دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو»، انقلاب اسلامی و روایت‌های مردمی

گفت: زهراخانم، باغچه ما یه دونه درخت بادوم بیشتر نداره. امسال حاصل این درخت، این‌قدر شده. بیشتر از این عُرضه‌م نرسید به درد جبهه بخورم ننه!

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «هدیه‌ای باشد برای تو»، از مردم کاشان، از نقشی که آنان در پشتیبانی از انقلاب و جنگ ایفا کردند صحبت می‌کند و محمد قاسم‌زاده در همکاری با نشر راه یار تألیفش کرده است. این کتاب در بیست و یکمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس، در گروه مستندنگاری و بخش مجموعه خاطرات به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شد و به همین دلیل بد نیست نگاهی بیندازیم به سوژه و مضامین آن. اما قبل از آن، چند جمله از کتاب را باهم بخوانیم: «دست کرد زیر چادرش. یک کیسه پارچه‌ای درآورد که از کوک‌های نامنظمش معلوم بود، خودش آن را دوخته. اندازه کیسه آن‌قدر بود که دو کیلو بادام در آنجا بگیرد. بادام‌ها با پوست بود. گفت: زهراخانم، باغچه ما یه دونه درخت بادوم بیشتر نداره. امسال حاصل این درخت، این‌قدر شده. بیشتر از این عُرضه‌م نرسید به درد جبهه بخورم ننه!»

«هدیه‌ای باشد برای تو»، کتاب باصفایی است و صداقت در تک‌تک روایت‌های آن موج می‌زند. در آن، با آدم‌هایی مواجه می‌شویم که خالص و بی‌شیله‌پیله هستند و از آنچه دارند، در راه حق و حقیقت دریغ نمی‌کنند. نویسنده کتاب می‌کوشد این صفا و خلوص را، تا حد ممکن، امانت‌دارانه به خواننده نشان دهد و مخاطبش را در این صداقت و پاکی شریک کند. می‌نویسد: «به پیرزن‌ها و پیرمردهای غیوری برخوردم که نامشان در هیچ جای دفتر جنگ به چشم نمی‌آید. با جوان‌هایی آشنا شدم که بی‌ادعا و بی‌شهرت، واجبات جبهه را راست‌وریس می‌کردند. کارزاری که این زنان و مردان میدان‌دارش بودند، پشت جبهه نام داشت؛ اما هم‌اهمیت با خط مقدم، راهبردی و ضروری بود.»

قاسم‌زاده می‌افزاید: «فرماندهان و سرلشکران این سپاه همین مردم کوچه و بازار بودند که از تعهد خواهر و برادری، با غیرت پدرانه و مهر مادری بار جبهه را بر دوش کشیدند. اما آن‌قدر مجاهدت‌شان در نظر خودشان ناقابل بود که به‌ندرت شرح آن را در ذهن داشتند و حتی عکسی برای آلبوم‌شان ثبت نکرده بودند. در نقل خاطرات این مجموعه مختصر که متأسفانه خیلی دیر فراهم آمده، با گذشت سال‌ها هنوز آن‌چنان تواضع و اخلاص موج می‌زد که دلم نیامد به‌عنوان تدوینگر در زلالی لحن و صفای ادبیات روایت‌های‌شان دست ببرم. خواستم همان طور صاف و بی‌پیرایه به دل خواننده بنشیند.»

متن اصلی «هدیه‌ای باشد برای تو» در پنج فصل تنظیم شده است که به ترتیب عبارتند از: خواهران زینب (به یاری کردستان مظلوم می‌روند)، پیکار مادرانه (روزمرگی‌های زنان کاشان در دوران جنگ)، اهل بیت جبهه، چهل تن، سفارت جبهه در شهر. همچنین مجموعه‌ای از اسناد و تصایر در انتهای کتاب ضمیمه شده است که به کتاب وزن و اعتبار بیشتری می‌دهد. هدف از ثبت این روایت‌ها، نشان دادن فرهنگ انقلاب اسلامی از طریق مثال‌هایی واقعی است. به عبارت دیگر، قصه آدم‌هایی اهل کاشان، که در همین کشور، در همین دوران خودمان دور هم جمع شدند و به سهم خود، برای حل مشکلی بزرگ و پاسخ به نیازی که احساسش می‌کردند کوشیدند. از این منظر، «هدیه‌ای باشد برای تو» مطالعه‌ای در تاریخ مردمی انقلاب اسلامی است و بُعدی از ابعاد مجاهدت مردم ما در آن روایت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط