دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران

خراسان جنوبی- دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران به زودی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، مهدی رمضانی در نشست خبری با اصحاب رسانه خراسان جنوبی گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ کتابخانه در کشور فعال است که از این تعداد هزار کتابخانه مشارکتی و ۲ هزار و ۸۰۰ کتابخانه مستقیم زیر نظر کتابخانه ها است.

وی افزود: ۶۰ خدمت در سراسر کتابخانه‌های کشور قابل ارائه است که این ظرفیت بی‌بدیل است.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در راستای توسعه خدمات فرهنگی اواخر هفته جاری کتابخانه تمام الکترونیک به نام آینده در تهران افتتاح می‌شود.

رمضانی با اشاره به اینکه بعد از مسجد و مدرسه کتابخانه گسترده‌ترین شبکه فرهنگی کشور است، اظهار کرد: امیدواریم امکان عضویت و بهره مندی از حوزه کتابخانه های عمومی با محوریت کتاب افزایش یابد.

وی ادامه داد: در کشور بیش از ۱۰ میلیون نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند که از این تعداد قریب به ۳ میلیون نفر عضو فعال اند.

تلاش برای حل مشکل اعتباری پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در دیداری که با نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی داشتم مطرح شد که افتتاح پروژه کتابخانه مرکزی بیرجند به تاخیر افتاده است؛ زمین این طرح اختصاص یافته است اما برای حل مشکل اعتبار ملی جلساتی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کنیم‌.

وی گفت: در خراسان جنوبی شهری بدون کتابخانه وجود ندارد ۲۵ کتابخانه روستایی فعال است اما نیاز است تعداد کتابخانه های سیار نیز افزایش یابد.

رمضانی بیان کرد: طی جلسه‌ای که با استاندار خراسان جنوبی داشتم مقرر شد ۱۲ پروژه نیمه تمام کتابخانه‌های استان از محل اعتبارات استانی پیگیری شود.

وی گفت: کمبود نیروی انسانی در این استان به چشم می‌خورد که رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: در نظر داریم یک کتابخانه در خراسان جنوبی باز طراحی شود تا از نسل جدید خدمات در نرم افزار و و فیزیکی آن با جدیت پیش رود.

دیدار با خانواده شهدا موجب افزایش روحیه خدمت‌رسانی می‌شود

همچنین دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی در سفر به خراسان جنوبی با خانواده اولین شهید مدافع حرم استان هم دیدار کرد.

مهدی رمضانی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دیدار با خانواده شهید مرتضی بصیری پور، اولین شهید مدافع حرم استان، گفت: در سفرهای استانی سعی می‌کنم با خانواده شهدا دیداری تازه کنم دیدار با خانواده شهدا موجب تجدید روحیه برای خدمت به ملت می شود.

محمود حاجی مدیر کل کتابخانه های خراسان جنوبی هم در دیدار گفت: همزمان با شهادت شهید مرتضی بصیری پور کتابخانه‌ای در منطقه مهرشهر بیرجند به اسم شهید احداث شد و مایه برکت و خیر در این منطقه شده است.

پدر شهید مرتضی بصیری پور میز در این دیدار ضمن خوش آمد گویی گفت: دشمن سخت در تلاش نابودی انقلاب و اسلام است اما ما وظیفه داریم در حد توانمان تلاش کنیم.

پدر شهید ادامه داد: هر شهیدی که تقدیم انقلاب می کنیم وظیفه ما در قبال انقلاب سنگین تر می شود.

در ادامه سفر دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به همراه مدیر کتابخانه های خراسان و جنوبی و هیئت همراه با خانواده شهید امیر سرلشکر خلبان محمد حسین رئوفی فرد دیدار کردند.

در این دیدار از موزه شهید رئوفی فرد که به تدبیر خانواده در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در محل منزل شهید و برای عرضه مدال‌ها، درجه‌ها، لباس‌ها و لوازم شخصی این شهید والامقام دایر شده است؛ بازدید شد.

زنده یاد امیر خلبان شهید محمدحسین رئوفی فرد مهرماه ۱۳۳۴ متولد شد و بعد از اتمام دوران تحصیل، سال ۱۳۵۳ وارد دانشکده افسری هوانیروز شد.

امیر خلبان شهید رئوفی فرد بعد از پیروزی انقلاب، داوطلبانه مأموریت‌های زیادی در نقاط مختلف کردستان انجام داد و در غائله کردستان و هنگام عزیمت به بانه و سردشت - ۱۰ اسفند ۱۳۵۸ - با بالگرد کبری پیشاپیش سه بالگرد دیگر در پرواز بود که با شلیک گروهک‌ها مورد هدف قرار گرفت، پیکر پاکش که ۴۲ روز در ارتفاعات برفی مانده بود، ۲۳ فروردین ۱۳۵۹ توسط مردم محلی کشف شده و پس از شناسایی به زادگاهش منتقل و سر مبارک این شهید پس از ۶ ماه توسط همرزمانش به جسم مطهرش ملحق شد.

استاندار خراسان جنوبی: اعتبار کتابخانه مرکزی بیرجند پیگیری می شود

استاندار خراسان جنوبی گفت: ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند ضروری است و تامین اعتبار مورد نیاز آن پیگیری می‌شود.

جواد قناعت در دیدار مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بیرجند گفت: برای ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند به عنوان یک ضرورت از محل منابع ملی هم مجموعه شما و هم ما پیگیری لازم را از طریق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهیم تا روند احداث آن آغاز شود.

وی گفت: در خصوص کتابخانه مرکزی که زمین برای ساخت آن اختصاص یافته از محل اعتبارات استانی نمی‌توانیم کمک کنیم و اگر عملیات اجرایی آن شروع نشود، خلع ید خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سه ماه یعنی تا خرداد سال آینده برای شروع عملیات اجرایی ساختمان کتابخانه مرکزی فرصت است و تا آن زمان باید تخصیص اعتبار شروع این کار عملی شود تا زمینه احداث کتابخانه مرکزی استان با اعتبارات ملی فراهم شود.

وی ادامه داد: برای تکمیل ۱۲ کتابخانه عمومی در دست اجرا از محل منابع استانی کمک خواهیم کرد.

قناعت با اشاره به اختصاص ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار به کتابخانه‌های عمومی استان از محل سفر دوم رئیس جمهور گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال به استان و ۱۰۰ میلیارد ریال به سازمان مرکزی کتابخانه‌ها اختصاص یافته است که انتظار داریم از این محل نیز کتابخانه مرکزی استان ویژه دیده شود.

وی خواستار توسعه کتابخانه‌های سیار در روستاهای استان شد و افزود: برخی کتابخانه‌ها تجهیزات قدیمی دارند که نیاز است به‌روز رسانی شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نویسندگان و ناشران بومی خوبی در خراسان جنوبی داریم که انتظار است این آثار خریداری و از این افراد حمایت شود.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار دارد و از نظر بُعد مسافت دورترین استان به پایتخت است که این بعد مسافت باعث شده کمتر دیده شود.

قناعت گفت: در گذشته به خراسان جنوبی کمتر توجه شده و اکنون با وجود اینکه سومین استان پهناور کشور است جزو استان‌های کم برخوردار بوده و در عرصه پیشرفت نسبت به استان‌های دیگر عقب است.

در ادامه این دیدار مهدی رمضانی گفت: اکنون در سراسر کشور ۸۰۰ محفل ادبی و ۳۰۰ محفل قرآنی در کتابخانه‌ها فعال است.

وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سطح کشور بیان کرد: به جهت شبکه و دسترسی عمومی به کتابخانه‌ها جزو ۲۰ کشور برتر دنیا، پنج کشور برتر آسیا و در منطقه نیز با توجه به کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا برترین کشور هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: در زمینه مشاوره از کمیته امداد درخواست کردیم که مراکز مشاوره آنها در محل کتابخانه‌های عمومی مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی، نهاد عمومی غیردولتی است؛ افزود: با توجه به اینکه جمعیت سالمند زیادی در کشور داریم به دنبال ارایه خدمات فرهنگی به این قشر از جامعه هستیم.

رمضانی با تاکید بر مهارت محوری اعضای کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: تنها نهادی هستیم که در سطح کشور به نابینایان و ناشنوایان خدمات فرهنگی ارایه می‌دهیم.

وی گفت: از حیث شبکه در تعداد کتابخانه مشکلی در استان نداریم و روستاهای پرجمعیت دارای کتابخانه هستند اما به دنبال بازپروری کتابخانه‌های عمومی هستیم‌.دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: قرار است خودروهای جدید برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در اختیار ما قرار گیرد که از این محل به خراسان جنوبی کمک خواهیم کرد.وی گفت: ساخت کتابخانه مرکزی شهر بیرجند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود.

رمضانی افزود: خراسان جنوبی و شهر بیرجند فاقد کتابخانه مرکزی است و در دولت سیزدهم ایجاد پروژه جدید سخت صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه زمین کتابخانه مرکزی اختصاص یافته امیدواریم با توجه به ضرورتی که این کتابخانه دارد، مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

وی همچنین گفت با دستور رئیس جمهور، ارتباط و تعامل کتابخانه‌های عمومی با مساجد و مدارس در دستور کار قرار گرفته و در چند نقطه آغاز شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری حدود ۱۳ سال پیش در نمایشگاه کتاب بر راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس تاکید کردند که این کار خوب روی زمین مانده بود و براساس دستور ایشان، رئیس جمهور نیز اخیراً دستور داد زنگ کتابخوانی تشکیل شود و این چرخه اطلاع‌رسانی بین مدرسه و کتابخانه شکل بگیرد.همچنین در این دیدار مقرر شد برای ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند پیگیری‌ها از طریق استاندار خراسان جنوبی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شود.

رفع مشکلات کتابداران خراسان جنوبی در دستور کار است

در این سفر رمضانی در نشست صمیمی با کتابداران خراسان جنوبی به حل مشکلات آنها پرداخت.

افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: قریب به ۲۰۰ کتابخانه در سراسر کشور محل رای گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این گونه جلسات گفت و شنود بین کتابداران است؛ افزود: همچنین در این نشست ها از نزدیک میتوان در جریان مسائل و مشکلات استان ها قرار گرفت و موانع برای حضور موثر در این عرصه برداشته می شود.

مهدی رمضانی اظهار کرد: در ابتدای فعالیتم به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه ها نامه ای به دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص احصاء مسائل راهبردی نهاد کتابخانه ها ارسال کردم.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات و مسائل در گام اول هر کدام از ما به عنوان عضوی از خانواده بزرگ نهاد کتابخانه ها ظرفیت های آن را به مردم و مسئولین معرفی کنیم و برای محقق شدن این امر به هر نحوی که می توانیم تلاش کنیم.

مهدی رمضانی گفت: دغدغه و وظیفه بنده به عنوان مسئول افزایش بودجه، رفع نیازهای مالی به منظور ارتقای معیشت و نیاز همکارانم است که در این زمینه همواره تلاش کرده ام.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: هفته جاری اولین کتابخانه الکترونیک در تهران به نام کتابخانه آینده افتتاح می شود.

در ادامه نشست دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور پای درد و دل و صحبت های جمعی از کتابداران خراسان جنوبی نشست.

کتاب تغذیه روح انسان است

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز گفت: کتاب تغذیه روح انسان است و باید بر انتخاب آن نظارت کافی داشت.

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی به خراسان جنوبی گفت: قدردان زحمات و توجهات شما مسئولین انقلابی به مسئله کتاب و کتابخوانی هستیم.

وی افزود: کتاب تغذیه روح انسان است؛ اندیشه و فکر ما نیاز به تغذیه خوب دارد و کتاب می تواند بهترین همنشین انسان باشد.

آیت الله عبادی اظهار کرد: این نکته که باید کتاب خوب، بروز و متناسب با سن افراد انتخاب و در قفسه کتابخانه ها دیده شود؛ بسیار با اهمیت است.

افتتاح اولین کتابخانه تمام الکترونیک در تهران

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه باید کتابخانه ها در کنار مدرسه و مسجد حضور پررنگی داشته باشند؛ ادامه داد: در صورت امکان استفاده از فضای کتابخانه ها در روزهای تعطیل هم می تواند برای مراجعه کنندگان مورد استقبال قرار بگیرد.

کتابخانه‌ها به پایگاه فرهنگی تبدیل شده است

محمود حاجی مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی نیز گفت: در تمام روستاهای بالای هزار و ۵۰۰ نفر استان به جز دو روستا کتابخانه عمومی فعال است.

وی با اشاره به اینکه هدف تبدیل کتابخانه ها به پایگاه های فرهنگی محقق شده است؛ افزود: کتابخانه های استان توانسته است در کارگروه اربعین، کودک و نوجوان رتبه اول، ایثار و شهادت رتبه دوم، جشنواره فرهنگی رضوی رتبه چهارم و در سایر حوزه ها مانند جهاد تبیین، حجاب و دستاوردهای انتقلاب رتبه برگزیده کسب کند.

حاجی اظهار کرد: هر هفته میزهای خدمت کتابخانه ها در محل نماز جمعه در شهرستان ها برپا می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی گفت: تلاش می کنیم کتاب های مسموم وارد کتابخانه ها نشوند و والدین نگران انتخاب کتاب از سوی فرزندانشان نباشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها