دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
«اسناد قم از دوره دوم تا پنجم مجلس شوراي ملي» كتاب مي‌شود

مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در تداوم طراح‌هاي پژوهشي خود كه اسناد و اطلاعات آرشيوي را براي تدوين آثار تحقيقي در اختيار پژوهشگران قرار مي‌دهد، قراردادي را در حوزه پژوهش‌های اسنادی با عنوان «اسناد قم از دوره دوم تا پنجم مجلس شوراي ملي» به «عليرضا اباذري» از پژوهشگران تاريخ قم واگذار كرد./

علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اين طرح پژوهشي عنوان كرد: طرح‌های اسنادی مجموعه آرشیو مجلس بر اساس اهميت توجه به تاريخ محلي و در راستاي زدودن ابهامات تاريخي از ارزش فراوانی برخوردارند، به ويژه در حوزه منابع اصلي نظير اسناد و مدارك آرشيوي كه تاكنون از توجه و دسترس پژوهشگران مهجور مانده‌اند، کمک می‌کند اطلاعات و يافته‌هاي جديد و بكري را در اختیار تاريخ‌پژوهان قرار گيرند.

وي با اشاره به رويكردهاي جديد كتابخانه مجلس و مركز اسناد در توجه به تاريخ‌هاي محلي گفت: در نظر داريم اسناد مناطق گوناگون كشور را كه به نوعي با كم‌توجهي يا بي‌توجهي محققان، پژوهشگران و نويسندگان مواجه بودند، براي تدوين آثار و تاليفات در قالب طرح‌هاي پژوهشي كه در نهايت از سوي كتابخانه مجلس منتشر خواهند شد، در اختيار محققان و متخصصان آن حوزه‌هاي قرار دهيم.

نويسنده و پژوهشگر تاريخ معاصر ايران يادآور شد: در آرشيو اسنادي كتابخانه مجلس اسناد و مداركي از شهر قم و بخش‌ها و توابع اين شهر درباره مجلس وجود دارند كه اغلب اسناد عرايض، اسناد انتخابات، شكوائيه مردم قم به مجلس و درخواست‌هايي از مردم اين منطقه را انعكاس مي‌دهند. بر اين اساس و طي مذاكرات انجام شده، قراردادي هشت ماهه با «عليرضا اباذري» از محققان و پژوهشگران اين حوزه منعقد شد تا بر اساس آن، اين اثر پژوهشي را تاليف كند.

دبير شوراي ارزيابي كتابخانه مجلس درباره اهميت بررسي و بازشناسي اين اسناد در آيينه مكتوبات اظهار داشت: توجه و بازشناسي اين اسناد از آن جهت اهميت دارند كه در دوره مشروطه و در پیوند آن در سال‌هاي 1287 تا 1302 خورشیدی ـ اقدامات سياسي ـ اجتماعي و تحولات عظيمي به واسطه مشروطه در ايران شكل گرفت كه پيامدهاي گسترده‌اي داشت. مهاجرت علماي شيعه به شهر قم و همچنین اقدام آيت‌الله حائري در تاسیس حوزه علميه قم در اوایل سلطنت پهلوی اول به عنوان يكي از حوزه‌هاي مركز تجمع علماي طراز اول شيعه، از دیگر مسایل مهمی اند که زمینه‌های شکل‌گیری این تحولات را می‌توان در اسناد قم جست‌وجو کرد. از طرف دیگر، اين اسناد پيش زمينه‌هاي تحولات سياسي و به ویژه فرهنگي و ديني و مذهبي ايران را با محوریت قم در برهه‌‌ایی مهم از تاريخ معاصر کشورمان در بر می‌گیرند که از اهميت زيادي برخوردارند.

ططري با اشاره به اين كه اين اسناد براي نخستين‌بار است كه منتشر خواهند شد، گفت: اين مجلد نخستين جلد از مجموعه اسناد شهر قم در ادوار گوناگون مجلس شوراي ملي است. اسناد دوره‌هاي ششم تا دوازدهم مجلس شوراي ملي مرتبط با شهر قم نيز به زودي طي قراردادي كه با پژوهشگر ديگري منعقد و منتشر خواهد شد.

پيش‌بيني مي‌شود كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اواسط سال 90 نخستين جلد از اسناد شهر قم را در مجلس شوراي ملي به چاپ برساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط