یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
مستندات اقدامات صهیونیست‌ها در کتاب «نیم قرن تا ناکامی» برای جامعه روشنگر است

عباس سلیمی نمین، پژوهشگر تاریخ و مدیر مسئول دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه تاریخ و سیاست کتاب‌های «نیم قرن تا ناکامی» و «چالش‌های تاریخی» را از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خریداری و مطالعه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عباس سلیمی نمین، پژوهشگر تاریخ و مدیر مسئول دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران به عنوان پیشنهاد خرید کتاب از سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب در حوزه تاریخ و سیاست گفت: به دلیل بروز برخی مسائل بین ایران و صهیونیست‌ها کتاب «نیم قرن تا ناکامی» تالیف رونن برگمن را که سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در شمارگان ۳ هزار نسخه به چاپ رسیده و به تازگی به چاپ دوم رسیده است، برای خرید از نمایشگاه کتاب پیشنهاد می‌کنم.

وی افزود: این کتاب برای تجدید چاپ، دوباره ویرایش شد. در واقع این کتاب به اقدامات ضدایرانی صهیونیست‌ها بعد از ۲۳ بهمن‌ماه می‌پردازد و آن را با جزئیات کامل شرح می‌دهد. این اقدامات صهیونیست‌ها در حالی صورت گرفت که هنوز در ایران هیچ سیاستی اتخاذ نشده بود و درگیر مسائل داخلی بعد از پیروزی انقلاب بودیم. این کتاب نشان می‌دهد اینکه گفته می‌شود عملکرد صهیونیست‌ها ریشه در اقدامات ایران دارد، بسیار اشتباه است. خود نویسنده بر این نکته صحه گذاشته است.

سلیمی نمین بیان کرد: مردم ایران بعد از پیروزی انقلاب دیپلمات‌های صهیونیست‌ها را با حضور شهید بهشتی از ایران بدرقه کردند. این دیپلمات‌ها بعد از پیروزی مدتی بیرون از سفارتخانه بودند، طی تماسی که با امیر انتظام داشتند خواهان این شدند که در ایران بمانند ولی دولت موقت با ماندن آنها مخالفت کرد و شهید بهشتی به هتل آزادی رفت و آنها با حفاظت کامل از ایران خارج شدند. علی‌رغم جنایتی که صهیونیست‌ها با واردات شیرخشک و غارت‌هایی که انجام دادند، ملت ایران بزرگ‌منشانه برخورد کرد. مستندات اقدامات صهیونیست‌ها در این کتاب از سوی رونن برگمن آورده شده است و می‌تواند برای جامعه روشنگر باشد.

وی در ادامه گفت: کتاب «چالش‌های تاریخی» که به تازگی رونمایی شد، پاسخگوی گره‌های ذهنی مخاطبان از تاریخ باستان تا امروز خواهد بود. در این کتاب روایت مدافعه‌گونه‌ای از اینکه آیا باید روز هفت آبان در ایران گرامی داشته شود یا اینکه این روز هیچ ربطی به ملت ایران ندارد و آزادی اشرافیت یهود در بابل است، آورده شده است. همچنین رخدادهای مختلف دیگری از کودتای ۱۲۹۹ تا کودتای ۱۳۳۲ و اتفاقات دیگری که بعضاً تبدیل به چالش شده و کسب تجربه تاریخی را مختل کرده، در این کتاب آورده شده و در کتاب «چالش‌های تاریخی» زمینه تشخیص را تعیین می‌کنیم.

سلیمی نمین افزود: هشت موضوع تاریخی و بحث دو جانبه در این کتاب ارائه شده است. یعنی یا مناظره قلمی، یا شفاهی و یا مهاجه است. مثلاً مستند انقلاب ۵۷ را که از سوی شبکه من و تو منتشر شد، پیاده کردیم و به آن جواب دادیم و زمینه تشخیص را فراهم کردیم. در واقع در این کتاب ۸ موضوع مهم چالش‌برانگیز تاریخ معاصر را عرضه می‌کنیم تا ببینند کدام روایت مستندتر و دقیق‌تر است. خرید و مطالعه این کتاب به علاقه‌مندان کسب تجربه از تاریخ توصیه می‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها