دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۴
کتاب «میراث ادبیات روایی قشم» ارزشمندترین خروجی جشنواره «تیتوک» است

هرمزگان - دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره «تیتوک» گفت: کتاب «میراث ادبیات روایی قشم» ارزشمندترین خروجی جشنواره «تیتوک» است.

ایرج اعتمادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، از آیین اختتامیه جشنواره «تیتوک» و تجلیل از برگزیدگان خبر داد.

وی با اذعان به اینکه ٣٢ نفر در این جشنواره تجلیل شدند، گفت: آیین پایانی این جشنواره شامگاه دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات هتل ارم جزیره قشم استان هرمزگان با حضور اردشیر رستمی، مریم جلالی دهکردی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و میلاد عرفان‌پور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری کشور برگزار شد.

دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره «تیتوک» با اشاره به اینکه ۱۳ میلیون تومان به ۱۳ شرکت کننده نوجوان اهدا شد، اضافه کرد: علاوه‌بر این نیز به برگزیدگان ۲۰۴ میلیون تومان و در مجموع ۲۲۰ میلیون تومان اعطا شد.

این نویسنده برگزیده ادامه داد: در بخش داستان کوتاه، کسی حائز رتبه نخست نشد. عنوان دوم با داستان کوتاه «مروا» به عفت تفضلی از بندرعباس رسید و فاطمه درغال با داستان کوتاه آخرین «فرزند ناخدا» از بندرخمیر در غرب هرمزگان در جایگاه سوم ایستاد.

خالق کتاب خدرو پسر ناخدا ابراهیم در ادامه افزود: بدری مشهدی با داستان کوتاه «رقص زیر چتر خورشید سرخ» از تهران شایسته تقدیر شد.

اعتمادی ادامه داد: در بخش «سفرخاطره» نیز کسی نتوانست مقام اول را کسب کند. اما نوید فلاحت با عنوان «قشم سفر در زیستن ها» از مشهد دوم و رشاد عقیلی با عنوان «سفرهای تابستانی به باطنه عمان» از قشم سوم شد.

او همچنین گفت: حسین خوشنویس اصل با خاطره «همسفر باد» از بندرعباس شایسته تقدیر شد.

این مولف هرمزگانی افزود: در بخش «قصه‌های عامیانه» خدیجه دریانورد با عنوان قصه «چکچکای مه والو اووم سایه اکردم» از درگهان جزیره قشم؛ عارفه خانگاه با قصه «کحکه ای به حکه ای» از روستای نقاشه جزیره قشم و جلال مبارک زاده با قصه «انگشتر شاه ماران» از قشم به ترتیب اول تا سوم شدند.

مدیر انتشارات «پَر سرخ» گفت: در بخش «ضرب المثل‌ها»، هیئت داوران کسی را شایسته جایزه اول ندانستند. اما فاطمه اعمی‌زاده و عارفه خانگاه از روستای نقاشه جزیره قشم به ترتیب دوم و سوم شدند و لقمان مبارک زاده نیز از شهرستان قشم شایسته تقدیر شد.

ایرج اعتمادی ادامه داد در بخش «آداب و رسوم» فریبا نیک‌نام با عنوان «نوروز صیاد» از بندرلنگه به مقام اول دست یافت. حسین دریایی طبلی با عنوان «باورها و آداب و رسوم جزیره» از روستای طبل جزیره قشم دوم شد و جایگاه سوم به عایشه مشتاقی با عنوان «آداب و رسوم عروسی های جزیره» از قشم رسید.

دبیر جشنواره سراسری قصه‌های جزیره (تیتوک) با بیان اینکه در «بخش نوجوان» مطالب کسی نتوانست هیئت داوران را مجاب کند که عنوان اول را به او اعطا کنند، گفت: امین معتمد با «قصه پاوو پاوو» از قشم دوم شد، علی عمادی در بخش «ضرب المثل ها» سوم و برگزیده از قشم و امیرمحمد آذرپرند در زمینه سفرخاطره از بندر خمیر شایسته تقدیر شد.

اعتمادی توضیح داد: به علت تشویق و حمایت ویژه از نویسندگان نوجوان از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به وهب شریفی راد، حافظ سفاری، محسن سرودی گلستانی، بنیامین اعتمادی، سید امیر آقایی، حسن اسلامی، رائف رحمانی، سعد اسعدی‌زاده قشمی، سعید اسعدی‌زاده قشمی، هیلدا نانوایی قشمی، اتوسا صغیر قشمی، سوگند جعفر زاده و آیلین صفا با لوح تقدیر و کارت هدیه قدردانی شدند.

به گزارش ایبنا، جشنواره «تیتوک» در ۵ بخش شامل: سفر خاطره، داستان کوتاه، قصه‌های عامیانه، ضرب‌المثل‌ها و آداب و رسوم طراحی شده بود و قصه‌های روایی جزیره در کتاب «میراث ادبیات روایی قشم» در ۲۰۰ صفحه و ۲۵ اثر، به عنوان گزیده ارزشمندترین خروجی جشنواره «تیتوک» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها