شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
1400 رویداد کتاب‌محور همزمان با هفته کتاب در خراسان رضوی اجرا می‌شود

نشست خبری با محوریت بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در ابتدا حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب، در جمع خبرنگاران گفت: به رسم هر سال 24 آبانماه  همزمان با سالروز ارتحال علامه طباطبایی به عنوان روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامگذاری شده است. اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در این هفته مجری رویدادهای کتاب محور در سطح کشور با محوریت مجموعه کتابخانه‌های عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه‌های اجرایی است که به نوعی در حوزه فرهنگی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی هم سو و غیر همسو  و افراد دغدغه‌مند در این حوزه باعث تأثیر بیشتر فعالیتها و برنامه‌ها در جامعه می‌شود، افزود: در بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با همت همکارانمان در 222 کتابخانه عمومی و مشارکتی استان 1400 رویداد فرهنگی با محوریت کتاب برگزار خواهد شد.

هفته کتاب، هفته دلبری کتاب است
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به اینکه هفته کتاب، هفته دلبری کتاب است، گفت: امیدواریم با برگزاری این 1400 رویداد فرهنگی در استان توجه و ترغیب جامعه به حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر شود. هدف ما از اجرای این برنامه‌ها ارتقاء جایگاه کتاب و تبدیل شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی به یکی از دغدغه‌های فرهنگی مردم است. 

سبزیان در ادامه به شرح برنامه‌های اجرایی هفته کتاب پرداخت و گفت: برنامه‌های پیش بینی شده در هفته کتاب به پشتوانه کتابداران استان خراسان رضوی به عنوان افسران جبهه دانایی و  تسهیلگران حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار خواهد شد. این برنامه‌ها با زیارت دسته جمعی و تجدید میثاق با امام مهربانی‌ها، حضرت امام رضا (ع) در 24 آبانماه همزمان با اولین روز هفته کتاب شروع خواهد شد و در ادامه برنامه‌های بخشودگی جرایم دیرکرد مربوط به قبل و بعد از ایام کرونا، عضویت رایگان در بازه زمانی 24 تا 26 آبانماه، اجرای مجدانه پویش «کتاب خواندنی است نه تزئینی» با محوریت اهدای کتاب اتاق مدیران برای غنی سازی منابع کتابخانه‌ای مناطق دور افتاده و کم‌برخوردار، طرح «دیوار دانایی» با محوریت اهدای کتاب‌های خوانده شده و غیر قابل استفاده توسط مردم به نزدیکترین کتابخانه عمومی محل سکونتشان، طرح «منبر کتاب» با محوریت سخنرانی درباره اهمیت کتاب، خوانش کتاب،  تأثیر کتابخوانی در زندگی و ترویج سبک زندگی مومنانه در جامعه با همکاری مساجد و  بعد از نماز مغرب و عشاء است.

وی تصریح کرد: همچنین رونمایی یک عنوان کتاب «هم‌صدای باران» مسابقه کتابخوانی بر اساس کتاب «برای مدیران» برای مسئولین و مدیران دستگاه‌های اجرایی، خوانش کتاب «شرحی بر حدیث ولایت» با محوریت فرایند انقلاب اسلامی اثر حمیدرضا ترقی به عنوان شروع طرح نهضت تبیین در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری برای جدیت در جهاد تبیین، مراسم تکریم کتابداران استانی، افتتاح ایستگاه‌های دانایی «ایست کار» با همکاری شهرداری در ایستگاه‌های کارگران و ایستگاه‌های دانایی در آتش نشانی‌ها در راستای اجرای عدالت اجتماعی و فرهنگی و دسترسی همگانی به منابع و فضاهای کتابخانه ای، افتتاح کتابخانه سیار در شهرستان باخرز، برگزاری یادواره گرامیداشت تنها شهید کتابدار استان خراسان رضوی شهید عباس غفرانی و  اجرای طرح همه خادم الرضاییم  برای کتابداران استان با همکاری آستان قدس رضوی از برنامه‌های اجرایی در هفته کتاب و به صورت استانی است. برگزاری نشست کتابخوان در 27 آبانماه در کتابخانه‌های عمومی، کارگاه آموزشی در 30 آبانماه و  محافل ادبی در 1 آذرماه در کلیه شهرستان‌ها از برنامه‌های سراسری در هفته کتاب است. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در پایان به ارائه گزارشی از اهم فعالیت‌های انجام شده از آبان‌ماه سال 1399 تاکنون شامل افتتاح 8 باب کتابخانه عمومی، برگزاری بیش از 5000 برنامه فرهنگی مانند نشست کتابخوان،  برنامه‌هایی فرهنگی حوزه کودک، جلسات مطالعاتی و جمع‌خوانی، مسابقات کتابخوانی دغدغه‌های روح‌الله، ضریح دانایی، پویش رای اولی‌ها، واجب فراموش شده، خداحافظی عاشقانه،  برنامه‌های محفل قرآنی  رهرو قرآن، جلسه نقد و بررسی و رونمایی کتاب و ...، انعقاد 26 تفاهم نامه استانی و 27 تفاهم نامه ملی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، افتتاح 18 سالن مطالعه در سطح استان و برگزاری 100درصدی جلسات انجمن با بیش از 1500 مصوبه پرداخت.

افزایش بالغ بر 1600 مترمربع فضای کتابخانه ای به همت خیرین استان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌رضوی همچنین گفت: از ابتدای سال 1400 تا شهریورماه بالغ بر 1600 مترمربع به فضای کتابخانه‌ای استان در منطقه مهریز شهرستان مشهد، روستای سنگل‌آبادی شهرستان تربت حیدریه، شهر شادمهر شهرستان مه ولات، شهر روشناوند شهرستان گناباد، شهر جدید بینالود و شهرستان گلبهار به مبلغ تقریبی یکصد و سی میلیارد ريال افزوده شد.

وی ادامه داد: در حوزه اهدای کتاب از سوی خیرین، مقامات شهری و استانی و اعضای کتابخانه‌ها با شعار کتاب خواندنی است نه تزئینی بالغ بر 23 هزار نسخه کتاب به ارزش تقریبی 10 میلیارد ريال و در حوزه  اهدای تجهیزات و ... بالغ بر یک میلیارد ريال به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شده است.

سبزیان همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا در خصوص بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در شهرستان‌ها مانند کتابخانه مرکزی سبزوار گفت: کتابخانه‌های عمومی خراسان ‌رضوی نهاد بهره‌بردار است، اما با این وجود پیگیری‌های لازم برای تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام در دستور کار است.

تفاهم‌نامه‌ها عقد اخوت است
وی همچنین با دفاع از عقد تفاهم‌نامه‌های پرشمار اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌رضوی با دستگاه‌های مختلف گفت: تفاهم نامه به معنی عقد اخوت و برادری است و با این تفاهم‌نامه‌ها امور میان دو مجموعه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

سبزبان گفت: 27 تفاهم‌نامه ملی با دستگاه‌هایی همچون سازمان زندان‌ها، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، ستاد عالی کانون‌های مساجد، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و .... و همچنین 16 تفاهم‌نامه استانی با مجموعه‌هایی همچون شرکت تعاونی دهیاری‌های شرق بخش مرکزی شهرستان مشهد، کمیته امداد امام خمینی (ره) استان، صدا وسیمای استان، انجمن راویان فتح، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان، خانه مطبوعات و رسانه‌های استان و ... تاکنون انجام شده است و فردا نیز تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی استان نیز عقد خواهد شد.

دغدغه مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
در ادامه این نشست خبری، مرتضی کرباسی، عضو هیأت مدیره و خزانه‌دار مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی گفت: اتفاق بسیار خوب و مهم در حوزه خیرین در سال 1400، تبدیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز شهرستان مشهد به مجمع خیرین استان تحت عنوان مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی است. در واقع این مجمع با پشتوانه سابقه فعالیتهای خود در سطح شهرستان به عنوان تنها مجمع حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور به فعالیتهای خود با محوریت توسعه فضاهای کتابخوانی، تجهیز کتابخانه‌ها و غنی سازی منابع کتابخانه ای و ... در استان در حال فعالیت است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی این مجمع در سال 1400 در کنار فعالیت‌های ذکر شده، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، افزود: تمرکز اصلی مجمع خیرین توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی توجه به توسعه فضاهای کتابخوانی با امکانات مناسب در مناطق کم برخوردار و دور افتاده در راستای اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها