شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱
شمارگان اثر به اندازه‌ای نبود تا پایش به کتابفروشی‌ها باز شود!

شاعر کتاب نوجوان «با زبان واژه‌های لال» گفت: شمارگان این اثر بسیار ناچیز است. احتمالاً همه دوستداران ادبیات کودک و نوجوان از انتشار این مجموعه بی‌خبرند؛ چون به اندازه‌ای نبود تا پایش به کتابفروشی‌ها باز شود.

تقی متقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره سرودن کتاب شعر «با زبان واژه‌های لال» گفت: مجموعه شعر این‌گونه نیست که نویسنده بنشیند و قصد کند برای موضوع‌های مختلف هی شعر بنویسد. البته ممکن است بتوان گونه‌های دیگر ادبی یا غیرادبی را در فرصت زمانی محدود تولید کرد.

او درباره اینکه «چه شد این کتاب منتشر شد؟» افزود: قبل از پاسخ به این سوال عرض می‌کنم که شعرهای این کتاب در تاریخ‌های مختلفی سروده شده‌اند. سن برخی از آن‌ها قریب به ۴۰ سال می‌رسد: مثل شعر «کوچ پرستوها». باقی شعرها نیز به مرور از دوران دفاع مقدس تا یکی دو سال پیش سروده شده‌اند. اما اینکه این کتاب چگونه متولد شد؟ عرض می‌کنم یکی از دوستان عزیز شاعر که سابقه دوستی زیادی با هم داریم و با بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان همکاری داشت، سال گذشته تماس گرفت و گفت قرار است برای دفاع مقدس آثاری منتشر کنیم…. خلاصه اینکه شعرهای دفاع مقدسی و مقاومتی به معنای اعم آنکه برای نوجوانان سروده شده بودند، تایپ و برای او ارسال شد. باقی زحمات دیگر با او و آن مجموعه و انتشارات سومیتا بود که این اثر متولد شد.

این شاعر در توضیح موضوع اشعار کتاب «با زبان واژه‌های لال» عنوان کرد: سوژه‌های مختلفی دستمایه کار بودند: دفاع مقدس هشت‌ساله با زیر مجموعه‌هایش مانند رزمندگان، مفقودان، شهدا، جانبازان، بمباران شهرها، عزیمت به جبهه، مسئله بعدی کودکان درگیر جنگ دنیا بود: از جمله فلسطین، غزه و یمن. همچنین نمادهای مذهبی مقاومت و ایستادگی عصرها و نسل‌ها چون عاشورا.

متقی درباره قالب اشعار کتاب نیز گفت: عمده اشعار این مجموعه در قالب چهارپاره سروده شده‌اند؛ شعرهایی نیز لباس نیمایی، سپید و شعرک به تن دارند.

او مخاطب اصلی این شعرها را نوجوانان دانست و بیان کرد: چنانکه در خود کتاب نیز آمده، مخاطب اصلی شعرها نوجوانان هستند. البته تقسیم‌بندی‌های متعددی درباره گروه‌های سنی موجود است که شما هم به یکی از آن‌ها اشاره کردید؛ اما این نکته به این معنا نیست که این سروده‌ها برای کودکان و جوانان یا بزرگسالان قابل حظ و استفاده نیست! بسیاری از بزرگسالان نیز پای تلویزیون می‌نشینند و دوش‌به‌دوش خردسالان و کودکان کارتون «تام و جری» را می‌بینند و مانند یک کودک از شور و شادی لبریز می‌شوند.

تقی متقی در ادامه گله‌ای داشت و درباره آن گفت: شمارگان این اثر بسیار ناچیز است. احتمالاً همه دوستداران ادبیات کودک و نوجوان از انتشار این مجموعه بی‌خبرند؛ چون به اندازه‌ای نبود تا پایش به کتابفروشی‌ها باز شود. به خود من هم دو نسخه بیشتر نرسید که همان رفیق یادشده، دو نسخه دیگر خودش را برایم ارسال کرد که نهایت تشکر را از او دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط