پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱
با بزرگان نشست و برخاست کنید تا بزرگی بیاموزید و به آن خو کنید

مجموعه «۳۶۶ روز با پیامبر عزیزمان» نوشته نقی سلیمانی است که با تصویرگری رضا مکتبی در انتشارات به‌نشر منتشر شده است. در این مطلب به معرفی این مجموعه می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیا می‌دانید چند کتاب درباره حضرت محمد (ص) نوشته شده است؟ ۱۰ هزار کتاب در سراسر دنیا درباره پیامبر نوشته شده است. البته این عدد مال ۷۰ سال پیش است. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن می‌نویسد: «داستان‌هایی که درباره او روایت می‌کنند به ده‌هزار جلد می‌رسد.» از زمان انتشار «تاریخ تمدن» تا امروز، حتماً تعداد این کتاب‌ها، خیلی خیلی بیشتر هم شده است.

ما از روی رفتار پیامبرمان می‌دانیم که احساس و نیکوکاری یکی از مهم‌ترین کارهایی بود که معمولاً انجام می‌دادند. از نظر ایشان حتی لبخند زدن هم نوعی احسان و نیکوکاری است. با چنین نگاهی، زندگی ما، در عمل، بسیار شیرین‌تر، انسانی‌تر و الهی‌تر می‌شود؛ چون در قرآن پیامبر ما به عنوان سرمشق و معلم عزیزمان معرفی شده است. برای اینکه انسان خوبی باشیم، یکی از راه‌های عالی، نگاه کردن و اندیشیدن به رفتارهای انسان‌های نیکو و دوست‌داشتنی است. دانشمندان و پژوهشگران می‌گویند این راه، یکی از مؤثرترین راه‌هاست و نتیجه‌ای عالی داشته است. آن‌ها گفته‌اند: «با بزرگان نشست و برخاست کنید تا بزرگی بیاموزید و به آن خو کنید.»

مجموعه «۳۶۶ روز با پیامبر عزیزمان» عنوان یک مجموعه ۱۲ جلدی است. این مجموعه برای گروه سنی «ج» شامل دانش‌آموزان مقاطع چهارم، پنجم و ششم دبستان و براساس قرآن، نهج‌البلاغه همچنین با استفاده از کتاب و روایت‌های معتبر نگارش شده است. مجموعه «۳۶۶ روز با پیامبر عزیزمان» برای آشنایی بهتر این گروه سنی با زندگی پیامبر عزیزمان و یاران وی همچون حضرت علی (علیه‌السلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، سلمان، ابوذر، عمار و یاسر در قالب داستان و با حفظ ترتیب تاریخی نوشته شده است. مجموعه «۳۶۶ روز با پیامبر عزیزمان»، نوشته نقی سلیمانی است با تصویرگری رضا مکتبی که در انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

معمولاً اگر بخواهیم در کتابی فصلی را پیدا کنیم، فهرست را نگاه می‌کنیم تا از روی اسم و شماره صفحه آن، زودتر پیدایش کنیم؛ اما باید گفت فهرست انواعی دارد. یک نوع دیگر آن، این است که با آن موضوع‌ها را فوری پیدا می‌کنیم؛ مثلاً می‌خواهیم ببینیم که در این کتاب حضرت محمد (ص) در کدام واقعه «صبر» کرده یا «دوراندیشی» کرده یا با «شجاعت» رفتار کرده و…؛ به شماره صفحه‌ای می‌رویم که این رفتار را نشان داده است و آن را می‌خوانیم. فهرست دوم شماره صفحه براساس روزشمار داستان پیش می‌رود. یکی از خصوصیات ویژه این کتاب داشتن دو نوع فهرست متفاوت است.

طراحی کتاب برای مطالعه یک‌ساله آن در نظر گرفته شده است در ۳۶۶ روز؛ تا نسل نو با خواندن و شنیدن داستان‌های آن، اشتیاق و فرصت تامل و تفکر بیشتری داشته باشند. کتاب به موضوعاتی مثل دوراندیشی، صبر، جوانمردی، صداقت، وفاداری، شجاعت، نیکوکاری و بخشش می‌پردازد که در زندگی پیامبر (ص) تجلی کرده است، تا نسل نو، پیامبر عزیز را الگوی نیکوی خویش قرار دهند.

در جلد اول، داستان از زمان حضرت ابراهیم (ع) آغاز می‌شود که همه بت می‌پرستند و او تنهاست. در مدت تمثیلی ۳۱ روز داستان به تولد و واگذاری محمد (ص) به حلیمه به‌عنوان دایه سپرده می‌شود که فراوانی به خانه حلیمه به برکت وجود محمد شیرخوار نمود پیدا می‌کند. در جلد اول از این مجموعه برای هر روز از ماه فروردین یک قصه دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب داشتن دو فهرست (فهرست معمولی برای شماره صفحات و فهرست موضوعی داستان) مجزا است.


جلد دوم از مجموعه «۳۶۶ روز با پیامبر عزیزمان» که در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است، برای هر روز از ماه اردیبهشت یک قصه دارد. در این جلد هم مانند جلد اول ما شاهد دو فهرست (فهرست معمولی برای شماره صفحات و فهرست موضوعی داستان) هستیم. این جلد از مجموعه به دوران کودکی پیامبر و آموزه‌های حلیمه و فوت پدر بزرگوار ایشان اختصاص دارد.

بخشی از متن کتاب:

«چشمان محمد برق زد.

با اینکه مرد عرب آرام گرفته بود، تازه محمد ناراحت و مضطرب شده بود. به خاطرش می‌آمد کیسه پولی را که مرد می‌گفت، جایی دیده است. صبح بود. با بچه‌های کوچه به طرف بازار می‌رفتند. آن‌وقت یکی از بچه‌ها، مُعاذ، چیزی را از زمین برداشت و زیرِ لباسش فرو کرد؛ مثل اینکه بسته کوچک زردرنگی بود؛ اما محمد زیاد هم مطمئن نبود که آن چیز، کیسه مرد باشد. حالا برای اطمینان بیشتر می‌دانست که باید برود و پرس‌وجویی بکند.

از پدربزرگ اجازه گرفت و به طرف خانه معاذ راه افتاد.».

انتشارات به‌نشر جلد «ماه اول» و «ماه دوم» از مجموعه ۱۲ جلدی «۳۶۶ روز با پیامبر عزیزمان» به قلم نقی سلیمانی با تصویرگری رضا مکتبی را در ۹۶ و ۱۲۰ صفحه و به بهای ۶۸ هزار و ۱۸۰ هزار تومان عرضه کرده است که پیشنهاد مطالعه ماست به مناسبت بعثت حضرت محمد (ص)، پیامبر مهربان و گرامی‌مان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط