یکشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بررسی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از چشم‌انداز حملات شیمیایی

کتاب «جنگ شیمیایی عراق علیه ایران: بررسی نظامی و حقوقی»، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران را از چشم‌انداز حملات شیمیایی مورد بررسی قرار داده و تبعات سیاسی و اجتماعی آن را بیان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «جنگ شیمیایی عراق علیه ایران: بررسی نظامی و حقوقی» نوشته شیرزاد خزایی که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ایران را از چشم‌انداز حملات شیمیایی مورد بررسی قرار داده و تبعات سیاسی و اجتماعی آن را بیان کرده است. همچنین نقش‌آفرینی کشورهای غربی و شرقی مانند آلمان، فرانسه و شوروی در تجهیز عراق به تسلیحات شیمیایی، فروش و انتقال فنّاوری این‌گونه سلاح‌ها به عراق تشریح شده است.
 
نکته قابل توجه این که،  تکیه بر اسناد و مدارک دست اول در کنار جذابیت موضوع بر ارزش این کتاب افزوده است.
 
این پژوهش در شش فصل تنظیم شده است؛ فصل اول تحت عنوان «تاریخچه استفاده از سلاح‌های شیمیایی» به بررسی اجمالی سلاح‌های شیمیایی و گازهای سمی از گذشته‌های دور تا عصر حاضر با تکیه بر جنگ جهانی اول می‌پردازد.
 
فصل دوم با عنوان «پیشینه اختلافات مرزی ایران و عراق» به واکاوی اختلافات ایران و عراق به‌خصوص در نیمه دوم قرن بیستم و نیز معاهدات دو کشور می‌پردازد.
 
فصل سوم با عنوان «روند حملات شیمیایی عراق علیه ایران» به مهم‌ترین جنگ‌‌‌‌‌‌‌هایی می‌پردازد که در آن سلاح‌های شیمیایی از قبیل خردل، سیانور، سارین و تابون و... از سوی ارتش عراق علیه مردم ایران و کُردهای عراق مورداستفاده قرار گرفت. این فصل مهم‌ترین فصل تحقیق حاضر است و در آن سعی شده تا با استفاده از اسناد مختلف طرف‌های درگیر جنگ شیمیایی و تبعات مختلف آن را موردبررسی قرار دهد.
 
فصل چهارم با عنوان «نقش کشورهای غربی و شرقی در تجهیز عراق به سلاح‌های شیمیایی» به تجزیه‌وتحلیل کیفیت مداخلات و نقش‌آفرینی کشورهای غربی در ساخت و ایجاد انواع مجتمع‌ها، کارخانه‌های جنگ‌افزارهای شیمیایی و تولید انواع گازهای سمی اختصاص یافته است.
 
«عملکرد سازمان ملل در جنگ ایران و عراق» عنوان فصل پنجم است که به بررسی نقش سازمان ملل و شورای امنیت به‌خصوص اعضای دائمی این شورا در مسائل مربوط به جنگ شیمیایی عراق علیه ایران می‌پردازد.
 
فصل ششم نیز به‌طور خلاصه آمار شهدا و مصدومان شیمیایی جنگ را بررسی کرده است.
 
کتاب «جنگ شیمیایی عراق علیه ایران: بررسی نظامی و حقوقی» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از فروشگاه این مرکز واقع در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، نبش مجتمع ناشران تهیه کنند و یا از صفحه منشورات سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به آدرس www.irdc.ir سفارش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها