یکشنبه ۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۰
عشاير در دوره پهلوي اول چگونه از هم پاشيده شدند؟

«گزيده اسناد تخت قاپو و خلع سلاح عشاير در دوره پهلوي اول» عنوان قرار داد پژوهشي است كه هفته گذشته با هدف تدوين اثري سندپژوهشي از سوي مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي با «كيانوش كياني هفت‌لنگ» نويسنده و مدرس اين حوزه از تاريخ معاصر منعقد شد./

علي ططري، رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين خبر اظهار كرد: يكي از طرح‌هاي پژوهشي مركز اسناد براي انعكاس سندهاي آرشيوي كه در اختيار دارد و اطلاع‌رساني ذخاير اين مركز، انعقاد قراردادهاي تاليفي و پژوهشي با متخصصان و كارشناسان حوزه‌هاي مربوطه است.

وي افزود: در اين راستا و براي انعكاس اسناد حوزه عشاير، كتابخانه مجلس قراردادي را با يكي از فعالان و پژوهشگران حوزه تاريخ عشاير منعقد كرد. بر اساس اين قرارداد «كياني هفت‌لنگ» متعهد شد تا سال آينده مضامين اين اثر سندپژوهي را كه از نظر زماني اسناد دوره اول پهلوي و از نظر نتايج اقدامات رضاخان تا دوره دوم پهلوی نيز تداوم مي‌يابد را براي انتشار در اختيار كتابخانه مجلس قرار دهد.

نويسنده و پژوهشگر تاريخ معاصر ايران درباره اهميت پرداختن به اسناد عشاير و سرفصل‌هاي مورد تحقيق اين كتاب گفت: برخورد با عشاير كه سابقه طولاني درتاریخ ايران دارد، از سوی حکومت‌ها در هر دوره‌اي به شكلي انجام شده و نتايج فراواني را در پي‌داشته است. واژه «تخته قاپو كردن» به معناي از هم پاشيدن و يكجانشين كردن عشاير است كه اكنون واژه «اسكان» به جاي آن به‌كار مي‌رود.

ططري با اشاره به اين كه نحوه تند برخورد با عشاير سابقه طولاني در ايران داشته، معتقد است: اين سياست شتاب‌زده با سركار آمدن رضاخان، با شيوه‌ای منسجم و هدف‌مند دنبال شد تا پيكره عشاير را تغيير دهد و در نتيجه آن ضربات سنگيني بر پيكره عشاير و بخش‌هايي از جامعه ايران آن دوره وارد آمد. در اين مقابله شديد، از آن جهت كه بيشتر عشاير مسلح بودند و در مناطق صعب‌العبور كوه‌ها و دشت‌ها سكني داشتند، رخدادهاي مهمی را در تاريخ معاصر كشور پديد آورد.

وي با بيان اين مقدمه تشريح كرد: در اين راستا نخستين تحقيق بر اساس اسناد آرشيوي كتابخانه مجلس از عشاير را يكي از باسابقه‌ترين استادان اين حوزه به انجام خواهد رساند. تاكنون در اين زمينه تحقيق مستقلي وجود نداشته و كتابخانه مجلس براي تكميل اين اثر پژوهشي دامنه‌اي براي تحقيق اين نويسنده مشخص نكرده است تا اين محقق علاوه بر اسناد اين مركز، از ساير آرشيوها براي غناي اين كار استفاده كند.

رييس مركز اسناد كتابخانه مجلس، زمينه اصلي اين اثر را سندپژوهشي و تحقيق مستقلي بر پايه اسناد خواند كه نتيجه آن به صورت مستند در قالب كتاب منتشر خواهد شد و منبعي را براي پژوهش‌هاي آتي در اختيار محققان و نويسندگان قرار مي‌دهد. اين اثر بر پايه اسناد موجود مي‌كوشد تصويري از رخدادهاي آن دوره تاريخي ايران را در سايه تحولات شتابزده رضاخان و نتايج آن در ارتباط با عشاير ايران انعكاس دهد.

اين پژوهش، دوره پهلوي اول را شامل مي‌شود، اما تبعات آن در دوره دوم پهلوي به تبيين ايلات لُر، لك، ‌بختياري، بويراحمدی و شاهسون مي‌پردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط