یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۷
خواندن لازمه ساختن است/ لزوم توجه به مولفان روستایی

خراسان‌رضوی - برخی از فعالان فرهنگی مشهد با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب تهران با عنوان «بخوانیم و بسازیم» و تاثیرات مثبت نمایشگاه در ترویج کتابخوانی، معتقدند که یقیناً لازمه ساختن؛ خواندن و متعاقب آن آگاهی است.

‌سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – مرجانه حسین‌زاده: هم‌زمان با اعلام شعار امسالِ نمایشگاه کتاب تهران ناشران، نویسندگان، مترجمان و تمامی پدیدآورندگان و دوست‌داران کتاب با شور و شوق به استقبال سی و پنجمین دور از این رویداد مهم فرهنگی رفته‌اند.

نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و ادبی در جوامع مدرن، نقش بسیار مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای صنعت نشر دارند. این رویداد بزرگ در ایران نیز هرساله به عنوان یک فرصت برای برقراری ارتباطات حرفه‌ای در صنعت نشر، نمایش و تبلیغ نوآوری‌ها در این صنعت، تبادل‌نظر و شبکه‌سازی و تقویت ارتباط بین‌المللی برای پدیدآورندگان کتاب شناخته می‌شوند و برای علاقه‌مندان به حوزه ادبیات نیز، همیشه فرصتی برای ارتباط مستقیم با مولفان و ناشران فراهم کرده‌اند.

از این رو نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یک رویداد فرهنگی و ادبی، نقش بسیار مهمی در جوامع ایفا می‌کنند و تأثیرات مثبت بسیاری بر روی جامعه و فرهنگ آن دارند.

در آستانه برگزاری سی و پنجمین دور از نمایشگاه کتاب تهران به سراغ چندتن از نویسندگان و فعالان فرهنگی مشهد رفتیم تا نظرات و راه‌کارهای آنان را در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن این دور از نمایشگاه را بپرسیم. محمد شیخانی، رونامه‌نگار باسابقه مشهد با اشاره به تاثیر نمایشگاه کتاب بر افزایش سرانه مطالعه در کشور گفت: نمایشگاه‌های کتاب به عنوان یک فرصت برای آشنایی با ادبیات، هنر، روانشناسی و.. نقشی بسیار مهم در ارتقای سطح دانش و آگاهی عمومی افراد جامعه دارند اما این نمایشگاه که از رویدادهای بسیار خوب کشور است در سال‌های اخیر به مرور تبدیل به ویترینی برای فروش کتاب شده است و این‌گونه ممکن است معنای نمایشگاهی خود از دست بدهد.

این نویسنده بیان کرد: اگر نمایشگاه صرفاً عرضه کتاب باشد ما در نهایت با یک تجمع نسبتاً بزرگ از تعدادی از ناشران مواجه خواهیم شد که در یک بازه زمانی محدود برای مدتی کوتاه گردهم آمده و فروشگاهی بزرگ از کتاب و بعضاً لوازم متفرقه را تشکیل می‌دهند.

شیخانی اظهار کرد: ما قطعاً باید به برگزاری رویدادهای متعدد کتاب‌محور در بازه نمایشگاه نزدیک شویم و این رویدادهای کتاب‌محور را با حضور نویسندگان و مترجمان و … بیشتر کنیم.

خواندن لازمه ساختن است/ لزوم توجه به مولفان روستایی


اهمیت برگزاری برنامه‌های جانبی در نمایشگاه

محمد شیخانی با اشاره به اهمیت برنامه‌های جانبی در نمایشگاه کتاب گفت: بخش عمده حاضران در نمایشگاه را «پرسه‌زنان» تشکیل می‌دهند و خریدار جدی کتاب نیازی به حضور در فروشگاه بزرگ کتاب ندارد اما اگر این رویدادهای کتاب‌محور با حضور مولفان سرشناس بیشتر شود، قطعاً دوست‌داران واقعی کتاب در نمایشگاه حضور پررنگ‌تری خواهند داشت.

این فعال فرهنگی با اشاره به شعار این دور از نمایشگاه که همان «بخوانیم و بسازیم» است، تصریح کرد: یقیناً لازمه ساختن؛ خواندن و متعاقب آن، آگاهی است اما اگر ما صرفاً فستیوال کتاب را برگزار کنیم این هدف محقق نمی‌شود و این رویداد بسیار خوب تبدیل به عرصه عرضه لوازم جانبی خواهد شد.

لزوم برگزاری نمایشگاه کتاب در تمام ماه‌های سال

در این رهگذر جواد لگزیان که حدود ۲۰ سال است در مطبوعات به معرفی کتاب مشغول است. در پاسخ به این پرسش که «نمایشگاه کتاب چه تاثیری در افزایش سرانه مطالعه دارد؟» گفت: همین که این رویداد بهانه‌ای شود نام کتاب در میان مردم شنیده شود بسیار اتفاق خوبی است.

این روزنامه‌نگار با اشاره به راهکارهای هرچه بهتر برگزار شدن نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه باید هر سال در ماه‌ها و فصل‌های مختلف در همه شهرهای کشور عزیزان برگزار شود.

خواندن لازمه ساختن است/ لزوم توجه به مولفان روستایی


مولفان روستایی باید سهم بیشتری از این رویداد داشته باشند

لگزیان افزود: نمایشگاه فرصت خوبی برای ارائه کتاب از طرف ناشران است اما باید با امکاناتی از طرف نمایشگاه کتاب‌ها و نویسنده‌های روستایی تحت پوشش قرار بگیرند تا این قشر از جامعه هم بتوانند سهم بیشتری از نمایشگاه کتاب داشته باشند.

این فعال فرهنگی اظهار کرد: روستاها فوق‌العاده مهم هستند و الان با وجود گوشی‌های هوشمند باید این افراد با نمایشگاه کتاب پیوند دائمی و پویا داشته باشند.

جواد لگزیان در انتها بیان کرد: نمایشگاه کتاب باید دائمی باشد و همیشه ویترین آن در سراسر کشور برقرار شود. باید از بستر اینترنت استفاده کرد و همه روستاها را صاحب کتابخانه و کارگاه نوشتن کرد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وپنجمین دور از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط