یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کتاب «لشنی‌ها در گذر تاریخ» منتشر شد

لرستان - کتاب «لشنی‌ها در گذر تاریخ» با پژوهش و نگارش احمدرضا لشنی (زند) در دو جلد همراه با بررسی تاریخچه و تبارنامه ایل لشنی از سوی انتشارات شاپورخواست منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خرم‌آباد، در منابع تاریخی همچون کتاب جهان‌گشای نادری لشنی‌ها به عنوان یک ایل قلمداد شده‌اند.

ساختار اجتماعی ایل لشنی به گونه‌ای بوده که در برهه‌ای از زمان به اتکای وابستگی‌های خویشاوندی نسبی سببی و آرمانی یا بر حسب مصلحت و ضرورت سیاسی و اجتماعی از ایلات و طوایف مختلف شکل گرفته و بنا به دلایل دیگر مثلاً اختلاف‌های خانوادگی یا ازدواج با دختری از ایلات و طوایف دیگر، شماری از لشنی‌ها به ایلات و طوایف دیگر پیوسته‌اند.

لشنی‌ها بخشی از بازماندگان قوم شول بوده‌اند و سکونتگاه نخستین قوم شول از جلگه‌های شمال اشترانکوه که معروف به دشت سیلاخور است و زیستگاه بسیار همواری است تا مناطق شولستان فارس و اطراف کازرون دشت ارژن تا بوشهر بوده‌، همچنین لشنی‌ها در طول تاریخ پیوسته جزو مرزداران و مدافعان ایران بوده‌اند. کلمه «لشن» که در عربی به معنای آماده نبرد مهیای جنگ و در آماده‌باش جنگی است، درباره آنان صدق می‌کند.

درباره ایل لشنی نویسندگان مختلف به طور پراکنده و کوتاه مطالبی در برخی از کتاب‌های تاریخی و مقالات منتشر کرده‌اند؛ ولی تاکنون هیچ منبع تاریخی به طوردخاص به بررسی جایگاه ایل لشنی در تاریخ ایران نپرداخته است.

نگارنده این کتاب با توجه به مطرح بودن نام لشنی‌ها در مبارزات دلیرانه و شجاعانه در دفاع از ناموس و مرز و بوم ایران پهناور در طول تاریخ و نیز با توجه به ستم‌های فراوانی که پس از شکست زندیان به دست قاجارها و مزدورانشان بر ایل بزرگ لشنی رفت و همچنین هجمه بر آنان در برخی منابع عصر قاجار با هدف روشنگری و پاسداری از تاریخ و نام بزرگ مردان این ایل به رغم مشکلات فراوان شخصی مجموعه‌ای درباره ایل لشنی فراهم آورده است.

در خلال بیش از هفت سال بررسی کتابخانه‌ای و پژوهش میدانی گسترده در سکونت‌گاه‌های نخستین و کنونی لشنی‌ها در سراسر کشور و شنیدن سخنان بزرگان این ایل در جاهای مختلف و دریافت رهنمود از یکایک این بزرگان سرانجام حاصل آن کتاب «لشنی‌ها در گذر تاریخ» در ۲ جلد تاریخچه و تبارنامه است‌.

جلد نخست کتاب «لشنی‌ها در گذر تاریخ» در هشت فصل به ترتیب به خاستگاه لشنی‌ها، بررسی جایگاه و خاستگاه قوم شول در طول تاریخ، موقعیت جغرافیایی- تاریخی مناطق سکونت لشنی‌ها در طول تاریخ، موقعیت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی لشنی‌ها، آیین‌های ایل لشنی، نقش لشنی‌ها در حوادث تاریخی، سرنوشت لشنی‌ها پس از انقراض سلسله زند و واژگان گویش لری لشنی پرداخته است.

جلد دوم در ۵۵۰ صفحه به تبار لشنی‌ها و اسناد تاریخی مربوط به این ایل پرداخته است.

مجموعه دو جلدی «لشنی‌ها در گذر تاریخ» پژوهش و نگارش احمدرضا لشنی (زند) با یکهزار و ۸۶ صفحه در قطع وزیری با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات شاپورخواست با بهای یک میلیون تومان به بازار نشر عرضه شده است.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهریار زارع IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
    با سپاس فروان و‌خداقوت به دست اندرکاران این اثر نفیس تاریخی که باعث شناختن و شناخته شدن اقوام اصیل ایران زمین و پارسی میگردند
  • حاج رحمت الله لشنی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    روش خرید کتاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها