یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
بنگر جا را، بگذار پا را

«آن خال» نام مجموعه داستانی کوتاه نوشته جلال توکلی است. انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان) این کتاب را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «آن خال» نام مجموعه داستان کوتاهی، نوشته جلال توکلی است که از سوی مهرک (انتشارات سوره مهر کودک و نوجوان) روانه بازار شده است. این کتاب در قالب 6 داستان کوتاه با نام‌های «آن خال»، «تسبیح پاره‌شده‌ی سید بابا»، «بال‌های زخمی»، «گُل مراد»، «داستان پرواز» و «مسافر کربلا» نگارش شده است.
 
جلال توکلی در سال 1348 در شمیران تهران متولد، تا دومین سال دوره راهنمایی در تهران و از آن پس تاکنون در یزد به‌سر می‌برد. تحصیلاتش را تا سطح کاردانی مرمت آثار تاریخی دنبال کرده و به‌عنوان مدیر پاسداران میراث فرهنگی مشغول فعالیت است. همچنین با حوزه هنری تهران و یزد همکاری دارد و درحوزه هنری یزد مسئول بخش ادبی قصه است. از میان آثار او مجموعه داستان «آن خال» برگزیده نهمین دوره کتاب کودک کانون و کتاب «ریاح» که اولین رمان فارسی در مورد فلسطین است از طرف انجمن قلم برگزیده شد. او همچنین هنرجوی نمونه پیک قصه‌نویسی و از سوی انجمن سینمای جوان به‌عنوان نفر اول فیلمنامه‌نویسی کوتاه در یزد شناخته شده است.
 
«آن خال» در هفتمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مورد تقدیر قرار گرفته و همچنین در میان کتاب‌های برگزیده برای نوجوانان و به انتخاب گروه ادبیات اندیشه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده است. این اثر که برای رده سنی نوجوان نگاشته شده است با ماجراهای شیرین و آموزنده نکات اخلاقی بسیاری را برای نوجوانان بازگو می‌کند، می‌تواند در تربیت شخصیتی آنها بسیار مفید واقع شود. برای نمونه در داستان اول که نام کتاب هم برگرفته از همین داستان است، اشاره به نوجوانی دارد که درگیر یک دزدی از امامزاده روستا شده و نشان می‌دهد که چگونه نوجوانان باید مراقب رفتارهای کوچک خود باشند تا به بزهکاری‌های بزرگتر مبتلا نشوند.
 
قسمتی از متن کتاب:
«دلم را به دریا زدم و دستم را یک‌دفعه به داخل ضریح سُراندم. دستم در فاصله کمی از اسکناس در هوا معلق ماند. روی ضریح مچاله شدم و دستم را جلوتر بردم. در همین وقت صدای دیگری بیخ این یکی گوشم گفت: نکن علی، این کار دزدیه، دزدی ... می‌فهمی؟!
چی؟! یعنی این کار دزدی بود؟! خُب معلوم بود. برداشتن پانصد تومان از ضریح آقا ... آن‌هم دور از چشم بابا اکبر، دزدی حساب می‌شد دیگر.
دستم را پس کشیدم و با حسرت پانصد تومانی را نگاه کردم. بعد نگاهم رفت تا روس سنگ مزار آقا که با پارچه‌ی سبزرنگی پوشانده شده بود. بوی خوش گلاب حس گناه را در دلم ریخت. از خودم بدم آمد. بلند شدم و عقب عقب رفتم تا جلوی هشتی.»
 
انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان)، کتاب «آن خال» نوشته جلال توکلی را در 111 صفحه و به قیمت 30 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها