سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
ناچیزی بودجه هنر و فرهنگ در مقابل بودجه فوتبال/ برای تقویت هنر انقلاب باید هزینه شود

زنجان- یک شاعر زنجانی از دیگر دلایل تضعیف هنر انقلاب اسلامی را کاهش بودجه‌های فرهنگی اعلام کرد و گفت: به عقیده بنده مهمترین مولفه در بحث هنر همین موضوع است که کمتر به آن توجه شده است.

رضا اسمخانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، با تبریک هفته هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: هنر انقلاب هنری است که پس از تجربه انقلاب اسلامی بروز پیدا کرده وجوهر اصلی آن ایثار و شهادت است.

وی با اشاره به اینکه بن مایه و هدف اصلی انقلاب اسلامی مبارزه و از بین بردن باطل و تحقق حق بر اساس آیه جاء الحق و زهق الباطل است، افزود: شاخصه اصلی هنر انقلاب اسلامی ایثار و شهادت است و هنرمند انقلاب هنرمندی است که متعهد به آرمان‌های انقلاب متعهد بوده و زیباترین مضامین را انتخاب کرده و به تصویر می‌کشد.

شاعر زنجانی با بیان اینکه هنر انقلاب مربوط به دو دسته اتفاقاتی است که در ایران و دنیا رخ داده است، افزود: این هنر علاوه بر اشتراکات تمایزاتی هم دارد که اتفاقاً امام راحل به این تمایزات تاکید داشتند.

وی با اشاره به تعاریف مطرح شده درباره هنر انقلاب و ویژگی‌های آن گفت: هنر انقلاب هنری است که موجب تعالی روح بشری شود و در چارچوب معیارها قرار گیرد؛ پس هنری که ما را به ابتذال های اخلاقی و برضد معنویت باشد؛ هنر نیست.

اسمخانی افزود: یکی از چالش‌های موضوع هنر انقلاب این است که تعصب عقلانیت و تبیین درستی در جامعه بییند و براساس آن رفتار کند؛ در واقع متعصب بودن و عقلانیت و بصیرت افزایی باید در دستور کار هنرمند انقلابی باشد.

یک شاعر زنجانی در ادامه به موانع رشد و تعالی هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در مسیر رشد و تعالی هنر انقلاب اسلامی یک سری موانعی است که مشاهده می کنیم که برای ایجاد یک فرهنگ در قالب هنر نیازمند به هنرمند شاخص در آن سطح هستیم.

وی با اشاره به اینکه در طول زمان شاخص‌های هنر انقلاب اسلامی به واسطه بالا رفتن افرادی که در این حوزه مشغول بودند یا ورود نسل جدید کاهش یافته است، تصریح کرد: به عقیده بنده باید این دغدغه مندی در بین افراد بیشتر شود و به شاخصه‌های این نوع هنر بیشتر پرداخته شود.

یک شاعر زنجانی از دیگر دلایل تضعیف هنر انقلاب اسلامی را کاهش بودجه‌های فرهنگی اعلام کرد و گفت: به عقیده بنده مهمترین مولفه در بحث هنر همین موضوع است که کمتر به آن توجه شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های در نظر گرفته شده برای هنر انقلاب اسلامی در برابر هزینه‌هایی که برای مسائلی همچون فوتبال در نظر گرفته شده بسیار کم است، گفت: باید این موضوع تقویت شود تا شاهد شکوفایی هنر انقلاب اسلامی باشیم؛ پس هر نتیجه‌گیری نیازمند سرمایه‌گذاری است که متاسفانه رخ نمی‌دهد.

یک شاعر زنجانی با اشاره به اینکه در زمینه استقبال جوانان و نوجوانان از هنر انقلاب اسلامی نیز گفت: رفته رفته میزان استقبال از هنر انقلاب افت پیدا کرده است که دلایل مختلفی هم دارد؛ اول اینکه تعداد نوجوانان دهه ۶۰ زیاد بود و این بخش مربوط به آمار است و وقتی زاد و ولد کمتر می‌شود؛ تعداد هنرمند کاهش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: اما الان موضوع تغییر یافته است و موضوع شاید همان باشد؛ ولی قالب آن تغییر پیدا کرده است و در حوزه چالش‌های بین‌المللی موضوعات به فلسطین و داعش و غزه سوق پیدا کرده است؛ هرچند که افرادی هم در این حوزه فعالند اما کاهش چشمگیر بوده است.

اسمخانی در ارتباط با تاثیر فضای مجازی در فرهنگ کشور و کمرنگ شدن هنر انقلاب اسلامی گفت: امروزه فضای مجازی تاثیر زیادی در عملکرد افراد دارد که اگر بستر مناسبی برای آن ایجاد کنیم؛ قطعاً موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از طرفی دشمنان بیکار نیستند و به دنبال تشویق جوانان به بی رغبتی در ارتباط با هنر انقلاب اسلامی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط