سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳
مقالات همايش 127 سالگي اتاق بازرگاني ايران مكتوب مي‌شوند

دبير اجرايي همايش «نكوداشت يك صد و بيست و هفتمين سال تاسيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران» از برپايي اين مراسم در 25 دي ماه خبر داد و گفت: مجموعه مقالات علمي اين همايش كه اغلب در حوزه تاريخ اقتصادي و سياسي تجّار ايراني‌اند، به صورت مجموعه‌اي مرجع تا پايان بهمن‌ماه چاپ و منتشر مي‌شوند._

علي ططري، پژوهشگر تاريخ در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام اين خبر عنوان كرد: اين همايش نخستين هم‌انديشي در اين حوزه است كه با هدف بررسي و ارايه تحقيقات و متون قابل ارجاع در حوزه تاريخ تجارت و اتاق بازرگاني در ايران با حضور عده‌اي از استادان دانشگاه، پژوهشگران و نويسندگان اين حوزه برگزار خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه در اين نشست علمي ميهمانان و سخنران‌هايي از خارج كشور نيز حضور خواهند داشت، گفت: رونمايي از لوح فشرده «مجله اتاق بازرگاني» كه با همت پژوهشگران كتابخانه مجلس تهيه و توليد شده است، از ديگر برنامه‌هاي اين همايش است كه در كنار سخنراني دكتر محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران صورت مي‌گيرد.

دبير اجرايي همايش «نكوداشت يك صد و بيست و هفتمين سال تاسيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران» با اشاره به اين كه در حوزه تاريخ‌نگاري اقتصادي ايران ضعف‌هاي فراواني وجود دارد و خلاء مكتوبات اين حوزه به شكل قابل ملاحظه‌اي مشاهده مي‌شود، عنوان كرد: متاسفانه آثار معتبر، علمي، مستند و قابل ارجاع اين حوزه انگشت‌‌شمارند.

ططري معتقد است: با توجه به اين كه تجّار يكي از طبقات تاثيرگذار در ايران بوده و هستند و از نقاط اصلي اتصال فرهنگ ايراني با ساير ملل به شمار مي‌آمدند، ضرورت داشت، نشستي براي بررسي پژوهش‌ها و داده‌هاي اين حوزه برگزار شود تا پژوهشگران، نويسندگان و فعالان اين عرصه با بررسي اطلاعات موجود، نقاط ضعف اين حوزه به ويژه در زمينه تاليفات و تحقيقات را شناسايي و برطرف كنند.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به پيشينه 127 ساله اين اتاق و تاسيس آن در نيمه شوال سال 1301 هجري قمري، راه‌اندازي آن واحد را ابتكاري از سوي «محمدحسن امين‌الضرب» در زمان سلطنت ناصرالدين شاه خواند و بيان داشت: اين اتاق نخستين تشكل اقتصادي بود كه پيش از انقلاب مشروطه در نظام حاكم آن زمان ايجاد شد و از اهميت زيادي برخوردار است، اما متاسفانه از سابقه تاريخي اقتصادي ايران، تجّار و بازرگانان آن دوره و فعاليت‌هايشان و تجاربي كه آگاهي از آنها ارزش فراواني دارد، اطلاعات و آثار چنداني در دست نيست.

وي با اشاره به تاليفات اندك اين حوزه كه برخي نيز توسط عده‌اي از پژوهشگران غير ايراني‌اند، به ضعف مكتوبات حوزه تجارت در تاريخ ايران اشاره كرد و اظهار داشت: تاكنون حدود 85 مقاله در اين زمينه به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه 55 عنوان از اين ميان تاييد و براي انتشار در مجموعه‌اي واحدي انتخاب شده‌اند. همچنين چند ويژه‌نامه و خبرنامه نيز براي ارايه در روز همايش تهيه و تدوين شده است.

دبير اجرايي همايش، طرح تاسيس مركز اسناد و موزه اتاق تجارت را از جمله برنامه‌هايي خواند كه در سايه فعاليت‌هاي اين همايش عنوان شده است و گفت: همچنان كه دكتر محمد نهاونديان اشاره كرده‌اند، «هر ملتي كه از گذشته خود آگاه باشد، آينده را تسخير خواهد كرد.»

ططري ارايه مقالاتي درباره «تجارت در ادب فارسي»، «بنگاه‌هاي تجاري تاريخ معاصر»، «نقش تجارت در مسايل سياسي و تاريخي ايران»، «تاثير تجار در دوره‌هاي تاريخي» و ... را از جمله بخش‌هاي اين همايش خواند و يادآور شد: گلبهار ترسونوف، معاون دانشكده اقتصاد و تجارت شهر دوشنبه تاجيكستان، دكتر سهيلا ترابي فارساني، دكتر شهرام يوسفي‌فر، دكتر مجيد تفرشي، دكتر فريدون شيرين‌كام، دكتر مجتبي خليفه، دکتر علی‌اصغر سعیدی، دكتر حسن زنديه و دكتر محمدحسن رجبي، از جمله نويسندگان و پژوهشگران تاريخ اقتصادي و سياسي ايران‌اند كه در اين مراسم با ايراد سخنراني‌هاي به ارايه مقالات خود خواهند پرداخت.

نخستين همايش يك روزه «نكوداشت يك صد و بيست و هفتمين سال تاسيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران» شنبه، 25 دي ماه از ساعت 30/8 در هتل لاله تهران در دو بخش برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط