یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۴
هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند

لرستان - همزمان با گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، «امید کردی» به عنوان چهره سال فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی لرستان در سال ۱۴۰۲ انتخاب و معرفی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، آیین تجلیل از هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی روز یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگ و هنر و رسانه در تالار ماه حوزه هنری لرستان برگزار شد.

هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند

هنرمند انقلابی میدان‌دار و پرچم‌دار است

رئیس حوزه هنری لرستان در این مراسم با اشاره به اینکه هنرمند انقلابی کسی است که به معارف و ارزش‌های انقلاب ایمان داشته باشد، گفت: هنرمند انقلابی، انقلاب اسلامی را پیش می‌برد و میدان‌دار و پرچم‌دار است.

سامان سپهوند با اشاره به اینکه بعد از ۴۰ سال برای نخستین بار رو در رو و بدون واسطه با اسرائیل جنگیدیم، اظهار کرد: اگر نبودیم در شب‌های دفاع مقدس اما شکرگزار هستیم که شب وعده صادق با رمز یا رسول‌الله را دیدیم.

وی با اشاره به اینکه در معرفی چهره‌های شاخص هنر کار ما ارزیابی برآیند عملکرد هنرمندان است، بیان کرد: در واقع این چارچوب و قالب مبتنی بر تعریف هنر انقلاب در حوزه هنری و جبهه فرهنگی انقلاب است.

رئیس حوزه هنری لرستان با بیان اینکه هنرمند کسی نیست که اثری را خلق می‌کند، افزود: هنرمند کسی است که ویژگی‌های اثر را بعد از خلق در نظر می‌گیرد.

سپهوند با اشاره به اینکه هنرمند انقلابی کسی است که به معارف و ارزش‌های انقلاب ایمان داشته باشد، اظهار کرد: هنرمند انقلابی انقلاب اسلامی را پیش می‌برد و میدان‌دار و پرچم‌دار است.

به گفته وی هنرمند انقلاب اسلامی پیام انقلاب را به جامعه و یا بر عکس از جامعه به انقلاب انتقال می‌دهد.

رئیس حوزه هنری لرستان تاکید کرد: هنرمند انقلابی دنبال اثرگذاری است و تدبیر می‌کند که اثرش در جامعه دیده شود و هنرمند انقلابی برای اینکه این مهم را تحقق ببخشد باید خودش را در یک جبهه تعریف کند.

گام بلند هنر گام دوم انقلاب

استاندار لرستان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هُنَر مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که برای اثرگذاری بر احساسات و هوش انسانی یا به منظور انتقال یک مفهوم، آفریده می‌شود و با خلاقیت انسان همراه است، افزود: هنر، توانایی و مهارت آفریدن زیبایی است که به شکلی نمادین ظهور می‌کند. هنر با زیبایی و مهارت با یک اثر نمادین ظهور و بروز پیدا می‌کند در قالب‌های متعدد ترسیمی، ادبی، تجسمی در اشکال چندگانه هنر ظهور و بروز پیدا می‌کند.

زیویار با اشاره به اینکه بدون شک طی مسیر در گام دوم انقلاب اسلامی بدون توجه به مقوله فرهنگ و هنر اگر نگوییم غیرممکن است؛ بسیار دشوار و با همراه تهدیدها و تحدیدهای متعددی است، بیان کرد: رویدادهای فرهنگی و هنری اگر به صورت عالمانه و هدفمند طرح‌ریزی و اجرا شوند می‌توانند مسیر گام دوم انقلاب اسلامی را هموارتر و حرکت در این مسیر را پرشتاب‌تر کنند.

هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند

وی گفت: انقلاب اسلامی در گام دوم بسیاری از شاخصه را تحت تاثیر قرار داد و یکی از این شاخصه‌ها هنر است.

زیویار هنر متعهد را برخاسته از متن جامعه و مردم دانست و افزود: از آنجا که هنر متعهد هنری است که زمینه‌ساز رشد و تعالی انسان باشد و هنرمند متعهد موظف است هنری ارزشی تولید کند و هنر اگر همراه با تعهد نباشد هنر نیست‌.

بر اساس اعلام هیأت بررسی عملکرد هنرمندان افراد زیر به عنوان هنرمندان برگزیده هنر انقلاب لرستان معرفی شدند:

امید کردی (هنرهای تجسمی)، آرش رضایی (هنرهای نمایشی) طاهر مرادی (موسیقی و سرود) مهران یاراحمدی (هنرهای تصویری) عصمت دهقانی (ادبیات پایداری) وحید اشجع (آفرینش های ادبی) و اسماعیل اله دادی (ادبیات کودک و نوجوان)

هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند

در نهایت پس از بررسی عملکرد هنرمندان مذکور در سال ۱۴۰۲ کمیته انتخاب چهره برتر هنر انقلاب استان لرستان متشکل از ادارات و نهادهای مرتبط با فرهنگ و هنر استان «امید کردی» به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی استان لرستان انتخاب شد.

در این برنامه از دو هنرمند مهدی سلیمی و یاسین مظفری‌کیا هر دو در رشته (هنرهای تصویری) تقدیر شد.

همچنین در این آیین از "طهمورث آشناگر" از هنرمندان مطرح در حوزه هنرهای تجسمی به عنوان هنرمند پیشکسوت تجلیل شد و از جدیدترین اثر این هنرمند برجسته با موضوع شهدای غزه رونمایی شد.

هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی در لرستان معرفی شدند

به گزارش ایبنا، امسال شیوه و رویه انتخاب هنرمند سال استان متفاوت با سال‌های گذشته و با ساز و کاری نوآورانه به منظور تسهیل در انتخاب هنرمند سال استان صورت گرفت و در این راستا وب سایت «.honarshakhes.ir» مختص انتخاب «هنرمند سال انقلاب استان» راه‌اندازی شد که ثبت نام و درج اطلاعات و سوابق و جوایز توسط خود هنرمند انجام گرفت.

هر سال روز بیستم فروردین ماه که در تقویم ایران به‌عنوان سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم‌، سیدمرتضی آوینی و با نام روز هنر انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده، سرآغازی برای گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی می‌شود؛ هفته‌ای که در آن برنامه‌های متنوع و متعددی برای گرامیداشت یاد و خاطره این شهید هنرمند و پاسداشت خدمات ارزنده او در عرصه‌های گوناگون برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها