پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
نکوداشت «مختومقلی فراغی » در بجنورد برگزار شد/ مختومقلی، سعدی ترکمن‌ها

خراسان شمالی- دویست‌ونودویکمین آئین نکوداشت « مختومقلی فراغی » از سوی موسسه فرهنگی، هنری اویلان خراسان شمالی با استقبال علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در بجنورد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، علی رهبر مدیرعامل موسسه خانه فرهنگ ترکمن عصر پنجشنبه در این آئین ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد با اشاره به اینکه بدون شک اصالت هر ملتی ریشه در فرهنگ و تاریخ آن ملت دارد که بیانگر عظمت و اقتدار آن ملت است گفت: بی‌گمان ریشه فرهنگ در مفهوم هویت بشری خود شامل زبان، پوشش، گویش و مفاخر و آثار فرهنگی مختص آن است، اما نمود بارز آن در مفاخر و آثار به جای مانده از مفاخر خواهد بود.

وی با بیان اینکه گستره ایران فرهنگی ما مهد بزرگان بسیاری است که از دیرباز در تمدن بشری اثرگذار بوده‌اند، بیان کرد: هر چند در برخی از کشورهای همسایه به دلیل نداشتن ریشه‌های فرهنگی مستقل به دنبال ایجاد ریشه فرهنگی مستقل برای خود از طریق مصادره مفاخر فرهنگی بودند، اما می‌توان گفت این مفاخر هم چون هویت همیشه خلیج فارس ایران، گسستی از فرهنگ ایرانی خود نخواهد داشت و به طور قطع مختومقلی فراغی یکی از مفاخر ایران زمین است که اگر چه در بین یکی از اقوام کهن و لاینفک متولد شده، اما متعلق به تمام بشر است و باید تمام مردم ایران بیش از پیش او را شناخته و جهانیان را با آثار وی آشنا سازند.

رهبر ادامه داد: این شاعر بنام ترکمن در عرفان و حکمت تامل کرده و سال‌های عمر خود را در راستای وحدت بخشی به ملت خود صرف و همواره سعی و تلاش کرده و به شناختی عمیق از معرفت و معنا رسیده است.

مدیرعامل موسسه خانه فرهنگ ترکمن، اشعار این عارف فرزانه را تجلی، شناخت و معرفت دانست به نحوی که در گستره دیوان اشعار خود چیزی جز صلح، دوستی، محبت و معرفت را جای نداده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به شناخت عمیق این شاعر و عارف از بزرگان ادب فارسی هم چون حافظ، سعدی، مولوی و عمر خیام و تاثیرپذیری‌اش از آن‌ها در سبک شعری خود سخن اشاره کرد و ادامه داد: توجه بسیار او به شعرای کلاسیک ایران زمین از دیگر ویژگی‌های مختومقلی فراغی است و آنگونه که از آثار وی برمی‌آید، این شاعر با زبان فارسی آشنایی کامل داشته است و از گنجینه ادب فارسی کسب فیض کرده است.

رهبر گفت: تبلور ادبیات مختومقلی به عنوان اصلی‌ترین نمونه ادبیات ترکمن و ظهور بزرگان ادب فارسی هر دو در بستری از پیوندها و همانندی‌های انکارناپذیر فرهنگی و اخلاقی را میسر کرده است، ضمن اینکه او نه تنها ادبیات فارسی بلکه ادبیات ملل شرق را نیز فرا گرفته و شعر و سخن خود را در خدمت اجرای اندیشه های اخلاقی، عرفانی و اجتماعی قرار داده است.

نکوداشت «مختومقلی فراغی » در بجنورد برگزار شد/ مختومقلی، سعدی ترکمن‌ها

وی با اشاره به اینکه کاربرد واژه‌های شعر فارسی در ادبیات شعر او کارایی بالایی دارد به گونه‌ای که می‌توان مدعی بود این ویژگی یکی از رموز ماندگاری شعر مختومقلی فراغی است، تصریح کرد: خردگرایی از دیگر ویژگی‌های اشعار اوست و از این حیث، او را با رودکی، فردوسی، سعدی و ناصرخسرو مقایسه کردند.

رهبر در پایان از موسسه فرهنگی اویلان خراسان شمالی خواست تا این شاعر نامدار ترکمن را از حیث ادبیات تطبیقی به مردم معرفی کند و از آنجایی که خراسان شمالی گنجینه فرهنگ هاست، بستری در این استان فراهم و تمام مفاخری که در استان قابل شناسایی طی یک هفته معرفی و در سطح ملی نیز در این راستا قدم برداشته شود.

مختومقلی، فردوسی زبان ترکمن‌هاست

ناصرقلی سارلی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه مختومقلی فراغی در میان شاعران ترکمن جایگاه ویژه‌ای دارد و هر چند او را فردوسی زبان ترکمنی می‌خوانند، اظهارداشت: اما مختوم‌قلی همزمان فردوسی ترکمن‌هاست به واسطه اینکه بنیان گذار دوره نوین ادبیات شعر ترکمن‌هاست و هم مولوی ترکمن‌هاست؛ زیرا همان سوز و گداز عاشقانه و عارفانه و معارف الهی که در آثار مولوی وجود دارد در جای جای اشعار مختومقلی حضور و نمودی برجسته دارد.

وی ادامه داد: همزمان مختومقلی سعدی ترکمن‌هاست، زیرا همان فصاحت و بلاغتی دارد که سعدی در میان شاعران فارسی‌گو دارد و همان اندازه که اشعار سعدی در زبان فارسی ضرب‌المثل‌های بسیاری را به ارمغان آورده است، در اشعار مختومقلی ضرب‌المثل‌های بسیاری وجود دارد که نمی‌دانیم ضرب‌المثلی که در شعر او جای گرفته یا شعری است که مختومقلی سروده است.

سارلی خاطرنشان کرد: همانگونه که در خانه هر ایرانی در کنار قرآن، دیوان حافظ وجود دارد، در خانه هر ترکمنی یک دیوان مختومقلی وجود دارد و از این روی همزمان حافظ ترکمن‌هاست و در حقیقت، مختومقلی جامع هر ۴ شخصیت بزرگ شعر فارسی در میان ترکمن هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها