چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کاری که ماه‌توتو می‌کند

«پنبه‌دونه و ماه‌توتوهای شبِ برفی» اثری است دلکش از مریا یزدانی با تصویرگری جذاب غزل فتح‌اللهی. معرفی کوتاهی از این کتاب کودک در پی آمده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ سیدآیین موسوی‌زاده- در یک شب برفی و سرد، یک بچه‌خرگوش به نام پنبه‌دونه گم شده. همه نگران هستند اما هرچه خرگوش‌ها بیش‌تر می‌گردند، کم‌تر پیدا می‌کنند. ناگزیر و مستأصل، تنها کاری که از دست‌شان برمی‌آید، دعاکردن و امیدواربودن است؛ و همین امید، پنبه‌دونه را نجات می‌دهد. امید چراغی می‌شود در دست ماه‌توتوها و پنبه‌دونه را پیدا می‌کنند به خانواده‌اش خبر می‌دهند.
 
کتاب «پنبه‌دونه و ماه‌توتوهای شبِ برفی» این چنین داستانی را از امید و رستگاری به زبان کودکانه برای گروه سنی نوخوان (بالای هفت سال) روایت می‌کند.

روایتی خوب در کنار نام‌های جذاب خرگوش‌ها - مانند باباداناهو، کلاه‌کاجی، پسر چابک، کفش‌برفی، مامادودو- کودک را به رغم تلخی فضای داستان تا آخر با کتاب همراه می‌کند و مفاهیم مورد نظر خود را تا حد درک کودک پایین می‌آورد.


 
این کتاب را مریا یزدانی نوشته؛ نویسنده‌ای که گرچه شغل اصلی‌اش ارتوپدی‌ست و با استخوان‌های سخت بیماران سروکار دارد؛ اما آن‌چنان کودکی‌اش را از شهر انارک اصفهان و از میان قصه‌های مادربزرگش در خود حفظ کرده که هنوز و هنوز کودکانه آثاری کودکانه می‌نویسد. او که متولد ۱۳۵۶ است، توانسته چندین اثر موفق برای کودک و نوجوان بنویسد و برگزیده‌ی آهوی نقره‌ای جایزه‌ ادبی کومش باشد. ماما آش پخت، جادوی ستارگان، ترانه‌های توکانا، پرپره‌کدو و رویای تمشکی از دیگر آثار او هستند.
 
تصویرگری کتاب اگر بالاتر از متن نباشد، قطعا از آن کمتر هم نیست. این کار را غزل‌ فتح‌اللهی با تکنیک مداد رنگی انجام داده است. تصاویر فوق‌العاده و پرجزییات با پرداخت دقیق و ماهرانه و استفاده‌ی درست از بافت مقوا در جهت فضاسازی، قاب‌های استادانه‌ای را پدید آورده که البته از فتح‌اللهی جز این توقع نمی‌رود؛ تصویرگر جوانی که تا کنون به افتخارات بسیاری نایل شده: برنده‌ی مسابقه‌ی تصویرگری کتاب کودک سنگاپور، دیپلم افتخار مسابقه‌ی تصویرگری گاو اکراین، نامزد نهایی مسابقه‌ی تصویرگری بولونیا، منتخب شرکت در مسابقه‌ی تصویرگری براتیسلاوا و ... .


 در کنار این، صفحه‌آرایی خوب ملیحه بشنوایی و ویراستاری دقیق مرضیه نوروزی نیز کار را تکمیل کرده است که نشان می‌دهد مانلی منوچهری به عنوان ناظر هنری و سمیرا فرجی به‌عنوان مدیر هنری، کارشان را به نحو احسن انجام داده‌اند.
 
در صفحه‌ی سیزدهم چنین می‌خوانیم:
«در تاریکی صدای زمزمه‌ی ملایمی می‌آمد، صدای دور و صدایی شبیه زنگوله! ماه‌توتوها آرام و چرخ‌زنان جلو می‌آمدند و سرود می‌خواندند. صدای نرم زنگوله‌هایشان جینگ جینگ در باد می‌پیچید.
ماه‌توتوها گاهی می‌ایستادند و از لابه‌لای شاخه‌ها و بالای درخت‌ها توپک‌های درشت و ریز جمع می‌کردند. صدای آوازشان شنیده می‌شد:
جنگل توی زمستون
خواب بهار می‌بینه
دونه‌ی سرد برفی
خواب آبشار می‌بینه
ما توتوهای ماهیم
شب مهتاب تو راهیم
کلاه‌مون فانوسه
کفش‌هامون از آبنوسه...»
 
 

«پنبه‌دونه و ماه‌توتوهای شبِ برفی» در ۲۴ صفحه‌ی مصور تمام‌رنگی با کاغذ گلاسه و جلد سلفون براق و صحافی مفتول، در ۲۵۰۰ نسخه در واژه‌پرداز اندیشه چاپ و توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قیمت ۱۳۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۹ روانه‌ی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها