستان بسیار موثر است.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با اشاره به اقدامات لازم در توسعه فضای‌های مطالعه در استان افزود: احداث و راه اندازس‌های كتابخانه‌های عمومی در تمام شهرهای استان در دستور كار قرار دارد و باید در آینده نزدیک كل شهرهای استان حداقل یک كتابخانه عمومی داشته باشد.

معصومی ضمن قدردانی از تلاش‌های انجمن حامی و خیران در امر توسعه فضای كتابخانه و ترویج فرهنگ مطالعه اظهار کرد: زمین و اماكن بدون استفاده و مناسب برای راه‌اندازی كتابخانه‌ها در مناطق مختلف با عقد قراردادهای بالای ۱۵ سال نیز در دستور كار نهاد كتابخانه‌های عمومی قرار دارد.

وی ادامه داد: یكی از منابع احداث كتابخانه‌های عمومی و تجهیز و توسعه آنها از محل سهم نیم درصد درآمدهای شهرداری محقق شده و نیاز است در این ارتباط همكاری بیشتری از طرف شهرداری با نهاد كتابخانه‌های عمومی بوجود آید.

عارف خدرلو، فرماندار ویژه مهاباد نیز در این جلسه گفت:: همه روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر برای احداث حداقل یگ كتابخانه شناسایی و با كمك انجمن حامی و خیران، فضای كتابخانه در آنها راه‌اندازی می‌شود.

وی بیان كرد: برای مناطق روستایی بخش خلیفان كه اغلب دارای جمعیت كمتر از ۴۰۰ نفر هستند باید یك كتابخانه سیار در نظر گرفته شود كه به صورت دوره‌ای در بین روستاهای علاقه‌مند جابه‌جا شود.

خدرلو بیان كرد: علاوه بر بحث توسعه فضا و زیرساخت كتابخانه‌ها، ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه نیز از طریق كتابدارها باید در دستور كار قرار گیرد تا اهمیت توجه به مطالعه و فراگیری در بین اهالی شهر و روستاها تبیین شود.

انتقال كتابخانه مجتمع فرهنگی به ساختمان قرائت خانه شهرداری، تلاش برای ایجاد كتابخانه در شهر خلیفان، شناسایی روستاهای پرجمعیت جهت ایجاد كتابخانه و تولید برنامه‌های فرهنگی مرتبط با حوزه كتاب و كتابخوانی توسط صدا و سیمای مركز مهاباد از مهمترین مصوبات جلسه انجمن بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها