چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
همه‌چیز درباره ادبیات زنان نویسنده آفریقایی_ آمریکایی

شماره پانزدهم و شانزدهم فصلنامه «فرم و نقد» با پرونده‌ای از آثار زنان نویسنده آفریقایی_ آمریکایی روی دکه روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در بخش ادبیات شماره پانزدهم و شانزدهم فصلنامه فرم و نقد در پرونده‌ای آثار زنان نویسنده آفریقایی_ آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است. این بخش شامل سرمقاله‌ای از شکیبا سام و مقالاتی ازهارولد بلوم، مرضیه محسنی، سیگرید کینگ، نل سالیوان و الن شوالتر با ترجمه‌هایی از فرزام کریمی، پگاه فرهنگ‌مهر و مریم میرزایی است.

در بخش نگره ادبیات، مقالاتی از استیون کینگ، ادموند ویلسون، الن شوالتر، الن سیکسو و مالکوم کولی با ترجمه‌هایی از سیدجواد یوسف بیک، پگاه فرهنگ‌مهر و فرزام کریمی به چاپ رسیده است. سایر بخش‌های این فصلنامه نظیر ادبیات همیشه، شامل مقاله‌ای از شکیبا سام درباره فرانتس کافکا و یگانه اثر اعجاب‌انگیز وی یعنی «مسخ» می‌شود.

در روی پیشخوان شاهد مقالاتی از حامد رحیمی و زهرا نعیمی و ترجمه‌ای از مهدی سرائی درباره کارلوس فوئنتس هستیم و در بخش یک داستان استثنائی مقاله‌ای از گئورگ لوکاچ با ترجمه پارسا زنگنه و در بخش نقد روانکاوی مقاله‌ای از ژان میشل راباته با ترجمه‌ی کیومرث ریحانی مهر آمده است.

در بخش سینمایی نیز به موضوعات نگره، صامت، کلاسیک، سینما، معماری، اکران خارجی و سینمای همیشه پرداخته شده و در این قسمت که با سرمقاله‌ای از مسعود فراستی تحت عنوان «تزهایی درباره هنر (مقدمه‌ای بر فرم-حس)» آغاز می‌شود، مطالبی همچون مقالاتی از اپل ژو یاپینگ، بلا بالاژ و میرلا جونا افرون با ترجمه‌هایی از پارسا زنگنه و مسعود فراستی در بخش نگره، مقاله‌ای از الکساندر اوانسیان و مقاله‌ای دیگر از سابینه هاکه با ترجمه شروین طاهری در بخش سینمای صامت، مقالاتی از آلفرد هیچکاک، هاوارد هاکس، یاسو جیرو ازو، جورج کیوکر با ترجمه‌هایی از سیدجواد یوسف بیک، حامد حمیدی، فردین آریش و محمد قنبری کلخوران در بخش سینمای کلاسیک به چاپ رسیده است. همچنین در بخش سینما-معماری مقاله‌ای از استیون جیکوبز با ترجمه‌ی اختر اعتمادی، در بخش اکران خارجی مقالاتی از یاشار یوسفی، محمد علینوری، علیرضا محمدپور، میلاد سعادتی، محمد لطفی، الکساندر اوانسیان و محمد قنبری‌کلخوران، در بخش سینمای همیشه مقاله‌ای تحت عنوان «از حسادت تا مرگ / اتللو، زندگی دوگانه جورج کیوکر» به قلم مسعود فراستی ارائه شد.

در بخش هنرهای تجسمی شاهد انتشار پرونده‌ای برای هانیبال الخاص به سردبیری پانته‌آ بیات مختاری و مقالاتی از شهاب‌الدین نژادهرانی، محمد قنبری، شیوا بیرانوند و گفت‌وگویی کوتاه با نیلوفر قادری‌نژاد و نیز نقد طرح‌های ارسالی با احمد وکیلی نیز هستیم.

شماره پانزدهم و شانزدهم فصلنامه تخصصی «فرم و نقد» به سردبیری و مدیرمسئولی مسعود فراستی و دبیری تحریریه و مدیریت هنری شکیبا سام در قالب ۲۵۶ صفحه و با قیمت ۲۸۰ هزار تومان روانه‌ بازار جراید و مطبوعات ایران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها