دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵
«ايران و مسئله اسرائيل» نوشته شد

كتاب «ايران و مسئله اسرائيل» تاليف حسين آجورلو و سيد روح الله حاج زرگرباشي از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام چاپ و منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب به بررسي روابط خارجي ايران و رژیم صهیونیستی در طول تاريخ و تاثيرات اين روابط بر خاورميانه و كشورهاي منطقه مي‌پردازد.

در بخشي از پيشگفتار اين اثر آمده است: «سياست خارجي به عنوان ابزار اساسي تعامل ميان دولت‌ها با محيط بين‌المللي، يكي از موثرترين عرصه‌هاي سياست‌گذاري براي تامين منافع ملي تمامي بازيگران عرصه بين‌الملل مي‌باشد. سياست خارجي يك كشور پس از تصميم‌گيري به وسيله افراد يا نهادهاي رسمي و با استفاده از ابزارها و فنون مختلف به مرحله اجرا گذاشته مي‌شود. استفاده صحيح از اين ابزارها در تحقق اهداف سياست خارجي و در ميزان موفقيت يك كشور، نقشي تعيين كننده دارد.»

اين اثر در 9 فصل با عنوان‌هاي «چارچوب نظري»، «بررسي سياست خارجي ايران و اسرائيل»، «تاريخچه يهوديت در ايران»، «روابط ايران و اسرائيل پيش از انقلاب اسلامي ايران»، «انقلاب اسلامي ايران و اسرائيل»، «ايران و گروه‌هاي ضد اسرائيلي»، «رويارويي ايران و اسرائيل در منطقه خاورميانه»، «اسرائيل و برنامه هسته‌اي ايران» و «ايران و اسرائيل: فصل جديد رويارويي» تدوين شده است.

به عقيده نويسنده اين اثر «ايران و رژيم صهيونيستي به عنوان دو كشور قدرتمند منطقه خاورميانه، در دوره‌هاي مختلف تاريخي داراي روابط خاصي بوده‌اند. ويژگي هاي متمايز هر كدام،‌ عاملي براي اهميت اين دو كشور منطقه خاورميانه بوده است. ايران به عنوان قديمي‌ترين كشور خاورميانه،‌ قدمت‌اش به چهار هزار سال پيش بر مي‌گردد. دولت‌هاي ايران سال‌ها بر كل خاورميانه حكومت كرده‌ا‌ند و جز در مرحله حمله اعراب و مغول به ايران، اين كشور مستقل بوده است، اما رژيم اسرائيل كه موجوديت خود را بعد از جنگ جهاني دوم اعلام كرده است، كم كم به كشوري قدرتمند در خاورميانه تبديل شده و توانسته است در چند جنگ، كشورهاي بزرگ عربي را شكست دهد. در منطقه خاورميانه به دليل اين‌كه اكثريت جمعيت و دولت‌هاي منطقه نژاد عرب هستند، ايران و اسرائيل به علت دارا بودن نژاد متمايز در شرايط خاصي قرار دارند.»

از ديگر مباحث اين اثر مي‌توان به تاثير هنجارها بر سياست خارجي، سياست خارجي رژیم صهیونیستی، يهوديان ايران پس از انقلاب اسلامي ايران، ايران و جنبش صيونيسم جهاني، تشكيل رژيم اسرائيل،‌ چالش‌هاي روابط ايران و اسرائيل، ديدگاه امام خميني(ره) درباره رژیم صهیونیستی ، اصول سياسي حزب الله، آغاز جنگ غزه،‌ كردستان عراق و رژیم صهیونیستی و چيستي هولوكاست اشاره كرد.

در بخشي از اين اثر با عنوان «ايران و روند صلح خاورميانه» آمده است: «در دهه 1960 ايران رابطه سياسي خود را با اسرائيل مستحكم كرد و سبب تقويت موضع اسرائيل در خاورميانه گرديد، دولت مصر هم در واكنش به اقدام ايران روابط خود را با اين كشور قطع و حملات سياسي شديدي را متوجه ايران نمود. حدود دو دهه بعد و در جريان صلح كمپ ديويد، رابطه مصر و اسرائيل، روابط سياسي ايران و مصر را از هم گسيخت. اما قبل از انقلاب اسلامي، ايران همواره با هدف ايجاد منطقه با ثبات، در پي ايجاد صلح اعراب و اسرائيل بود و در اين راستا به طرفين امتيازاتي را مي‌داد. از جمله اين امتيازات مي‌توان به ضمانت ايران مبني بر فروش نفت اسرائيل در قبال تخليه صحراي سينا اشاره كرد كه همين امر باعث پيشبرد صلح مصر و اسرائيل شد.»

چاپ نخست كتاب «ايران و مسئله اسرائيل» از سوي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام در شمارگان 1200 نسخه، 288 صفحه و بهاي 43000 ريال راهي بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط