دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۵
اشعار حكمي آيت‌الله غروي اصفهاني(كمپاني)

كتاب «هستي‌شناسي فلسفي (شرح تحفةالحكيم آيةالله محمدحسين غروي اصفهاني)» نوشته غلامرضا رحماني از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه شرحي بر «تحفة‌الحكيم» آيت‌الله شيخ محمدحسين غروي اصفهاني (كمپاني) به حساب مي‌آيد، اشعار حكمي اوست كه كتابي فلسفي و ادبي بوده و در 936 بيت و به زبان عربي و با اسلوبي شيوا و آسان، سروده شده است.

علامه شيخ محمدحسين غروي اصفهاني نجفي كمپاني فرزند حاج محمدحسن‌بن علي‌اكبربن آقابابابن آقاكوچك‌بن حاج محمداسماعيل‌بن حاج محمد حاتم‌النخجواني در اول محرم سال 1296 هجري قمري در محله غري كوفه (نجف اشرف كنوني) ديده به جهان گشود، از اين‌رو وي به «غروي» ملقب شد. حاج محمداسماعيل از اجداد علامه كمپاني از جمهوري خودمختار نخجوان اتحاد جماهير شوروي سابق به ايران مهاجرت كرده و در شهر اصفهان سكنا گزيدند و به همين دليل علامه كمپاني به لقب «اصفهاني» نيز ملقب شده است.

خانواده علامه كمپاني از اصفهان به كشور عراق مهاجرت و در شهر كاظمين اقامت كردند. پدر او -حاج محمدحسن- تاجري با تقوا و پرآوازه كاظمين و دوست‌دار علم و علما بود و به همين دليل، علامه كمپاني نزد ارباب فن به خاطر شغل پدري خود يعني تجارت و بازرگاني به كمپاني نيز معروف و مشهور شدند. علامه كمپاني پس از درگذشت پدر خود، مال زيادي را به ارث برد، اما همه آن را در راه كسب و تحصيل علم و دانايي صرف كرد.

علامه كمپاني مقدمات علوم ديني را در كاظمين تحصيل و در اوايل جواني براي ادامه تحصيل و تكميل اندوخته‌هاي علوم ديني و كسب فلسفه الهي به نجف اشرف هجرت كرد و در محضر درس اصول و فقه آخوند شيخ محمدكاظم خراساني تلمذ كرد و به مدت سيزده سال از محضر او مستفيض شدند.

علامه كمپاني تا پايان عمر پربارش در نجف اشرف رحل اقامت كرد و به همين دليل، يعني اقامت در نجف اشرف به «نجفي» نيز ملقب شدند. وي در طول عمر شريف و پربركتش كتاب‌ها و رساله‌هاي متعددي تاليف و تصنيف كرد و همين‌طور بر كتاب‌ها و رساله‌هاي علماي اسلامي، حواشي و تعليقه‌هايي تحرير كردند. 

كتاب منظومه تحفة‌الحكيم كه قواعد حكمت اسلامي و مسائل حكمت متعاليه را به نظم كشيده است با شرح و توضيح اشعار آن و تبويب مطالب و تفصيل مسائل منظوم آن مي‌تواند در كنار كتاب‌هاي مذكور به عنوان كتاب درسي در حوزه حكمت متعاليه و به طور كلي در مورد فلسفه اسلامي در مراكز آموزشي قرار گيرد. 

كتاب شريف تحفة‌الحكيم با مقدمه و تصحيح يكي از شاگردان برجسته مرحوم كمپاني يعني علامه شيخ محمدرضا مظفر در سال 1378 هجري قمري در نجف اشرف به زيور طبع آراسته شد. كتاب مذكور كه توسط وي به چاپ رسيده، بدون شرح و توضيح است، اما يكي از شرح‌هايي كه به تصريح علامه شيخ محمدرضا مظفر بر كتاب تحفة‌الحكيم نگاشته شده، شرح ناتمام و ناقصي است كه حكيم ميرزا مهدي آشتياني به نوشتن آن اقدام كرده بود و اما اجل به وي مهلت اتمام و اكمال آن را نداد تا آن را به انتها و سرانجام برساند، از اين‌رو، شرح او ناتمام و ناقص ماند و از مبحث وجود ذهني به ساير مباحث منظوم فلسفي تجاوز نكرد. 

علامه شيخ محمدحسين كمپاني پس از سال‌ها تحصيل، تدريس و تاليف علوم عقلي و نقلي سرانجام در ماه ذي‌الحجه سال 1361 هجري قمري در سن 75 سالگي در نجف اشرف چشم از جهان فرو بست و به دار باقي شتافت. 

كتاب حاضر در 11 فصل سامان يافته است. هستي‌ و نيستي، جعل و اقسام آن، وجود مستقل و رابط، مواد و جهات ثلاث، حدوث و قدم، قوه و فعل، ماهيت و لواحق آن، وحدت و كثرت، علت و معلول، جوهر و عرض، ذات و صفات واجب تعالي، عناوين يازدهگانه فصول اين اثرند. 

در انتهاي اين اثر، نمايه‌اي از اعلام و موضوعات نيز درج شده است.

چاپ دوم كتاب «هستي‌شناسي فلسفي (شرح تحفةالحكيم آيةالله محمدحسين غروي اصفهاني)» در شمارگان 700 نسخه، 508 صفحه و بهاي 110000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط