چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱
«حقیقت شجاعت»؛ سیری در زندگانی امام علی ابن ابیطالب(ع)

کتاب دو جلدی «حقیقت شجاعت» نوشته سیدمحمدسعید مدنی درباره زندگی حضرت علی(ع) است که به صورت تفصیلی به مقاطع مختلف زندگی این حضرت پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب مطالب متنوعی را از دوران تولد حضرت علی (ع) در سال سی ام عام الفیل و در سیزدهم رجب آورده است. «ولادت حضرت علی تولدی عادی نبود و مادر این طفل به هنگام بارداری پیوسته به درگاه خدا مناجات کرده و تقاضا می‌نمود که وضع این حمل را بر او آسان گرداند زیرا تا به این کودک حامل بود، خود را مستغرق در نور الهی می‌دید و گویی از ملکوت اعلی به وی الهام شده بود که این طفل با سایر موالید فرق بسیار دارد.»
 
مدنی در ادامه کتاب به دورانی که حضرت علی در خانه پیغمبر بوده اشاره می‌کند و نقش تربیتی رسول اکرم (ص) را در شکل‌گیری شخصیت منحصربه فرد حضرت علی بسیار مهم می خواند.
 
این کتاب همچنین به رسالت رسول اکرم(ص) اشاره می کند زمانی که حضرت علی تنها یازده سال دارد اما با وجود سن کم ایمان خالصانه ای به حضرت محمد و آیینی که او آورده است، دارد.
 
در کتاب به شرایط خاصی که حضرت محمد(ص) در مقابل قریش دارد اشاره می شود. دوره و زمانه‌ای که ایمان آوردن به رسالت رسول اکرم(ص) مساوی با طرد شدن از خانواده و دوستان است. افرادی چون رمله دختر ابوسفیان، پسر عقبه‌بن البیعه پسر عمیر که برای ایمان داشتن به آیین محمد از خانه همسر و پدران خود طرد شدند.
 
این تنها بخشی از مشکلاتی بوده که پیامبر با آن روبه رو بوده است. در کتاب به انواع و اقسام توطئه‌ها و تهدیدهایی که به جان رسول اکرم می شد اشاره می شود. اموری که از سوی قریش برای نابود ساختن حضرت محمد انجام می شد.
 
در بخشی از کتاب به توصیف حضرت علی(ع) از زبان عبدالمفتاح عبدالمقصود می پردازد. این نویسنده حضرت علی در شب لیله المبیت را این چنین توصیف می کند: «وه آن شب چه شب ارجمند و عزیزی در میان شب‌های زندگیش بود، بلکه بر هر شبی برتری داشت. این علی است که در بستر رسول خدا آرمیده و برد سبز او را به خود پیچیده است و توجه ندارد که مردم آهسته آهسته به بستر او نزدیک می شوند...»
 
در جلد دوم کتاب نیز به دوره های مختلفی از زندگی رسول اکرم(ص) و حضرت علی اشاره می شود. یکی از اتفاق هایی که در کتاب به آن اشاره می شود ماجرای بیعت طلحه است. اینکه پس از بیعت او بسیاری اقدام به بیعت کردند. «چون طلحه بیعت کرد بعد از آن جمله مهاجر و انصار و اشراف و افاضل و معارف عرب و عجم تا اوسط الناس و موالی و حشم، هرکس در مدینه حاضر بود همه به رغبت بیعت کردند»
 
البته کتاب در بخش هایی به آن هایی که بیعت نکردند نیز اشاره می کند. افرادی چون سعدبن ابی وقاص، عبدالله عمر، اسامه بن زید، محمد بن سلمه، کعب ابن مالک، عبدالله ابن سلام و حسان و زیدبن ثابت که حضرت علی آن ها را به بیعت مجبور نمی کند و می گذارد هر راه که می خواهند را انتخاب کنند.
 
کتاب دو جلدی «حقیقت شجاعت؛ سیری در زندگانی اسدالله الغالب امام علی ابن ابیطالب» است که سیدمحمدسعید مدنی آن را گردآوری کرده و نشر کیهان مجموع دو جلد را در 1273 صفحه روانه بازار نشر کرده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها