چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
هدف این جایزه ارتقای کیفیت است/ اهمیت تغییرات حوزه کتاب در سیاست‌گذاری نشر دفاع مقدس

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: در انتخاب کتاب سال دفاع مقصد هدف ارتقا کیفیت است و در واقع برنامه انتخاب کتاب سال سنجش و شاخص کیفیت کتبی است.

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سردار مهدی امیریان؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، در نشست خبری بهترین کتاب سال دفاع مقدس گفت: موضوع کتاب دفاع مقدس اساساً تولیدات دفاع مقدس به ویژه کتاب است و این بر کسی پوشیده نیست. در واقع ما تاریخ‌سازی می‌کنیم نه برای امروز بلکه برای نسل آینده.

وی افزود: رهبری گفت برای اینکه بتوانیم آینده درخشانی بسازیم، باید گذشته پرافتخار خودمان را بشناسیم. لذا ما برای اینکه بتوانیم آینده را بشناسانیم، باید ابتدا دفاع مقدس را بشناسیم و کتاب نقش مهمی در انتقال این مفاهیم دارد. ما در بنیاد حفظ نشر آثار دفاع مقدس وظایفی داریم که مهم‌ترین حمایت و نظارت بر کتبی است که درباره دفاع مقدس منتشر می‌شود. البته ما سعی داریم در اجرا ورود نکنیم اما وظیفه حمایت و نظارت را داشته باشیم.

رئیس سازمان ادبیات و دفاع مقدس عنوان کرد: ما در این میان وظیفه داریم در پی تربیت نویسندگان جوان باشیم، چون اگر این مهم انجام نشود، در انتقال تاریخ دفاع مقدس دچار مشکل خواهیم شد. در این میان تلاش بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و سازمان ادبیات و تاریخ تلاش‌های ستودنی داشتند و در حوزه کمیت و ارتقا خوبی پیدا کردیم و اعداد در این زمینه نشانه موفقیت در این زمینه است که البته باید کیفیت را هم به همراه داشته باشد و نباید کمیت، کیفیت را دچار اشکال کند و این دو باید در کنار هم ارتقا پیدا کند.

مهدی امیریان گفت: هدف در انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، ارتقای کیفیت است و در واقع برنامه انتخاب کتاب سال، سنجش و شاخص کیفیت کتبی است که در دفاع مقدس چاپ می‌شود و به نوعی نمایندگان کتب این موضوع را نمایندگی می‌کند.

گروه داوری تاریخ شفاهی در کتاب سال دفاع مقدس نداشتیم

نصرت الله صمدزاده، دبیر عملی بیست و یکمین جشنواره کتاب سال دفاع مقدس نیز در نشست خبری این رویداد گفت: با تحولاتی که در زمینه تکنولوژی رخ داده یکی از نکاتی که تغییر خواهد کرد، جنس رساندن محتوا به مخاطب است و ما باید متناسب با تغییرات کتاب را به مخاطب برسانیم و این تغییرات باید در مراکز سیاست‌گذاری مدنظر قرار بگیرد.

وی افزود: جشنواره کتاب سال دفاع مقدس نیازمند برنامه‌ریزی است و ما از این زاویه وارد کار شدیم و براساس تجربیاتی که داشتم در صدد برآمدیم تجربیاتان را در این حوزه بیاوریم. یکی از تلاش‌ها در این زمینه انتخاب داوران و شناسایی منابع بود. شناسایی منابع برای هر برنامه‌ریزی فرهنگی مهم است و اگر این کار صورت نگیرد، متوجه نخواهیم شد که منابع از کجاست؟ برای همین دو پایگاه برای منابع داشتیم که از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و کتابخانه ملی بهره گرفتیم که منابع، دامنه نشر و نویسندگان را بشناسیم و با آنها تعامل کنیم.

صمدزاده بیان کرد: ما در شناسنایی منابع به فهرستی شامل دو هزار و چهارصد و نود و دو عنوان رسیدیم که در دو ماه به دست آمد که نیازمند پالایش شد و بعد از آن به تعداد دو هزار و دو عنوان رسیدیم که سال نشر درست، موضوع مرتبط و واقعی بودن کتاب مدنظر بود. در این دوره تلاش کردیم ارتباط موثر با ناشران و نویسندگان داشته باشیم تا بتوانیم نظرات آنها را درباره کتاب سال دفاع مقدس داشته باشیم.

دبیر علمی جشنواره کتاب سال دفاع مقدس بیان کرد: در برنامه‌ریزی داوری شش گروه اصلی داشتیم که بر اساس احصای گروه‌ها درست شد، گروه پژوهش، گروه مرجع‌نگاری، گروه مستندنگاری، ادبیات، هنرها، کودک و نوجوان را ایجاد کردیم که در بیست و شش شاخه سازماندهی شد و سه گروه جنبی ترجمه، خادمان نشر و بخش ویژه دارد.

همچنین افزود: در مجموع برگزیدگان ۱۸ کتاب از دو هزار و دو عنوان برگزیده و ۴۶ کتاب تقدیری معرفی می‌شود. همچنین ۶۰ کتاب به همراه ناشر، خبرنگار و کتابدار برتر در این دوره معرفی خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها