سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۹
نقاط قوت نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر از نقاط ضعف آن است/ فرصتی برای مواجهه پدیدآورنده و مخاطب

مازندران- یک نویسنده گفت: نقاط قوت فروش مجازی نماشگاه کتاب برجسته‌ است و پیشنهاد می‌کنم برای بهتر شدن بخش مجازی، نظم و هماهنگی بیشتری برای خریداران کتاب درنظر بگیرند تا مخاطب با خیال راحت در زمان‌بندی دریافت کتاب، نسبت به خرید کتاب اقدام کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): میثم متاجی شاعر و منتقد ادبی، مروج کتاب و مدرس شعر، داستان و نوشتن خلاق است. «شیهه» تقدیر شده در جایزه شعر شاملو «نامه سپید» و «میراث تو فقط ایستادن است» از آثار این نویسنده و شاعر مازندرانی است.

.به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب با او گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید

-نمایشگاه کتاب چه تاثیری در معرفی و بندسازی پدیدآورندگان دارد؟

نمایشگاه در معرفی و برندسازی آثار پدیدآورندگان نقش چندانی ندارد و بیشتر شبیه زیرساختی است که کتاب‌هایی که در فضای ادبیات، فرهنگ، هنر و هر حوزه تخصصی دیگری معرفی و برندسازی شدند فرصت تهیه آن را فراهم می کند، چون برندسازی در جایزه‌های کتاب، جایزه‌های ادبی و مواردی از این دست اتفاق می‌افتد و اکنون هم می‌توانیم این برندسازی را در فضای مجازی و مطبوعات داشته باشیم.

-پدیدآورندگان بومی چگونه می‌توانند در نمایشگاه کتاب سهم داشته باشند و خود آثار خود را در فضای نمایشگاه کتاب عرضه کرده و از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنند؟

پدیدآورندگان بومی می‌توانند از دو راه در نمایشگاه سهم داشته باشند، ابتدا اینکه آثار خود را به ناشرانی که در تهران فعالیت دارند ارائه می‌کنند بدهند. روش دیگر، حضور ناشران استانی در نمایشگاه کتاب است و از این ۲ طریق می‌توانند در نمایشگاه سهم داشته باشند که هر دو روش خوب است.

در بخش نخست نویسنده بومی به سراغ ناشر تهرانی می‌رود فقط به این دلیل که در پایتخت قرار دارد و هنوز قلم و جایگاه نویسنده در آن رشته تثبیت شده نیست و هزینه تقبل کرده و ناشر هم به چاپ کتاب اقدام می‌کند و چون هزینه را پدیدآورنده تقبل کرده ممکن است ناشر هم چندان انرژی و وقت برای معرفی کتاب در نمایشگاه نگذارد.

شکل دوم از صورت نخست این است که ناشران تهرانی یک سری از پدیدآورندگان بومی و استانی را می‌شناسند که در رشته خود تا حدودی سرآمد هستند و سرمایه‌گذاری می‌کنند اینجاست که ناشر برای بازگشت سرمایه خود، به فروش کتاب و معرفی آن بیشتر کمک می‌کند.

در شکل دوم ناشران بومی در نمایشگاه حضور دارند و کتاب‌هایی منتشر می‌کنند از مولفان بومی آن استان است که روش خوبی است و به شرطی که ناشر به ساز و کار حرفه‌ای آگاه باشد و بتواند در بین ناشران فراوانی که در کشور هستند فعالیت برجسته‌ای در نمایشگاه انجام دهد.

-چه تحلیلی از ارتباط پدیدآورندگان بومی با مخاطبان نمایشگاه کتاب دارید و آیا به نظر شما فضایی برای مواجهه رو در روی پدیدآورندگان با یکدیگر و دریافت نظر مخاطبان وجود دارد؟

اینکه پدیدآورنده بومی با چه ناشری کار کرده است را با این موضوع مرتبط می‌دانم. برگزاری یک سری نشست‌ها در نمایشگاه که پیش از این تجربه‌اش را داشته‌ایم و جشن امضای کتاب فرصت خوبی برای ارتباط بین پدیدآورندگان بومی و مخاطبان در نمایشگاه کتاب است.

همچنین اطلاعیه‌هایی که در قالب پوستر منتشر می‌شود را می‌توان به شکل خبر به گوش مخاطب رساند که کمک دوسویه است. ناشر وقتی کتاب پدیدآورنده را منتشر کرده و جشن امضا برپا می‌کند، مخاطبان مولف، ناشر را بیشتر می‌شناسند و مولف هم از ظرفیت ناشر استفاده می‌کند و دوسویه به هم کمک می‌کنند. اینکه مولف در میان مخاطبان چقدر دایره نفوذ دارد در این زمینه موثر است. مخاطبان از سراسر کشور در نمایشگاه حضور می‌یابند و فرصت خوبی برای مولف محسوب می‌شود. نمایشگاه برای این دید و بازدیدها و ارتباط بین مولفان با یکدیگر و ناشران با هم و مخاطبان با آنها فرصت بسیار خوبی است.

-درباره بخش فروش مجازی نمایشگاه کتاب چه نظری دارید؟

فروش مجازی فرصت خوبی است البته که فلسفه نمایشگاه کتاب به شرکت حضوری تدبیر شده و شبیه یک رویداد جمعی با محوریت کتاب است که علاقه‌مندان کتاب را گرد هم می‌آورد اما نمی‌توان از این مسئله هم عبور کرد که چرخ اقتصادی ناشران باید بچرخد و فروش و سود داشته باشند و به قول معروف در انتشاراتی آنها باز بماند.

بخش فروش به این حوزه کمک می‌کند و برای بخشی از مخاطبان که امکان بازدید حضوری از نمایشگاه ندارند فرصت خوبی است، در مجموع فروش مجازی را برای ناشران، مولفان و مخاطبان فرصت خوبی می‌دانم.

-تاثیر فروش مجازی و نقاط ضعف و قوت آن را بیان کنید. چه پیشنهادی برای بهتر شدن بخش مجازی دارید؟

نقاط قوت فروش مجازی نماشگاه کتاب برجسته‌تر است، تسهیل در ارئه و فروش کتاب توسط ناشر، فروش و تسهیل توسط مولف و تسهیل و دسترسی کتاب برای مخاطب یا خریدار کتاب جزو نقاط قوت محسوب می‌شود. ن

قطه ضعف آن می‌تواند شیوه ثبت سفارش و زمان رسیدن کتاب به دست خریدار باشند که گاهی زمان‌بر است که باید تقویت شود. پیشنهاد می‌کنم برای بهتر شدن بخش مجازی، نظم و هماهنگی بیشتری برای خریداران کتاب درنظر بگیرند تا مخاطب با خیال راحت در زمان‌بندی دریافت کتاب، نسبت به خرید کتاب اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها