پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
شمس و مولانا نماد صلح و گفت‌و‌گو هستند

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران گفت: شمس تبریزی می‌تواند محور فرهنگ گفت‌وگو و دیپلماسی‌ فرهنگی در ایران، جهت نیل به توسعه این کشور قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، هفتمین دوره این همایش بین‌المللی علمی و فرهنگی به مناسبت روز بزرگداشت شمس، در شهرستان خوی آغاز شده است و به مدت چهار روز ادامه دارد‎.

حسینعلی قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران، در نخستین روز این همایش که هفتم مهرماه برگزار شد، گفت: شمس و مولانا نماد صلح و اندیشه‌ برتری انسانیت و گفت‌و‌گو هستند و در این عوامل، نشانه‌های برتری برای محور قرا گرفتن در حوزه دیپلماسی فرهنگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه شمس تبریزی می‌تواند محور فرهنگ گفت‌‌وگو و دیپلماسی‌ فرهنگی در ایران برای نیل به توسعه این کشور قرار بگیرد، افزود: دیپلماسی علمی و فرهنگی در ایران و جهان می‌تواند مقدم بر عرصه سیاست و اقتصاد در این کشور شده و موجبات توسعه را بهتر به پیش ببرد. غزلیات شمس به‌مثابه نمایشنامه‌ای است که شمس را قهرمانی اسطوره‌ای به نمایش گذاشته و مولانا را در محور این بحث در پی دارد.
 
در محتوای کتاب‌های درسی، شمس تبریزی و آیت‌الله خویی باید اضافه شود
عادل نجف‌زاده، نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه که مزار شمس و مولانا در خوی و قونیه پیوند‌دهنده و ظرفیت بی‌نظیر گردشگری میان دو کشور است، ادامه داد: باید از این ظرفیت، بسیار بیشتر از گذشته استفاده شود و ظرفیت‌های ارزشمندی بین ایران و ترکیه در حوزه‌های صنعتی، گردشگری و اقتصادی وجود دارد که با بازگشایی مجدد مرز رازی ـ کاپی کوی  انتظار می‌رود تعامل بین دو کشور بیش از پیش افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه شهرهای خوی به‌عنوان مدفن شمس تبریزی و قونیه به‌عنوان مدفن مولانا می‌توانند نقش بسزایی در مناسبات فرهنگی میان دو کشور ایفا کنند، افزود: عاشقان شمس و مولانا از سراسر جهان برای زیارت مزار این دو عارف شهیر شتافته و حلقه‌های وصل مهربانی و عشق را برای جهانیان به ارمغان خواهند آورد.

نجف‌زاده با اشاره به پروژه فرهنگی، هنری شمس تصریح کرد: انتظار می‌رود در سال آینده عملیات احداث و تکمیل بارگاه شمس با تخصیص اعتبار، کامل شود و به بهره‌برداری برسد. 
 
رئیس گروه دوستی ایران و ترکیه ادامه داد: امیدوارم در سال آینده با ریشه‌کنی ویروس کرونا بزرگترین کنگره و همایش بین‌المللی شمس تبریزی با حضور علاقه‌مندان و گردشگران از سراسر کشور در جوار بارگاه شمس برگزار شود. 
 
اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه شمس تبریزی 
جلیل جباری، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ غربی، گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح مجتمع فرهنگی و تاریخی شمس تبریزی در خوی طی سال جاری تصویب شد.
 
این مسئول ادامه داد: همزمان با سفر دولت تدبیر به خوی،  ۲۰میلیارد تومان برای احداث مجموعه شمس مصوب شد و میراث فرهنگی از سال ۹۷ مجموعه احداث پروژه را به‌دست گرفت.

وی تصریح کرد:  از ۲۰میلیارد تومان اعتبار مصوب شده فقط ۴میلیارد تومان تخصیص یافته است و برای احداث مجموعه شمس در حال حاضر ۵۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 
 
جباری ادامه داد: این طرح در مساحتی بیش از 3000 متر مربع اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام طرح، این مکان به یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگران تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد آماده همکاری با سایر نهادها ازجمله شهرداری خوی در چارچوب ضوابط قانونی در این زمینه است، گفت: دولت از منابع خود مبالغی به شهرداری خوی پرداخت کرد تا اقدام به آزادسازی یک پلاک باقی مانده در حریم این اثر تاریخی کند.

یادآور می‌شود؛ بخش های علمی همایش شمس و مولانا به‌‌دلیل ویروس کرونا به‌مدت دو روز برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها