سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
کتاب «آقاسعید» و روایت زندگی شهیدی از جنس انقلاب

شهید جعفری همان اوایل جنگ تحمیلی به شهادت رسید؛ اما عرصه فعالیت‌هایش قبل و بعد از انقلاب چندان گسترده بود و چنان بر فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کرمانشاه اثر گذاشت که حتی با گذشت چهل سال از شهادتش، همچنان در یک‌سو طرفدارانی جدی و در سوی دیگر مخالفانی سرسخت دارد.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «آقاسعید» مستندی درباره زندگی و زمانه شهید کرمانشاهی، سیدمحمدسعید جعفری است که به قلم محمدمهدی همتی تألیف شده و او در این کار، کمک‌ها و همکاری بهنام باقری را کنار خود داشته است. این کتاب در فهرست تولیدات انتشارات راه یار جای می‌گیرد و در بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، در گروه مستندنگاری و بخش زندگینامه مستند به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. این کتاب را می‌توانیم در میان زندگینامه‌های شهدا قرار بگذاریم، اما از آن دسته زندگینامه‌هایی که تخیل و داستان‌سرایی در آن جایی ندارد و همه‌چیز در وفاداری به واقعیت‌های زندگی و زمانه قهرمان شهید روایت می‌شود.

شهید جعفری یکی از چهره‌های شاخص انقلاب در استان کرمانشاه بود و مدتی را هم در زندان‌های رژیم گذشته سپری کرد. بعد از انقلاب منشأ خدمات فراوانی به استان کرمانشاه شد و در مهار ناآرامی‌های غرب کشور نقش بسیار مهمی داشت. آقا سعید، یکی از آن اندک کسانی بود که حمله بعثی‌ها به ایران را زودتر شروع رسمی جنگ پیش‌بینی می‌کرد و بارها درباره نقشه‌های شومی که در سر صدام و متحدانش بود هشدار داده بود. اما در دولتی که آن زمان اداره امور کشور را به دست داشت، کسی صدای او را نشنید. بعدها مشکلات دیگری هم سر راهش قرار گرفت. اما او به مسیری که در پیش گرفته بود ادامه داد و در مواجهه با تلخی‌ها و ناملایمات و حتی انحرافاتی که می‌دید، ذره‌ای به درستی و حقانیت انقلاب و پاکی ریشه‌های آن شک نکرد. سرانجام در نخستین هفته‌های جنگ تحمیلی - همان جنگی که او وقوعش را حتمی می‌دید و خطرش را به این و آن گوشزد می‌کرد - به شهادت رسید.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «مقام معظم رهبری در سفر به استان کرمانشاه، در مهر ۱۳۹۰، سه بار به شهید سیدمحمدسعید جعفری اشاره کردند» که ابتدا در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه، روز بعد در جمع خانواده‌های شهدا و ایثارگران کرمانشاه و روز سوم نیز در دیدار بسیجیان استان بود. «این اشاره مکرر به شهید سیدمحمدسعید جعفری، برای کرمانشاهی‌ها معنایی متفاوت داشت؛ معنایی بیش از تجلیل رهبر انقلاب از یکی از شهدای شاخص استان. آقاسعید تنها سی و شش روز پس از آغاز جنگ تحمیلی به شهادت رسید؛ اما عرصه فعالیت‌هایش قبل و بعد از انقلاب چندان گسترده بود و چنان بر فضای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی کرمانشاه اثر گذاشت که حتی با گذشت چهل سال از شهادتش، همچنان در یک‌سو طرفدارانی جدی و در سوی دیگر مخالفانی سرسخت دارد. چنین شد که نویسندگان تصمیم گرفتند برای شناخت و سپس معرفی ایشان تلاش کنند.»

کتاب «آقا سعید» با عنوان فرعی «برگ‌هایی از زندگی و زمانه شهید سید محمد سعید جعفری» کتابی قطور و پرحجم، در بیش از ۶۶۰ صفحه است. فصول آن به ترتیب عبارتند از: مکتب انسان‌ساز (دوران نوجوانی)، کمند سعید (دوران جوانی)، زیر سایه روحانیت (دوران نهضت)، پاسداران انقلاب (دوران فرماندهی)، اصل، انقلاب است (دوران مظلومیت). هر کدام از این فصل‌ها، خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و در هر یک، بر مقطع یا ماجرایی مهم از زندگی شهید جعفری درنگ می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط